Bíró Szabolcs: Az ötödik parancsolat és egyéb történetek

Könyvkritika

biro-szabolcs-az-otodik-parancsolat

Bíró Szabolcs kötete több szempontból is mérföldkő az írói életműben: egyrészt tartalmazza az első, saját néven publikált kisregényt, másrészt átfogja az írói pálya szinte teljes ívét a legkorábbi szárnypróbálgatásoktól a kiforrottabb, történelmileg gazdagon rétegzett elbeszélésekig. A címadó kisregény mellett nyolc rövidebb írás szerepel benne, amelyek egymással párbeszédbe lépve mutatják meg a szerző stílusának alakulását, tematikus állandóit és kísérletező kedvét.

Az ötödik parancsolat egyértelműen Umberto Eco A rózsa neve iránti hommage: középkori kolostor, titokzatos haláleset, filozofikus háttér, rejtély és intrika. A főhős, Paulus barát, a vándorló pálos szerzetes a krimi és a történelmi regény határán mozog: egyszerre nyomozó, bűnökkel szembenéző tanú és önmaga elől menekülő alak. A mű legnagyobb erénye atmoszférateremtésében rejlik: a dermesztő hideg, a romos apátság, a némasági fogadalmat tett szerzetesek alakja és a gyanakvás légköre erősen vizuális és sötét tónusú világot teremt. Az intertextuális játék (latin idézetek, utalások Eco regényére, biblikus motívumok) posztmodern keretet ad a történetnek.

Az erőteljes előkép (Eco) néhol mintha túl nagy súllyal nehezedne rá: a cselekmény és a figurák helyenként inkább tisztelgésnek hatnak, mint önálló konstrukciónak. A narratíva erősen a „gótikus krimi” kliséire épül, a karakterfejlődés háttérbe szorul a hangulat és a rejtély kedvéért.

A rövidprózák közül több szorosan kapcsolódik az életmű nagyobb egységeihez (pl. a Nyugat őre, a Nunquam retrorsus, a Förgeteg és az Anjou Károly karácsonya az Anjouk-sorozat világát gazdagítja), míg mások önállóan kísérleteznek történelmi és biblikus témákkal (Betlehem). A Titkos levél Adson de Melkhez egyértelműen metatextuális játék: a levélforma egyszerre idézi meg és írja tovább Eco világát. Az 1347 a pestis érkezését sűríti egypercesbe – tömör, balladisztikus hatású szöveg, amely a Lázár evangéliuma előzményeként is olvasható.

A kötet írásai közös tematikus magot rajzolnak: halál, bűn, bűnhődés, vallás és történelem. Mindegyikben hangsúlyos a történelem allegorikus olvasata, ahol az emberi szenvedést és erkölcsi dilemmákat nagyobb kulturális vagy teológiai horizont világítja meg.

A kötet erőssége a történelmi hűség és a narratív invenció kettőssége: a szerző alapos történeti háttérismerete minden íráson átüt, miközben a rövidprózák engednek a kísérletezésnek, hangulati játékoknak, posztmodern átiratoknak. Az ötödik parancsolat és a kapcsolódó szövegek révén a magyar irodalomban ritka műfaji ötvözet jelenik meg: krimi, történelmi regény, horror és spirituális parabola.

A novellák minősége némileg hullámzó: míg a Betlehem vagy a Nunquam retrorsus kimagaslóan erős, más szövegek inkább irodalomtörténeti érdekességként hatnak (pl. a tizenöt évesen írt A jutalom). A válogatás sokszor „írói műhelynaplóként” is olvasható – bepillantást enged a pályaformálódásba, de nem minden darabja állja meg egyformán a helyét önálló műként.

Az ötödik parancsolat és egyéb történetek egyszerre nosztalgikus és kísérletező könyv. Tisztelgés a mesterek (Umberto Eco, Lőrincz L. László) előtt, és saját irodalmi világépítés alapköve. A kötet erénye, hogy képet ad egy szerző útkereséséről és a későbbi nagyregények előtanulmányairól. Bár kissé egyenetlen, irodalomtörténeti és olvasói szempontból mégis egyaránt fontos dokumentuma annak, hogyan születik meg a középkori témákat feldolgozó prózaíró saját hangja a kortárs magyar irodalomban.

(Bíró Szabolcs: Az ötödik parancsolat és egyéb történetek, Athenaeum Kiadó, 2024, 208 oldal, ISBN: 9789635434213)

Bíró Szabolcs Az ötödik parancsolat és egyéb történetek című kötete kölcsönözhető a Dr. Kovács Pál Könyvtár és Közösségi Tér gyűjteményéből.

Nagy Jakab

Bíró Szabolccsal a Győri Szalon 2014 júniusában itt csinált interjút, 2015 októberében itt, 2023 decemberében pedig itt, 2016 decemberében Peiker Éva beszélgetett vele, Filó Tamás pedig itt tett fel neki kérdéseket 2021 októberében.

2025.10.07