A kormány megváltotta a győri Ágyúgyárnál Skoda és Krupp érdekeltségét
Közel másfél évtizedes előkészítést követően, 1913. április 21-én jött létre jogilag Közép-Európa egyik legnagyobb és legmodernebb hadiipari beruházása, a Magyar Ágyúgyár Rt. Az akkori magyar pénzügyminiszter szerződést írt alá a pilseni Skoda Rt. és az esseni Krupp Rt. képviselőivel az üzem Győrött történő felépítéséről.
A szerződés 25 évre szólt, azzal a kiegészítéssel, hogy az a felek egyetértésével további 10‒10 évvel automatikusan meghosszabbítható.
A helyi sajtó tudósítása szerint a város nagy örömmel fogadta a beruházás tervét. A munkások munkalehetőséget, a helyi vállalkozók jelentős összegű megrendeléseket reméltek a gyártól, ezért a közgyűlés ingyen engedte át azt a városi tulajdonban lévő területet, ahol az építkezést elkezdhették. Győr vállalta továbbá, hogy útépítéssel és egyéb infrastrukturális fejlesztésekkel támogatja az üzem kivitelezését.
Az építkezés 1914 januárjában indult el, és 1916 végén át is adták az üzemet. A háború éveiben a gyártelepet állandóan bővítették, kapacitását növelték, szociális intézményeit fejlesztették. A folyamatosan fejlődő üzem a világháborút követően azonban tragikus sorsra jutott: a Győrt megszálló román csapatok 1919 augusztus és szeptember folyamán teljesen leszerelték, és elvittek belőle minden mozdítható értéket. Jelzésértékű, hogy a román megszállás idején a magyar ipartelepek közül a Győri Ágyúgyár szenvedte el a legnagyobb veszteséget.
Ezt követően a munkások szétszéledtek. A vállalatot a magyar állam mozdította ki a holtpontról, mikor 1921 májusában megváltotta a Skoda és a Krupp érdekeltségét, ezzel lényegében állami tulajdonba véve a vállalatot. Az 1921. szeptember 28-án tartott rendkívüli közgyűlésen megváltoztatták a társaság alapszabályát, és a céget Győri Ipartelepek Részvénytársaságként (GIRT) jegyeztették be a cégbíróságon. Az ügyvezetés azt a feladatot kapta, hogy az üresen maradt csarnokokat új üzemek betelepítésével hasznosítsa. Korszerű áramfejlesztő berendezését a Győr városával 1926 augusztusában kötött megállapodás alapján üzembe helyezték, ami ettől kezdve a városnak, később pedig a gyártelepen helyet kapó új vállalkozásoknak szolgáltatott elektromos energiát.
A folyóirat a Dr. Kovács Pál Könyvtár és Közösségi Tér Helyismereti Gyűjteményéből származik, a Győri Újság 1921. május 24-i lapszáma megtekinthető és letölthető a győri könyvtár Digitális Könyvtárából.
Borbély Tamás
Felhasznált irodalom: Győri Újság, 1921. május 24.
A kép a Győri Ipartörténeti Alapítvány honlapjáról származik.