Élénkülőben a használtautók piaca
Hol van már az az idő, amikor az autótulajdonosok – legalábbis a nagyobb jövedelműek – három évenként újra cserélték a járgányukat? Ma a csapból is folyik az új kocsik hitelekkel alátámasztott reklámja, de a korábbi csődök, a Covid okozta válság alapos megfontolásra készteti az érdeklődőket.
Mert igény van, mindenki szeretne jobb, nagyobb autót, de a legtöbben lehetőségeik függvényében inkább a használtpiac bőséges kínálatában néznek körül. Márpedig használtautó-kereskedés számos működik Győrben is, a tapasztalatairól, a jelenlegi helyzetről az egyik legnagyobb, legjobban ismert telepen, a Femol Autóudvarban érdeklődtünk.
„Nagyjából százhúsz darabos gépkocsiparkkal várjuk a vásárlóinkat, akik közül sokan korábbról visszatérők, vagy nálunk már régebben autót vásárlók ajánlják gyerekeiknek, rokonaiknak az üzletünket – tájékoztat Fekete Szabolcs cégvezető, aki élete ötvenhat esztendejének csaknem a felét töltötte az autókereskedelemben. – Készletünk tartalmaz jó néhány bizományosi értékesítésre ránk bízott példányt is, és azt hiszem, ez is a bizalom egyik jele. Ha röviden kellene jellemeznem a jelenlegi használtautó-értékesítés helyzetét, akkor a tapogatózó, a lassan emelkedő jelleg fejezheti ki leginkább a valóságot.”
Kérjük, avassa be olvasóinkat ennek gyakorlati jelentésébe!
Kezdeném az új autó eladásokkal, amely emelkedő tendenciát mutat, de például Ausztriával összehasonlítva mennyisége nagyjából a fele a nyugati szomszédunknál eladottaknak, mintegy százezerre tehető a tavaly nálunk újonnan forgalomba hozottak száma. Nem érződik annak a hitelnek a hatása, amelyet a pályakezdő fiatalok vehetnek igénybe, a vártnál jóval kisebb mértékű a bankokon keresztül bonyolított gépjármű-finanszírozás. Közben folytatódott a hazai gépkocsipark öregedése, jelenleg tizenhat esztendő a használtautók átlagéletkora. Az árak pedig úgy alakultak, hogy manapság vagy a fiatalabb, jobb állapotú, kettőtől négy-öt millió forint közötti árban kínált kocsik a legkeresettebbek, vagy pedig a nagyon olcsó, még műszaki vizsgával rendelkezők, amelyeket rövidebb távokon kívánnak üzemeltetni.
Melyik típusok, márkák a legnépszerűbbek?
Továbbra is a Suzukik a legkelendőbbek, közülük is a Swiftek és a Vitarák. Keresik az Opeleknél az Astrákat és a Corsákat, valamint a Volkswagen szinte valamennyi típusát. Az Ausztriában munkát vállalók szívesen megveszik az ezerhatszáz-kétezer köbcentis, alacsony fogyasztású dízeleket, különösen a kevés kilométereseket. Az elektromos hajtású gépkocsiknál viszont komoly akadályozó tényező azok viszonylag rövidebb hatótávolsága.
Rengeteg gépkocsit hoztak, hoznak be használtan. Mi a tapasztalatuk ezekkel?
Mi általában magánszemélyektől vásárolunk, és ezek között is már elég nagy számban találhatók importból korábban országunkba érkezők, ezeket alapos átvizsgálásnak vetjük alá. Igyekszünk a hazai kínálatból válogatni, óvatosak vagyunk az ausztriai és németországi piac újabban már szűkülő kínálatával, és csak azokat a gépkocsikat vásároljuk meg, amelyeknek ellenőrizhető az előéletük.
Mivel magyarázható, hogy az érdeklődés lassabban emelkedik a kívántnál?
Elsősorban azzal, hogy alaposan megemelkedtek a szervizköltségek és az alkatrészek árai, felfelé változtak az egy-egy tulajdonosváltásnál kötelező díjtételek is, ezért az emberek sokkal jobban meggondolják az autócserét. Egyébként a jelenlegi nyári forgalmunk átlagosnak mondható, de még mesze van a Covid előtti időszakban tapasztaltnál. Érződik a kivárás, de reméljük, hogy az észrevehetően növekvő tendencia folyatódik, talán még az őszi évszakváltás előtt.
Mohay Gábor
Fotók: Mohay Gábor