Befejeződött a kirekesztés elleni fellépésre serkentő, 2025. évi győri középiskolás és egyetemi projekt


zsidok-gyori-gyokerei-kozhasznu-alapitvany

A Zsidók Győri Gyökerei Közhasznú Alapítvány 2025 folyamán „Zsidóság – Befogadás – Kirekesztés” tematikájú, szabadon választható BA kurzus indítását kezdeményezte a győri Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Pedagógiai, Humán- és Társadalomtudományi Karán szociálpedagógia és szociológia szakos hallgatók részére.

Ezzel párhuzamosan nyolc győri és Győr környéki középiskolában „Kirekesztés – az antiszemitizmustól az iskolai bullying-ig, az ellenséggyártás példái” témakörben több osztályfoglalkozásból és diákpályázatból álló projektet indított. A pályázatba végül hat középiskola csapata kapcsolódott be. A két program ez év november közepén zárult.

Az alapítvány által felkért vendégoktatók – dr. Papp Richárd egyetemi docens (ELTE Társadalomtudományi Kar), valamint dr. Sükösd Anikó egyetemi adjunktus (KRE Gazdaságtudományi, Egészségtudományi és Szociális Kar) – mind az egyetemen, mind a középiskolákban interaktív előadások és informális beszélgetések keretében járták körül és értelmezték a kirekesztés, többek közt az antiszemitizmus problémakörét és megjelenési formáit.

Az egyetemi hallgatók a kurzus záró szakaszában önálló mikró kutatásaik segítségével arra keresték a választ, hogy milyen jelentéssel bír ma a holokausztra való emlékezés különféle generációk képviselői számára családi, lakóhelyi vagy más közösségekben. A kurzus záróeseményén a hallgatók bemutatták az általuk készített interjúkról összeállított jelentésüket. Ezekből kiviláglik, hogy néhány kivételtől eltekintve az interjúalanyokat sok esetben tudatlanság jellemzi a holokauszt kérdéskörében, vagy „tudásuk” zömében a zsidóságról alkotott negatív sztereotípiákig terjed. Ezen is túlléptek a sajnos kifejezetten antiszemita megnyilatkozások. Akárhogyan is, e mikró kutatások hasznosak, mert tisztánlátásunkat erősítik a körüljárt témában.

A középiskolás programban az interaktív foglalkozásokat követő szakaszban az iskolák háromfős csapatai írásos pályázati anyagokat dolgoztak ki, melyek előadására szegedi tanulmányi kirándulás keretein belül nyílt lehetőség. A szegedi út lehetőséget adott megismerkedni a hírös város nevezetességeivel és zsidó közösségének történetével és jelenével is.

A pályázat győztesei: első helyezett „A bántalmazástól az iskolai bullying-ig” tárgyú munkájával a Hunyadi János Technikum Csorna; második helyezett a „Javaslatok az antiszemitizmus és az iskolai bullying elleni fellépésre” tematikával foglalkozó pályázatával a győri Bercsényi Miklós Közlekedési és Sportiskolai Technikum; harmadik helyezett a „Mi nem vagyunk forradalmárok − Pannonhalmi embermentők a második világháborúban” kérdéskört elemző dolgozatával a Pannonhalmai Bencés Gimnázium. A zsűri különdíját nyerte el a győri Richter János Zeneművészeti Szakközépiskola Quittner Éva győri holokauszt túlélő, ausztráliai festőművésznőről készített összeállításával.

Krausz Péter, az alapítvány kuratóriumi elnöke szerint a békés társadalmi együttélés és kölcsönös tolerancia érdekében mikró és makró szinten egyaránt erősíteni kell fellépésünket a kirekesztés minden formája, így az antiszemitizmus ellen is. A középiskolás projekt érzékenyítő foglalkozásai, az írásos pályázatok és az egyetemi hallgatók kutatásai ezt a célt szolgálták. Az alapítvány az ez évi, eredményesen zárult program tapasztalatait messzemenően figyelembe véve 2026. évben is folytatni fogja tevékenységét hasonló témakörben.

Zsidók Győri Gyökerei Közhasznú Alapítvány

2025.11.22