1563

Mozart, Shakespeare, Szupersztár

A Győri Nemzeti Színház 2014/2015-ös „mesés” évadterve

„Nincs laposabb a színpadon az unalmas egyszínűségnél, ahol minden kék, vagy rózsaszínű, ahol minden mondat az író hangján szól, akárki is.” William Shakespeare nem ismerte a Győri Nemzeti Színház társulatát és annak színpompás deszkáit. Ugyanis a magyar vidéki színjátszás fellegvára éppen nem az egyhangúságról, a megjelenített darabok unalmas interpretációiról, a porosan hagyott írói hangokról ismert, hanem éppen ellenkezőleg.

S hogy ez a beállítódás a 2014/2015-ös évadban is így marad, arra nemcsak az igazgató személye, a művészeti stáb, a színészek a garancia, hanem az a műsorterv is, amely egyszerre repíti el a nézőt a „mesék” birodalmába, taglózza le drámai mélységekbe, hajszolja önfeledést kívánó nevetésbe, lelkesíti a valaha megírt legnépszerűbb dalok-dallamok sorai közé, emeli könnyed tánclépésekkel a mozgásművészet csúcsaira. A Győri Nemzeti Színház a következő évadban is a minőségre alapoz majd.

Szóval William Shakespeare. Az új műsorrend összeállítása során kiemelt helyet kapott a világirodalom legismertebb szerzője előtti tisztelgés: a 450 éve született költő-drámaíró (és színész, természetesen) mesélőkedve és -tehetsége A windsori víg nők nyitódarabjában ölt majd jelmezt a nézők előtt szeptember 27-én. A verses-prózai, bohózatként megírt, ironikus komédia színpadi története vezeti be a (helyenként mágikus) mesevilág vezérfonalára felfűzött darabösszeállítást, ahol – szokás szerint – szinte az összes műfaj felvonul majd. November 15-én például egy dráma ősbemutatójára kerül sor: Egressy Zoltán (a továbbra is műsoron maradó Portugál szerzője) Június című darabját Magyarországon először Győrben mutatják be. Nemcsak szellemileg, érzelmileg is izgalmasnak ígérkezik az önéletrajzi elemekkel jócskán megtűzdelt, 2007 Budapestjét megjelenítő színmű szereplőinek szerelmi sokszögekbe történő bonyolódása.

Karácsony tiszteletteljes, látatlanban is visszhangos durranásaként Tim Rice és Andrew Lloyd Webber rockoperája, a Jézus Krisztus Szupersztár dalai minden bizonnyal megremegtetik majd a sokat látott-hallott-taposott deszkákat is. Az 1971-ben a Broadway-n debütált darab valószínűleg számtalan rekordot jegyez a világon, jóleső érzés belegondolni, hogy a prominens színházakhoz december 20-tól a győri is feliratkozik majd. Gogol legjelentősebb, egyúttal az orosz irodalom egyik legismertebb vígjátékát, A revizort viszi színre februárban Bagó Bertalan (korábban ő rendezte a Salemi boszorkányokat is). A félreértésen alapuló komédia egyik főszerepe (a polgármester) városunkba hozza a Kossuth-díjjal kitüntetett Gáspár Sándort, hogy az ő nevettető-drámai tehetsége nézzen farkasszemet a „félreismert” pétervári fiatalemberrel.

A varázsfuvola hangjai töltik be az operakedvelők szívét-lelkét március 28-tól: Wolfgang Amadeus Mozart egyik leggyakrabban előadott műve (szövegkönyv: Emanuel Schikaneder) – amely egyszerre nagyopera, vígopera és daljáték – az osztrák zenei zseni utolsó operájaként íródott 1791-ben. Giulio Scarnacci és Renzo Tarabusi elsöprő humorral megírt vígjátéka, a Kaviár és lencse biztos sikerű szórakozásra invitálja a közönséget utolsó nagyszínpadi premierként 2015. április 25-étől. A piti szélhámosról, a lakomákra főállású vendégként ételeket „zsebelni” járó Papagotto-ról szóló darabot a Madách Színházban évekig óriási sikerrel játszották Pécsi Sándor, Tolnay Klári és Kiss Manyi főszereplésével (tévéjáték is készült belőle 1985-ben).

Mozart a Nagyszínházban operál, de a Kisfaludy Teremben színművel. A Figaro házassága lesz ugyanis az egyik bemutató a meghittebb, bensőségesebb kisszínpadon, mégpedig Pierre-Augustin Caron de Beaumarchais francia író eredeti vígjátékának színműváltozata, így az első éjszaka kegyúri joga prózai keretek között kerül „megszégyenítésre”. Komoly drámai, tragikus mű áll színpadra ugyanitt februárban: Kosztolányi Dezső Édes Annája facsarja majd a szíveket, szorítja a torkokat, és gondolkodtatja el a súlyosabb élményekre vágyó nézőket. A méltán világhírű Győri Balett egy Generációk című táncos darabbal készül a műfaj előtti tisztelgésre: a kétfelvonásos szerkezetűre koreografált produkció a Bolero és a Carmina Burana újraértelmezett változatát nyújtja át nekünk. S az újdonságok mellett számos most futó darab is szerepet kapott az új évadban: a Csinibaba, A kripli, a Portugál, a Sakk és a Mágnás Miska előadásaira a kevésbé szemfüleseknek a 2014/2015-ös időszakban is nehéz lesz majd jegyhez jutniuk. Hogy is mondta Shakespeare? „Nincs laposabb a színpadon az unalmas egyszínűségnél…” Szerencsére a Győri Nemzeti Színház a vitathatatlan ellenpéldák közé tartozik!

 

Szilvási Krisztián

2014.05.01