Fotográfia és zene

Kiállítás a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban

A Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban nyílt meg június 15-én a Total Records – Lemezborító: fotográfia és zene című kiállítás, melynek keretében több mint 400 ikonikus lemezborítót tekinthetnek meg az érdeklődők. Ezek a kis négyzet alakú felületek teljes fotótörténeti áttekintést nyújtanak, egyfajta időkapszulaként zárva magukba a zenét és a képet.

A megnyitón Kőrösi Orsolya, a Capa Központ ügyvezető igazgatója kiemelte, hogy a Franciaországból érkező Total Records – Lemezborító: fotográfia és zene című kiállítás nem szokványos, hiszen olyan fotókat tartalmaz, melyek a képet és a zenét egyaránt megjelenítik. A tárlat egyik kurátora, Serge Vincendet is részt vett a megnyitón, szavait Csizek Gabriella magyar társkurátor, a Mai Manó Ház művészeti munkatársa tolmácsolta. Minden egyes lemezborító a zene és a fotográfia közeli kapcsolatáról tanúskodik – mondta Serge Vincendet, majd érdekességként azt is megemlítette, hogy a kezdetekben egyszerű barna borítókat váltották fel később a képesek.

A tárlat a fotó- és a képzőművészet nagynevű művészeinek munkáit sorakoztatja fel, Andy Warhol, Yoko Ono, David Bowie és Damien Hirts mellett olyan fotográfiai nagymesterek alkotásaival is találkozhatunk, mint Annie Leibovitz, Helmut Newton és Larry Clark. Serge Vincendet elmondta: két kategóriába lehet sorolni a lemezborítókat, egyik esetben a zenekar egy kész alkotást választ ki, a másikban pedig a fotóművész felkérésre készíti a képet. Az ilyen típusú, borítóra szánt fotóknak fontos szerepük volt a fotográfusok munkásságának építésében, és ahogy a tárlat több darabja is mutatja, saját hitvallásuknak megfelelő, életművükbe beleillő fotográfiákat készítettek a lemezborítókra.

A Rencontres d’Arles Fotófesztivál által összeállított kiállítás különböző szekciókra bontva nyújt bepillantást a lemezborítók gazdag világába. A tekintet hatalma, propaganda és jelszavak címet viselő falon számos szimbolikus, történelmi kép jelenik meg: sok más között például Albert Camus portréja vagy 1968 májusa (a párizsi diáklázadások ideje), a Sokkoló fotók, erős cenzúra szekcióban pedig az eredeti és a cenzúrázott borítók egymás mellé helyezve láthatók.

A sajtófotó, a portré, a fotómontázs, az építészeti fotográfia, valamint az eredeti céljától eltérő módon felhasznált fénykép, az újrakeretezés egyaránt megjelenik ezeken a 30x30cm-es, behatárolt felületeken – hangsúlyozta Serge Vincendet a tárlat bejárása közben, majd arra is rámutatott, hogy a zene és a fotográfia történetének összekapcsolódása egyértelműen tetten érhető a lemezborítókon.

A pop- és a vizuális kultúra legnagyobb alakjaitól több mint 400 lemezborítót felvonultató Total Records – Lemezborító: fotográfia és zene című kiállítás június 16. és október 2. között tekinthető meg a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban.

Tóth Eszter
Fotó: Csákvári Zsigmond
Forrás: kultura.hu

2016.06.22