1516

Végzetes hazugságok – Arbitrage

1 perces filmkritika

Arbitrázs: olyan lehetőségek kihasználása a tőkepiacon, amelyek a kockázatmentes hozamhoz képest azonnal és kockázatmentesen nyújtanak magasabb hozamot. Ezek a lehetőségek valamilyen félreárazásból adódnak. Pont. Az ember olyan lény, amely mindig mindenből többet akar, még akkor is, ha a további javakat már a világon semmi nem indokolja. Telhetetlenek vagyunk, eltelhetetlenek.

Aztán csodálkozunk, amikor egy józan pillanatunkban azt vesszük észre, hogy már nem azért gyűjtünk, hogy minél jobban élhessünk, hanem azért élünk, hogy minél többet gyűjthessünk. Fordul a kocka, viszonylag gyorsan, a hat lapja közül pedig valamelyik biztosan agyonnyom bennünket. Az elsőfilmes, ám tanácsadóként, producerként, dokumentumfilmesként már a szakmában otthonosan izgő-mozgó Nicholas Jarecki erre hegyezi ki filmjét, illetve ezen túlmutatóan bátran mutatja meg, milyen (lehet) az, amikor minden, amit felépítettünk, egy buta (bal)eset (autóval emberhalállal végződő és ígéretes, ámde lufi-befektetést nyújtó invesztáció) következtében minden aspektusában összedőlni látszik.

A Végzetes hazugságok (buta magyar cím – unalomig ismételve tőlem) gazdasági thriller, családi dráma és egyvonalas krimi. El nem vesz semmit, de nem is ad túlzottan sokat. Végigülhető, végigérdeklődhető, végigszurkolható. Richard Gere túl a hatvanon változatlanul vonzó, hogy Susan Sarandonról (bár nem illik, de hasonkorú, sőt…) ne is beszéljünk! Utóbbi hihetetlenül szexi még mindig, ha már a film sok terepet nem kínál a tehetségének, míg előbbi ugyan végtelenül (végzetesen) rokonszenves, mint mindig, mégis úgy tűnik számomra, évtizedek óta ugyanabban az öltönyben, ugyanazzal a frizurával, ugyanolyan mosollyal, ne adj isten, ugyanazon kacsintással talál (magának) és játszik (nekünk) szerepeket. Sematikussá, sokszor semlegessé vált jelenléte nem hajít a filmen jottányit sem (bár biztos tévedek, mert Golden Globe-jelölést hozott neki), a Végzetes hazugságok hathatós közreműködésével végez a kiemelkedni nem tudók polcán. Nem túl felkavaró történet, csavarok híján törtető cselekménysor, meglepetések nélkül záró dramaturgialánc. Közepes produkció. Sem a filmben, sem a képernyő előtt nem fialt jelentőset a választott arbitrázs.

2012, amerikai, 107 perc
rendező: Nicholas Jarecki
forgatókönyvíró: Nicholas Jarecki
szereplők: Richard Gere, Tim Roth, Susan Sarandon,
Brit Marling, Laetitia Casta, Monica Raymund, Nate Parker

Szilvási Krisztián

2014.09.25