1947. május 4-én felavatták a kétvágányú vasúti hidat a Rábán

Napi sajtó: Győr, 1947. május 6. ‒ Bartha Annamária írása

gyor-vasuti-hid-raba

1855-ben épült az első vasúti híd a Rábán, a Buda‒Győr‒Királyhida (Bruck) között haladó vasútvonal számára, akkor még fából. 1876-ra aztán elkészült egy fahíd a Győrt Sopronnal összekötő vasútvonal számára is.

Ezek 100 méterre voltak egymástól, és hamar korszerűtlenné váltak ‒ szükségessé vált egy olyan híd építése, amelyen a győr‒brucki és a győr‒soproni vasút is áthaladhatott. 1889-ben ezért átépítették, úgy, hogy egyazon pilléren, szorosan egymás mellett két vashidat emeltek, mindkettőt azonos kivitelben, rácsos tartókkal, 170 méteres össznyílással. Az építkezésről nem maradtak fenn iratok, csak annyi tudható, hogy 1888. október 15-én kötöttek szerződést. A győr‒brucki vonal kétvágányú szerkezetét 1889. november 19-én adták át a forgalomnak, vagyis 13 hónap alatt elkészült. A győr‒soproni vonal hídját 1891-ben helyezték forgalomba.

A kétvágányú hídszerkezet a kocsik és a vontatójárművek gyors fejlődése miatt, aránylag rövid időn belül elégtelenné vált a nagyobb terhek viselésére, így 1903-ban és 1927-ben szükséges volt a mederszerkezet, 1934-ben pedig az ártéri szerkezet megerősítésére. 1945. március 28-án a visszavonuló német csapatok mindkét hidat felrobbantották.

A nyugatra irányuló vasúti forgalom miatt a lehető leggyorsabban megkezdték a helyreállítási munkákat. A roncsok kiemelése után, 1945 júniusának második felében megkezdődött az első gyors helyreállítás. 1945 augusztusában átadtak a forgalomnak egy a régi hídtól kb. 15 méterrel északra épített, egyvágányú ideiglenes hidat. Nagyobb mérvű, de még mindig csak ideiglenes megoldásnak számított az 1947. május 4-én átadott híd, amely kétvágányú volt, szemben a háború előtti háromvágányos szerkezettel.

A megnövekedett forgalom miatt már 1951-ben javításra szorult, és szükségessé vált egy új, korszerű híd építése, amelyet végül 1965-ben adtak át a forgalomnak.

gyori-ujsag-1947-majus-6

A Győri Újság 1947. május 6-i lapszáma megtekinthető és letölthető a győri könyvtár Digitális Könyvtárából.

Bartha Annamária

Forrás: Győri Újság, 1947. május 6., 1. o.; Forgó Sándor: A győri vasúti Rábahíd tervezése és építése, Mélyépítéstudományi Szemle, 1965 (15. évfolyam), 10‒11. sz. 476‒485. o.

A kép A Rába vasúti hídja címmel a Mélyépítéstudományi Szemle 1965-ös (15. évfolyam), 10‒11. számából származik (478. o.).

2025.05.04