Erwin Schrott: Arias by Mozart, Verdi, Berlioz, Gounod & Meyerbeer
Kevés olyan basszista volt, van és lesz a világon, aki sugárzó és karizmatikus színpadi jelenlétével és kifejezésteli, sokszínű hangjával oly fiatalon meghódította volna a nagy operaházak közönségét, mint Erwin Schrott. Az 1972-es születésű uruguayi basszbariton-basszista kétségtelenül napjaink egyik vezető operaénekese, ha nem lenne oly elcsépelt és lejáratott a szó, mondhatnánk, hogy világsztárja.
A világ vezető operaházainak (milánói Scala, New York-i Metropolitan, bécsi Staatsoper) és zenei fesztiválok (Salzburgi Ünnepi Játékok) állandó fellépőjeként folyamatosan bizonyítja, hogy nem véletlenül vált napjaink egyik legjelentősebb és legsokoldalúbb énekesévé.
Erwin Schrott 22 évesen debütált Giordano Andrea Chenier című operájának egy kisebb szerepében szülővárosa, Montevideo operaházában. Schrott tanárai azonban világossá tették a számára, ha igazi zenei karrierről, énekesi pályafutásról álmodik, akkor Dél-Amerikát el kell hagynia. Így is tett. Kezdeti sikertelenségek után pályafutása közepes szerepekkel indult (Colline a Bohéméletből, Masetto a Don Giovanniból, Ramphis az Aidaból, Timur a Turandotból). Ezeket is úgy játszotta azonban, mintha abszolút főszerepek lennének. Négy-öt év múltán kezdett nagy főszerepeket énekelni, amely óriási váltást jelentett számára. A nemzetközi áttörést 1998-ban érte el, amikor megnyerte Placido Domingo Operalia énekversenyét. Ezt követően sorra debütált a nagy operaházakban.
Erwin Schrott első árialemeze 2008-ban jelent meg a DECCA kiadásában. Az énekes elárulta, hogy nem is álmodott arról, hogy CD-t készítsen. Számára csodálatos kihívás és egy teljesen új tapasztalat volt ez, mivel ezen album felvételét megelőzően még sohasem állt mikrofon előtt, és soha nem készített stúdiófelvételt. Schrott ezt a CD-t szüleinek, tanárainak és azoknak a nagy művészeknek ajánlotta, akik bátorították és ösztönözték pályafutása kezdetén.
A CD anyagának felét Mozart áriái teszik ki. Erwin Schrottot Mozart zenéje már tinédzserkorában lenyűgözte. Pályafutása során a Don Giovanni három szerepét is énekelte színpadon, Masettot, Leporellot és Don Giovannit. A lemezen szerepel Leporello híres Regiszter-áriája, és Don Giovanni két szólószáma, a Pezsgő-ária és a szerenád. Schrott számos színpadon nagy sikerrel alakította a Figaro házassága címszerepét is. Az albumon Figaro mindhárom áriája elhangzik.
Ezen a lemezen a szinte márkajelzésévé vált Mozart-áriák mellett a 19. századi francia és olasz repertoár zeneileg és drámailag egymástól különböző operáiból szerepelnek még részletek. A CD csúcspontjaihoz tartozik néhány Verdi ária, pl. a Macbethből Banquo áriája, amellyel az 1998-as Operalia énekversenyt megnyerte. A szicíliai vecsernye és a Don Carlos egy-egy részletének érdekessége, hogy a két híres basszus ária francia nyelvű változata hangzik el, mivel Erwin Schrott úgy gondolja, hogy az áriák melankolikus hangulatát könnyebb francia nyelven megidézni. További három részlet pedig az operák ördögi aspektusát mutatja be. Goethe Faustja óriási hatást gyakorolt a zeneszerzőkre. Két francia komponista, Charles Gounod és Hector Berlioz is írt operát az eredeti tragédia hatására. Mindkét műből Méphistophélés egy-egy áriája hangzik el. Giacomo Meyerbeer Ördög Róbert című operájából pedig az Ördög áriáját énekeli Schrott.
Az albumon közreműködik az Orquestra de la Comunitat Valenciana, vezényel Riccardo Frizza.
Ősze Mária