1824

Interjú Pusztai Ferenc producerrel


Lengyel Balázs első, Lajkó – cigány az űrben című nagyjátékfilmjének producere Pusztai Ferenc, akinek a nevéhez olyan filmek fűződnek, mint A nyomozó, az Utóélet vagy a Szabadesés. A producerrel egy uszodában, a Lajkó – cigány az űrben forgatásán találkoztunk, ahol a készülő filmről és Pálfi György legújabb alkotásáról beszélgettünk.

Lengyel Balázs első nagyjátékfilmje fekete komédia lesz, melynek története szerint az első élőlény, aki élve visszatért az űrből, nem egy Lajka nevű kutya, hanem egy Lajkó nevű magyar permetezőpilóta volt. A film 1957 elején játszódik, amikor a Szovjetunió úgy dönt, hogy baráti országai közül Magyarországnak is ad esélyt, hogy kiválassza, kit küld első emberként az űrbe. A főhőst Keresztes Tamás alakítja, illetve Gyabronka József és Pálffy Tibor lesznek a film főbb szereplői, de mellettük feltűnik mások mellett Papadimitriu Athina, Trokán Anna és Trokán Nóra, Szirtes Ági, Máté Gábor, Rajkai Zoltán, Trill Zsolt, Lukáts Andor is. A Lajkó – cigány az űrben forgalmazója a Vertigo Média, operatőre Réder György, látványtervezője Valcz Gábor, producere pedig Pusztai Ferenc, aki A nyomozó, a Szabadesés, az Utóélet, a bemutatás előtt álló Kút, illetve a jelenleg készülő Az Úr hangja című filmeket is jegyzi. A producerrel egy uszodában találkoztunk, ahol a Lajkó – cigány az űrben egyik jelenetének különleges, víz alatti forgatása zajlott speciális felszerelésekkel és búvárok közreműködésével.

Lajkó – cigány az űrben a címe Lengyel Balázs készülő fekete komédiájának. A címből az ember egy látványos alkotásra asszociál. Valóban meghatározó lesz a látvány a filmben?

Természetesen, de ez nem egy science-fiction film, tehát a látványt tekintve például az űrutazás maga nem lesz meghatározó a filmben. A történet arról szól: egy Lajkó nevű cigány fiú hogy jut el odáig, hogy ő legyen az, aki először kijut a világűrbe mint űrhajós.

Mit kell tudni a műfaji jegyekről, hogy kell elképzelni egy „űrutazós” fekete komédiát?

Rengeteg helyzetkomikum van a filmben, illetve számos olyan kicsavart, vicces helyzet, amelyek sokak által ismert történelmi események teljesen más újraértelmezése és sajátos, fura megfogalmazása.

Olyan sajátos humorú alkotásra kell számítani, mint amilyen például az Utóélet volt?

A Lajkó – cigány az űrben kicsit más, azt mondanám, hogy olyasmi, mint A tanú: valós, ismert helyzeteket teljesen újraértelmezve mutat meg, és ad nekik olyan hátteret, amelyre nem is gondolna senki.

A Lajkó – cigány az űrben Lengyel Balázs első mozifilmje. Milyen a közös munka? Nagyobb terhet ró a stábra, ha debütáló alkotás készül?

Semmiképpen nem nagyobb teher, másfajta felkészülést és együttműködést jelent, de nem nagyobb a nyomás, mint bármilyen más film esetében. Nagyon jó a stáb, már túl vagyunk a forgatási napok felén mindenféle különösebb probléma nélkül, úgyhogy véleményem szerint remek a közös munka.

A forgatókönyv alapján megjósolható a film sikere, fogadtatása?

Ha ez így lenne, az azt jelentené, hogy valaki tudja a titkos receptet, de természetesen a forgatókönyv alapján mindig van elképzelésünk arról, mit fogunk tudni legyártani belőle, és hogy fog kinézni a végeredmény. Amikor készítünk egy filmet, mindig szentül hiszünk benne, hogy ő lesz a legcsodálatosabb, a legjobban működő és a legsikeresebb gyerekünk. Az biztos, hogy már a forgatókönyvből is látszik: egy rendkívül egyedi hangvételű és nagyon szórakoztató film van készülőben. Ez is volt a célunk, és úgy látom a forgatott anyagok, a karakterek, a színészek, a jelmezek, illetve a helyszínek ismeretében: nagy az esélye, hogy ez a vásznon is ilyen lesz, és egy igazán szórakoztató alkotást láthat majd a közönség. Bízunk benne és reméljük, hogy sikeres lesz a film.

Ahogy a most forgatott jelenetben is felfedezhető volt, nem csak magyar színészek szerepelnek a filmben. Koprodukcióban készül az alkotás?

Nagyon szerettük volna magyar-orosz koprodukcióban készíteni a filmet, és volt is egy orosz producer, aki érdeklődött, de sajnos Oroszországban nem talált megfelelő partnereket, úgyhogy végül a nemzetközi castingot mi magunk oldottuk meg magyar ügynökségen és casting direktoron keresztül. A nemzetközi castingra azért volt szükség, mert mi abban hiszünk kreatív szempontból, hogy egy orosz karaktert orosz anyanyelvű színész, egy német karaktert pedig német anyanyelvű színész alakítson.

Az ilyen típusú jelenetek, víz alatti forgatások, mint amilyet most az uszodában láthattunk, milyen pluszt igényelnek? Különleges előkészületeket, felszerelést, kaszkadőröket?

Ilyen forgatásra olyan eszközparkot kell hozni, amely vízálló, tehát ez másfajta technikai felkészültséget igényel. Emellett sokkal nagyobb figyelmet kell fordítani a biztonságra is, hogy azokra a színészekre, akik a vízben vannak, végig vigyázzunk, és ne kerüljenek olyan helyzetbe, ami számukra kényelmetlen vagy problémát okozhat. Ezt jelen esetben a búvárok segítségével biztosítjuk. Természetesen ilyen típusú forgatás esetén minden lassabban megy, kicsit nehezebb a kommunikáció, búvárruhában, a vízben nehezebben mozognak a szereplők, tehát a tervezésnél jobban oda kell figyelni, de a víz alatti forgatás nem ördögtől való dolog. Profi stábunk van, amely már a felkészülés fázisában is pontosan tudja, hogy kell ezt lebonyolítani.

Milyen egyéb helyszíneken zajlik még a forgatás?

Nagyon sok helyszínünk van Budapesten és környékén: voltunk már Csobánka mellett a Pilisben, a Bokodi-tó partján, a Vértesi Erőműben, Ócsán, de forgatunk még Kiskunlacházán és természetesen Budapesten is. Mindenféle helyszín van, nem olyan messze Budapesttől, de nem is a fővárosban, tehát a film nem a budapesti urbánus környezetben forog.

A terveitek szerint mikorra készül el a film?

Szeptember elején fogjuk befejezni a forgatást, és utána elkezdődik az utómunka, melynek előkészületei már most folyamatban vannak. Nagyon bízunk benne, hogy a következő év első felében kész lesz a film, és a forgalmazóval történő egyeztetés után vagy akkor, vagy az év második felében be is mutatjuk a közönségnek.

Szereted különleges módon népszerűsíteni a filmeket: az Utóélet című alkotást egyedi teaserek előzték meg. Lehet ilyesmire számítani a Lajkó – cigány az űrben esetén is?

Elképzelhető, mindent el fogunk követni annak érdekében, hogy minél színesebben hívjuk fel a figyelmet a filmre, mire a mozikba érkezik.

A legtöbb filmedben van egy icipici szereped, A nyomozóban egy televízióműsort szinkronizálsz, a Pál Adriennben orvosként tűnsz fel. A Lajkó – cigány az űrben című alkotásban is lesz ilyen?

Elvileg igen, tehát itt is meg fogok jelenni rövid időre egy nagyon pici szerepben.

A Lajkó – cigány az űrben mellett Pálfi György Az Úr hangja című filmjét is forgatjátok. Pálfi Györggyel már nem először dolgozol együtt. Milyen a közös munka? Már összeszokott rendező-producer páros vagytok? Esetleg barátok is?

Én azt gondolom, hogy nagyon jó a viszonyunk, meg tudjuk beszélni a problémákat, és közösen ki tudjuk találni a további lépéseket. Nagyon könnyű barátnak lenni, ha minden fényes és szuper, de akkor dől el, hogy egy kapcsolat értékes-e, amikor a bajban kell együttműködni. Sajnos sodort minket a sors olyan helyzetbe, ahol megtapasztalhattuk, hogy a mi kapcsolatunk kiállja a próbát. Én szeretek Gyurival dolgozni, és bízom benne, hogy a jövőben még sok közös munka vár ránk.

Az Úr hangja forgatása Magyarországon és külföldön egyaránt zajlik?

Igen, három országban forgatjuk a filmet: Kanadában, Magyarországon és néhány napot az Egyesült Államokban. Erre azért van szükség, mert a történet szerint a cselekmény egésze az Egyesült Államokban játszódik, ám a forgatás ott egyrészt nehézkes, másrészt nagyon drága, és Kanadában nemcsak olcsóbban tudjuk kivitelezni, hanem a környezet is hasonló, mint az Egyesült Államokban. A jelentős belső forgatások viszont mind Magyarországon zajlanak.

Miről fog szólni a film?

A történet szerint egy harmincas évei közepén járó magyar fiatalember az Egyesült Államokban keresi az édesapját, akit több mint harminc éve nem látott. Az ő nyomozásáról szól a film, és arról, hogy mikor megtalálja az édesapját, akkor hogy próbálnak egymással kapcsolatot kialakítani. Stanislaw Lem Az Úr hangja című novellájának alapjaira épül a történet, mely ad az egésznek egy science-fiction keretet.

A forgatókönyv fejlesztői díjat nyert – ennek van jelentősége a nézői fogadtatás vagy a finanszírozás szempontjából?

Abban mindenképpen segít, hogy jobban odafigyelnek a filmre a finanszírozásnál, és amikor elkészül az alkotás, akkor is kicsit nagyobb figyelem irányul rá, de a sikerre az a garancia, ha maga a film jó. Én hiszem, hogy ez a film egyedülálló alkotás lesz nemcsak a magyar, hanem a nemzetközi filmes palettán is. Az Úr hangja már forgatókönyv szinten is rendkívül gazdag vizualitással és történetmeséléssel van átszőve, és most, a gyártás során is az a legfontosabb célunk, hogy ez a színessége és sokoldalúsága ott legyen majd a vásznon.

A tervek szerint mikor kerül a mozikba a film?

Később, mint a Lajkó – cigány az űrben. A forgatási fázist novemberben fogjuk tudni befejezni, és ennek a filmnek hosszú utómunkát jósolunk, mert – ahogy említettem is – rengeteg formátumot magában foglaló, nagyon különleges és gazdag képi világú alkotás lesz.

Tóth Eszter
Fotók: Sághy Tímea
Forrás: kultura.hu

2016.08.26