Baross Gábor temetése a Győri Gőzhajózási Társaság ''Baross'' gőzösével
Baross Gábor 1892. május 9-i halálhíre mélyen megrendítette az egész országot és nem kevésbé Győr város lakosságát. A Győri Független Újság részletesen számolt be a miniszter temetési ceremóniájáról, melynek során utolsó útjára a Győri Gőzhajózási Társaság „Baross” hajója is elkísérte.
Az országgyűlési képviselő és miniszter a dualizmus egyik legkiemelkedőbb politikusa, a korszerű magyar kereskedelem és közlekedés megalapítója volt, 1848. június 6-án született Pruzsinán. A középiskolát Léván a piaristáknál, Győrben és Esztergomban a bencéseknél végezte. Érettségi után Pesten beiratkozott a jogi egyetemre, és 1871-ben ügyvédi oklevelet kapott. 1875-ben a Szabadelvű Párt színeiben mandátumot szerzett az országgyűlési választásokon. Tisza Kálmán miniszterelnök, méltányolva Baross Gábor képességeit, 1883. március 30-án kinevezte a közlekedési minisztérium államtitkárává, majd 1886-ban a tárca irányítását is átvette. Nevéhez fűződik a vasútvonalak nagy részének államosítása és továbbfejlesztése, a magyar nyelv kötelezővé tétele a MÁV dolgozói részére, a vagon és mozdonypark növelése, valamint a vasúti zónatarifa bevezetése.
Győr városa, melynek létérdeke volt a közlekedés, a kereskedelem fejlesztése és az árvízvédelem megoldása, 1884-ben Baross Gábort kérte fel országgyűlési képviselőjének. A felkérést elfogadta, és haláláig négy cikluson keresztül képviselte Győrt a parlamentben. Tevékenységének köszönthetően 1889-ben, államköltségen megépítették a Rába folyón átívelő vasszerkezetű vasúti hidat és kibővítették a győri pályaudvart. A hajózási és árvízvédelmi problémák kiküszöbölése érdekében szabályozták a Rába folyót és a Felső-Duna szakaszt. Nevéhez köthető a győri Kereskedelmi és Iparkamara megalapítása 1890-ben, és 1891-ben Győr városa, valamint Győrsziget az ő közbenjárására jutott telefonvonalhoz államköltségen.
A város polgárai elismeréssel és megkülönböztetett figyelemmel kísérték a miniszter tevékenységét. Halálát követően emlékére szobrot állítottak, iskolát, utcát és hidat neveztek el. A győriek hálájuk jeléül az 1893. október 5-én átadott vasúti pályaszint felett átívelő, 130 méteres hidat Baross Gáborról nevezték el, aki támogatta a híd megépülését. 1886. december 30-án Győr város díszpolgárává választották.
Utolsó útjára elkísérte a Győri Gőzhajózási Társaság fekete posztóval bevont „Baross” hajója is.
A folyóirat a Dr. Kovács Pál Könyvtár és Közösségi Tér Helyismereti Gyűjteményéből származik, a Győri Független Újság 1892. május 13-i lapszáma megtekinthető és letölthető a győri könyvtár Digitális Könyvtárából.
Kiss Kitti
Fotó: Bartha Annamária
Forrás: Győri Független Újság 1892. május 13. 1. o.; Győri Életrajzi Lexikon. Szerk. Grábics Frigyes, Horváth Sándor Domonkos, Kucska Ferenc. Győr Városi Könyvtár, 1999. 30‒31. o.; Orbánné Horváth Márta, Galambos Krisztina, Szabó Béla: Győri Képeskönyv. Dr. Kovács Pál Könyvtár és Közösségi Tér, 2021. 125. o.; arcanum.hu
A kép a MaNDA gyűjteményéből származik, a szerzői jogtulajdonos a kép készítője. A felhasznált kép forráshelye a szerzői jogi feltételekkel és a szerző megnevezésével ezen a linken található.