Állóképes gyerekek – Mi a megoldás az iskolai zaklatásokra?
Egy hasznos és tanulságos könyvet szeretnék a szülők és fiatalok figyelmébe ajánlani. Témája az iskolai zaklatás vagy bullying. A szerzők, Kim John Payne, a neves gyermekpszichológus és Luis Fernando Llosa oknyomozó riporter és ifjúsági sporttanácsadó történetekkel szemléltetve adnak módszeres megoldásokat a kirekesztés és bántalmazás hatékony kezelésére.
Az UNICEF Magyarország legújabb felmérései szerint a magyar tizenévesek 85 százaléka már legalább egyszer megtapasztalta az iskolai bántalmazást, 66 százaléka pedig arról számolt be, hogy tanulmányai során rendszeresen éri vagy érte fizikai, lelki vagy verbális erőszak, az esetek csaknem felében napi szinten. Ezek után nem kérdés, hogy foglalkozni kell a problémával.
Az Állóképes gyerekek (eredeti címe: Emotionally Resilient Tweens and Teens – Empowering Your Kids to Navigate Bullying, Teasing, and Social Exclusion) alapvető olvasmány a zaklatást, társadalmi kirekesztést és kötekedést megtapasztaló általános iskolás és tizenéves gyerekek szülei számára – olyan fiatalok felemelő történeteivel, akik átvészelték ezeket a nehéz helyzeteket és győzedelmeskedni tudtak.
A könyv a közös olvasás során rávezeti a gyerekeket, hogy hogyan védhetik meg magukat önállóan, a felnőttek beavatkozása nélkül. (Ez természetesen a legsúlyosabb esetekre nem vonatkozik.)
A kötet első része inkább a szülőknek szól, a második része pedig tíz tinédzser történetét meséli el, amely a gyerekek, fiatalok számára is nagyon fontos olvasmány, és amelyről beszélgethetünk velük. Kim John Payne – nagyon bölcsen – ahelyett, hogy megmondaná, mit tegyünk, elmesél egy történetet, ami segít átélni a helyzetet és a jól működő megoldást. Így sokkal könnyebb lesz azt alkalmazni is. Az olvasottak jó alapot adnak egy termékeny beszélgetéshez, amely hidat építhet felnőtt és gyermek között, miközben a sebezhetőséget ígéretté és lehetőséggé változtatja át.
Nem véletlen, hogy a kötet elnyerte az Amerikai Nemzeti Szülői Szövetség díját.
Ha a gyerekeket a szüleik megtanítják arra, hogyan reagáljanak hatékonyan, hogyan kezeljék érzelmeiket társas helyzetekben, valamint hogyan tudatosíthatják és javíthatják saját önértékelésüket, akkor visszanyerhetik a magabiztosságot, a saját belső erejük tudatát, és olyan készségeket fejleszthetnek ki, mint a rugalmasság, a szociális és érzelmi intelligencia és az együttérzés minden élővel szemben.
A könyv mindehhez fontos proaktív stratégiákat ad a szülők kezébe, amelyek segítenek megerősíteni a családi kapcsolatokat, és kiépíteni a bizalmat; mentőövként szolgálhat a válságos időkben, amely természetes része a kamaszkornak.
Az viszont már nem természetes, ami napjainkban történik. Az okok feltárása egy külön fejezetet érdemelne. Mindenesetre jó tudni, hogy a pszichológusok szerint körülbelül kilencéves kortól a gyerekek önértékelésére elemi hatással vannak a kortársak visszajelzései. Ha ezek folyamatosan negatívak, ha csúfolják, zaklatják, bántalmazzák, esetleg levegőnek nézik vagy aktívan kirekesztik őt, az nehezen elbírható lelki terhet jelent a gyereknek, és sok esetben tartós érzelmi sérüléseket okoz. Hozzáteszem, ez igaz a felnőttekre is. Mindez pedig – a technikai eszközöknek és az internetnek „köszönhetően” – extra felületeket kap, ahol extrém módon felerősödhet a bullying. Mindez nagyon alattomos módon történik, a legrosszabbat kihozva az erkölcsi minták híján sötét utakra tévedő fiatalokból.
Kim John Payne és Luis Fernando Llosa a legjobb módját találta meg a segítségnyújtásnak. Hiszen tudományosan igazolt, hogy történetekkel tanulunk a legjobban. Egy életmentő könyvről van szó, amely segít a gyerekeknek felülemelkedni a modern élet okozta rendkívüli próbatételeken és társadalmi anomáliákon.
Részlet a kötetből:
„A kirekesztés leginkább az irányítás, a mások feletti uralom vágyáról szól, amely sokféle formát ölthet, de középpontjában mindig a hatalom áll.
...
• A védekezés kulcsa az, hogy megtanuld mérsékelni a reakcióidat.
• A heccelés, gúnyolódás nem valami személyes dologról szól (például arról, ahogy kinézel vagy beszélsz), hanem arról, hogy hatalmuk legyen feletted, hogy túlreagálásra kényszerítsenek.
….
• Gyakran csak egyszerű, nyugodt és következetesen ismételt válaszra van szükség ahhoz, hogy ellenállj a gúnyolódásnak.” (Állóképes gyerekek 155‒156. oldal)
A szerzőkről
Kim John Payne világhírű családtanácsadó-pedagógus, díjnyertes író, aki csendesen és szenvedélyesen dolgozik azon, hogy gyógyítsa, amit a modern világ lelketlensége megbetegít, igyekszik hangot adni az emberek tízezreinek, hogy rámutasson, valami nem stimmel. Egyúttal jól működő megoldásokat is nyújt. A pszichológus több mint 230 amerikai független és állami iskola tanácsadója és oktatója, bő huszonhét éve iskolai tanácsadó. Az Egyszerűbb gyermekkor, a Melegszívű fegyelmezés és a Magunkat neveljük című, szintén nagyszerű könyvek szerzője.
Luis Fernando Llosa díjnyertes perui‒ukrán‒amerikai sportújságíró, szerkesztő, előadó, oknyomozó riporter és ifjúsági sporttanácsadó, aki huszonöt éve dolgozik edzőként gyerekekkel és tizenévesekkel. A Beyond Winning (Túl a győzelmen) című könyv társszerzője.
A bántalmazásban érintett gyerekek számára az UNICEF Magyarország kifejlesztette HelpApp nevű applikációját, amely lehetőséget biztosít az áldozat vagy a szemlélő számára ahhoz, hogy szakemberek támogatását vegye igénybe, vagy akár egy kattintással segítséget kérjen.
Kim John Payne és Luis Fernando Llosa Állóképes gyerekek című kötete kölcsönözhető a győri könyvtár gyűjteményéből.
Szabados Éva
Forrás: simplicityparentinginstitute.com, luisfernandollosa.com, nyitottakademia.hu 1, nyitottakademia.hu 2, unicef.hu, mamami.hu