Hammurapi törvényoszlopa: az ókori jog és a hatalom szimbóluma

Remekművek világszerte 113. rész – LSzimonetta írása

hammurapi-torvenyoszlopa

Hammurapi törvényoszlopa több mint egy antik szobor. A Kr. e. XVIII. században készült kőemlék az állam és a társadalom működésére vonatkozó kötelezettségeket fogalmaz meg, amelyek alapelvei a mai modern törvényekben is felismerhetők. Az ókori jog és a hatalom időtálló jelképének tekinthető.

Hammurapi, Babilónia hatodik uralkodója és az Óbabiloni Birodalom megteremtője, középső kronológia szerint Kr. e. 1792 és 1750 között kormányzott. Uralkodása alatt élte virágkorát a birodalom: egységesítette Mezopotámia nagy részét, és Babilont központi állammá emelte.

Bár a legrégibb ismert törvénykönyv Ur-Nammu nevéhez fűződik (Kr. e. 2100–2050), Hammurapi törvényoszlopa az első teljes egészében fennmaradt „törvénygyűjtemény”, amely az állam és a társadalmi viszonyok szabályozását mutatja be.

Érdekesség, hogy a kőre felvésett szövegek nem a szó szoros értelmében nevezhetők törvénynek, inkább szabályoknak vagy rendeleteknek tekinthetők. Az ókori Mezopotámiában az uralkodó nem hozhatott törvényeket, ez „csak” az Istenek kiváltsága lehetett. Az oszlop pontos keletkezési éve nem ismert, nagy valószínűséggel Hammurapi uralkodásának 31. éve után készült, halála előtt néhány évvel.

Feltételezések szerint a törvényoszlopot Sippar városának egyik templomában állították fel, hogy nyilvánosan hozzáférhető legyen mindenki számára. Jelenleg a párizsi Louvre múzeumban tekinthető meg, a Richelieu-szárny 227-es termében, a keleti antik gyűjtemény kiemelt darabjaként. A műtárgyat 1901-ben francia régészek találták meg Szúzában, ahová hadi zsákmányként kerülhetett.

Hammurapi törvényoszlopa

Az oszlop anyaga diorit, egy vulkáni mélységű, feketészöld színű magmás kőzet. Magassága mintegy 2,25 méter, alsó részének átmérője kb. 60–65 cm széles, súlya nagyjából 4 tonna. Felületére 4130 vonalnyi ékírásos szöveget véstek fel, hét oszlopba rendezve. Ennek mintegy ötödét a prológus és az epilógus teszi ki, a fennmaradó rész 282 szabályt tartalmaz. A rendelkezések különböző társadalmi és jogi témákat ölelnek fel: lopás, házasság, válás, örökbefogadás, tulajdonjog, ingatlan és kereskedelem. A büntetések különböző formáit is taglalja, mint a megkorbácsolás, a csonkítás, a kivégzés, a vízbe fojtás és más fenyítéseket.

A törvényoszlop felső részén egy dombormű található, amely nemcsak dekoráció, hanem jelentős vallási és politikai szimbólum is. Az ábrán magát Hammurapit láthatjuk, amint tiszteletteljes pózban állva imádkozik Samas, a Nap és igazság istene előtt. Samas szarvakkal díszített koronát és hosszú, redőzött ruhát visel egy trónon ülve. Egyik kezében pálcát, a másikban egy gyűrűt (mérőzsinórt) tart – előbbi a bírói tekintély, utóbbi a mértékletesség és az igazságosság jelképe. Mindkettőt átnyújtani készül Hammurapinak, ezzel kifejezve, hogy az igazságosság földi képviseletével bízza meg.

A dombormű közelebbről nézve figyelemre méltó: az alakok arányosak, részletgazdag kidolgozásúak. A kompozícióban Samas ülő helyzete ellenére is nagyobbnak tűnik, ezzel sugallva az istenek és az emberek között lévő hierarchiai viszonyt.

Hammurapi törvényoszlopa tehát a jogalkotás és az államhatalom korai példája, amely jól mutatja, hogyan próbálták már az ókorban is rendszerezni és irányítani a társadalmi együttélést. A benne foglalt szabályok pedig hűen tükrözik az emberiség igényét az igazságosságra és a rend fenntartására, ami ma is éppoly érvényes, mint négyezer évvel ezelőtt.

LSzimonetta

Forrás: magyar és angol nyelvű Wikipédia, hellomagyar.hu, ado.hu, kulturbakancslista.blog.hu, britannica.com

A képek a Wikimedia Commons szabadfelhasználású gyűjteményéből származnak, a szerzői jogtulajdonosok a képek készítői. A felhasznált képek forráshelyei a szerzői jogi feltételekkel és a szerzők megnevezésével a következő linkeken találhatók: 1. kép; 2. kép; 3. kép.

A cikksorozat korábbi részei:
1. rész: Mozaik a Villa Hadrianából
2. rész: Cellini: Sótartó
3. rész: Caravaggio: Medúza-fő
4. rész: Leonardo da Vinci: Hölgy hermelinnel
5. rész: Pierre Puget: A krotóni Milón halála
6. rész: Henri Rousseau: Az álom
7. rész: Ihachi sárkánya
8. rész: Nagy Károly talizmánja
9. rész: A Teknősbékák kútja (Fontana delle Tartarughe)
10. rész: Pablo Picasso: Guernica
11. rész: Benczúr Gyula: Budavár visszavétele
12. rész: Piero della Francesca: Szent Antal szárnyasoltár
13. rész: Alfons Mucha: Gismonda
14. rész: Emile Gallé: Váza írisszel
15. rész: Tádzs Mahal
16. rész: Edgar Degas: Balett – A csillag
17. rész: Bernini: A folyók kútja
18. rész: Gemma Augustea
19. rész: Bernini: Apolló és Daphné
20. rész: A Belém-torony
21. rész: Bocca della Verità (Az igazság szája)
22. rész: A sienai dóm
23. rész: Az Alhambra
24. rész: A chambord-i kastély
25. rész: A prágai Károly híd
26. rész: A chartres-i székesegyház
27. rész: Arany körgallér a bronzkorból
28. rész: A Fabergé-tojások
29. rész: Lechner Ödön: A pozsonyi kék templom
30. rész: Gulácsy Lajos: Varázslat
31. rész: Csontváry Kosztka Tivadar: Mandulavirágzás Taorminában
32. rész: Hadrianus síremléke, az Angyalvár
33. rész: A Prima Porta-i Augustus szobor
34. rész: Raffaele Monti: A menyasszony
35. rész: Munkácsy Mihály: Krisztus-trilógia
36. rész: Tiziano Vecellio: Pesaro Madonna
37. rész: Róth Miksa: Napfelkelte
38. rész: Gustav Klimt: Pallasz Athéné
39. rész: A Neuschwanstein kastély
40. rész: A pisai ferde torony
41. rész: Frida Kahlo: Önarckép tövises nyaklánccal
42. rész: Ara pacis Augustae (Az augustusi béke oltára)
43. rész: A capitoliumi nőstény farkas
44. rész: A prágai Szent Vitus-székesegyház
45. rész: A négy tetrarcha portrészobra
46. rész: Johannes Aquila: Szent László – A veleméri templom freskórészlete
47. rész: A Colosseum
48. rész: A conwyi vár
49. rész: Antoni Gaudí: Park Güell
50. rész: A maharadzsapalota
51. rész: Niobé-kratér
52. rész: Ponte Vecchio
53. rész: Az Aranyhajó
54. rész: A Szent István-terem
55. rész: Humayun császár síremléke
56. rész: A Big Ben
57. rész: A rábaszentmiklósi Szent Miklós templom
58. rész: A Mátyás-templom
59. rész: A Sándor-erőd
60. rész: A Hohenzollern-kastély
61. rész: Gustav Klimt: A csók
62. rész: Míg a halál el nem választ... ‒ Sten Sture jegygyűrűje
63. rész: A Lánchíd
64. rész: A Szamothrakéi Niké
65. rész: A Bostoni Operaház
66. rész: Sandro Botticelli: Tavasz
67. rész: A Gyugyi-gyűjtemény

68. rész: Claude Monet: Nő napernyővel – Madame Monet és fia
69. rész: Az agyaghadsereg
70. rész: San Gimignano tornyai
71. rész: A Las Lajas bazilika

72. rész: M. S. mester: Kálvária
73. rész: Bomarzo – A rejtélyes szent erdő
74. rész: Eugène Delacroix: Villámlástól megriadt ló
75. rész: Hohensalzburg vára
76. rész: Élisabeth Vigée Le Brun: Önarckép portréfestés közben
77. rész: Knidoszi Déméter
78. rész: A winchesteri székesegyház
79. rész: A Festetics-kastély
80. rész: Raffaello: Sixtus Madonna
81. rész: Mont-Saint-Michel
82. rész: Jan Vermeer: Csipkeverőnő
83. rész: A millau-i völgyhíd
84. rész: Flora Farnese
85. rész: Thomas Pitts: Pagoda epergne
86. rész: A Kuangcsoui Operaház
87. rész: A brüsszeli csipke
88. rész: Mercurius di Giambologna
89. rész: A Laokoón-szoborcsoport
90. rész: Michelangelo: Pietà
91. rész: Leonardo da Vinci: Mona Lisa (és az a bizonyos mosoly)
92. rész: Michelangelo: Dávid-szobor
93. rész: Sandro Botticelli: Vénusz születése
94. rész: Pablo Picasso: Avignoni kisasszonyok
95. rész: Csontváry Kosztka Tivadar: Magányos cédrus
96. rész: Auguste Rodin: Gondolkodó
97. rész: A szamurájok elveszett kardja: Honjo Masamune
98. rész: Sydney-i Operaház: az építészet és a kultúra szimbóluma
99. rész: Hüpnosz – az álom istene

100. rész: Székely Bertalan: Egri nők
101. rész: Claude Monet: Japán híd, tavirózsák
102. rész: Alfons Mucha: Költészet
103. rész: Jahangir sírja
104. rész: Raffaello Santi: Az athéni iskola
105. rész: Louis Sussmann-Hellborn: Dornröschen
106. rész: Mefisztó és Margit kettős szobra
107. rész: Porcelán kávégépek Herendről

108. rész: A Halászbástya
109. rész: Charles de Sainte-Maure márvány nyakkendője
110. rész: Botticelli: Pallasz Athéné és a kentaur
111. rész: Giovanni Strazza: Fátyolos Szűz
112. rész: Belvederei Apollón

2025.07.06