1606

Amerikai mesterlövész

Filmajánló

Az Amerikai mesterlövészt bemutatása óta nagy sikerrel játsszák világszerte. Nem véletlen, hiszen egy különleges filmről van szó, mely igaz történeten alapul. A téma az iraki háború, a rendező Clint Eastwood. Az abszolút főszereplő Bradley Cooper, aki producerként is jegyzi a mozit. Ő vette meg Chris Kyle könyvének megfilmesítési jogát, és még a legkritikusabbak is elismerik, hogy teljesen átlényegült a nemrégiben tragikus módon elhunyt mesterlövésszé.

Még készült a róla szóló film, amikor Chris Kyle meghalt. A sok túlélt háborús helyzet után hazai földön lőtte le egy másik veterán. Cooper így nyilatkozott a vetítés után: „Chris Kyle-nak kisgyerekei vannak. Az egyik most 4, a másik 6 éves. Ők ebből a filmből fogják megismerni az apjukat. Nem hibázhattunk.”. Az alkotók célja az volt, hogy a belső ellentmondásokkal küzdő embert is bemutatva, méltó emléket állítsanak neki.

Mindezzel együtt azokban, akik ismerik Eastwood rendezéseit, hiányérzet marad. Mert ez a film sokkal szimplább és egyoldalúbb, mint amit az Oscar- és Golden Globe-díjas rendezőtől megszokhattunk. Hiányzott a háború hátterének boncolgatása, ami az alkotók legfőbb célját tekintve érthető. De ettől még a néző úgy érzi, hogy nem kapott teljes képet. A várt „igazság pillanata” nem következett be.

Néhányan úgy fogalmaztak, hogy ez a mozi az amerikaiak számára készült. Bizonyos szempontból ebben lehet valami. Mindenképpen egy modern hőst akar bemutatni, aki egy modern háborúban igyekszik a tőle telhető leghelyesebben cselekedni. Aki harcra született, és nehezen találja a helyét a nyugodt családi fészekben.

A film egyébként az Egyesült Államokban is ellentmondásos véleményeket váltott ki. Még azzal is megvádolták, hogy a háborút pártoló üzenetet közvetít. Clint Eastwood, aki az iraki háborút kifejezetten ellenezte, úgy nyilatkozott, filmje apolitikus alkotás. Cooper ezzel összhangban arról beszélt, hogy szerepét „jellemtanulmányként” fogta fel.

Tény, hogy az Amerikai mesterlövész a jegyeladási mutatók szerint Eastwood rendezői karrierjének legsikeresebb filmjévé vált, és az eddigi háborús mozik listáján kivívta magának az első helyet (megelőzve a Ryan közlegény megmentését is).

Összességében azt lehet mondani, ha valaki olyan húsba vágó témához nyúl, mely egyaránt érdekli a különböző beállítottságú embereket, és ez a valaki eddigi alkotásaival kivívta a bizalmat, akkor hatalmas érdeklődést válthat ki. Ez nagy felelősség. Hogy most mennyire sikerült ennek megfelelni, azt többek között az is meg fogja mutatni, milyen fogadtatása lesz Clint Eastwood következő filmjeinek.

„Eastwood a rendezést amolyan második karriernek szánta, ám végül nagyobb kritikai elismeréseket kapott rendezéseiért, mint színészi játékáért valaha is. Az olyan kitűnő rendezésű, de borúlátó drámáiról lett ismert, mint a Nincs bocsánat, a Titokzatos folyó, a Millió dolláros bébi, A dicsőség zászlaja és a Levelek Ivo Dzsimáról. 2006-tal bezárólag huszonhét – nagyon változatos műfajú, többségében személyes indíttatású – filmet rendezett, jól ismert a filmiparban hatékonyságáról és azon törekvéséről, hogy filmjeit lehetőség szerint alacsony költségvetésből készítse el. Eddigi pályafutása során 5 Oscar (köztük egy életműdíj) és 102 más díjat nyert, számos (64) jelölés mellett.” (Forrás: Wikipédia)

Ami a leginkább kísérti az embert az az, amire nem volt parancsunk.” (idézet a Gran Torino című filmből, Walt Kowalskitól)

Szabados Éva

2015.04.10