1004

Nemzetközi Bartók Szeminárium és Fesztivál

Szombathelyen

Július 10. és 18. között kerül megrendezésre 2015-ben a Nemzetközi Bartók Szeminárium és Fesztivál Szombathelyen. Hét helyszínen 15 koncert, illetve egyéb program várja az érdeklődőket: kiállítás, komolyzene, jazz, népzene, táncház, hangszeres zene... lesz miből választani.

Részletes program a fesztivál honlapján található.

Bartók Fesztivál, Bartók Szeminárium

A szombathelyi Bartók Fesztivál története több, mint harminc évre nyúlik vissza, és az eredetileg 1967-ben Budapesten elindított Nemzetközi Bartók Szeminárium örökségét folytatja.

Kezdetben Bartók Béla tanítványai és pályatársai tanítottak rendkívüli nemzetközi érdeklődés mellett, majd ahogyan a mesterkurzusok köre bővült, és felmerült a karmesterek képzése is, a szeminárium Szombathelyre költözött, ahol ideális körülményeket talált. A rendezvény 1986-tól fesztivállá bővült, a bartóki életműhöz a kortárs zene társult, és nemzetközi rangú művész-professzorok fémjelezték rangját. Kurtág György, Eötvös Péter, Kocsis Zoltán, Rohmann Imre, Perényi Miklós és Somfai László vállaltak meghatározó szerepet a megújult programban, és olyan vendég-előadók látogattak el Szombathelyre, mint John Cage, Ligeti György, Louis Andriessen, Marco Stroppa, Heinz Holliger, Kim Kashkashian, és még nagyon sokan a világ élvonalából. Hosszú évekig vállalt tanítást többek között Peskó Zoltán és Pauk György. A szeminárium és a fesztivál-koncertek kínálatát zenetudományi előadások és nemzetközi konferenciák színesítik.

A Bartók Fesztivál a világon egyedülálló tematikájú rendezvény-sorozat, melynek különlegességét Bartók Béla életművének bemutatása mellett az új zene hangsúlyos jelenléte biztosítja.

A Bartók-hatás

“Mint a villám ragadott ki” – írja hevesen Bartók Richard Strauss “Imigyen szóla Zarathusztra” című művének első budapesti előadásáról. Talán éppen ennek az erős megfogalmazásnak köszönhetően kötjük össze a zeneszerzőre tett első nagy hatások tekintetében Richard Strauss és Bartók nevét, annak ellenére is, hogy tudjuk, nem ő volt az egyetlen, aki komolyan befolyásolta a magyar zeneszerző gondolatvilágát. És igen, érdemes “hatástanulmányt” készíteni, és ebből a szempontból is áttekinteni a bartóki életművet: feleleveníteni a Liszt Ferencről szóló “védőbeszédet”, Kodály Zoltánnal kötött mély barátságát, vagy a magyar népdalnak köszönhető elementáris sorsfordulást. Impulzusok pedig csak azt érhetik ilyen mélyen, aki képes azok átformálására és továbbadására. Hogy Bartók mennyire megfelelt ennek, azt mi sem bizonyítja jobban, mint zeneszerzői generációk egész sora, melyek tagjai hosszú évtizedeken keresztül viszonyították alkotómódszerüket az övéhez.

Az idei Nemzetközi Bartók Szeminárium és Fesztivál programja erre a hatásmechanizmusra reflektál. A mesterkurzusokon olyan elsőrangú zenészek oktatnak, mint Kocsis Zoltán, Rohmann Imre, Howard Williams, Fekete Gyula, Rivka Golani és Lakatos György, a hangversenyeken pedig olyan művek szólalnak meg, amelyek különös fénybe hozzák azokat a komponistákat, akiktől Bartók tanult és azokat, akik örömmel követték az ő útját. A középpontban természetesen most is a magyar zenetörténet egyik legnagyobb alakja, Bartók Béla áll.

2015.06.30