Egyetlen az egyetlenből

Hát ez csúcs! 87. rész – SzaSzi írása

mellan-face-of-christ

Bármilyen hihetetlen Claude Mellan mester 1649-ben rézmetszéssel készített műve egyetlen vonallal rajzolja meg Jézus arcmását, ugyanazt az isteni eredetű portrét, amelyet a keresztény tanítás szerint Megváltó hagyott Veronika kendőjén, amikor az megtörölte a kínszenvedéstől véres arcot.

A keresztény felfogásban Veronika sudariuma (kendője) egy nem emberi kéz alkotta (akheiropoiétosz), isteni, ha úgy tetszik természetfeletti eredetű képmás. Ez az európai művészet egyik legmegrázóbb alkotása, egy csodálatos textília Krisztus arcának lenyomatával. Az írások szerint, amikor Veronika a Golgotára tartó Jézust keresztútján kísérve, az őrökkel mit sem törődve kilépett a tömegből, és megtörölte az egyszülött fiú arcát a kendőjével, csoda történt: arcvonásainak mása megjelent a textílián. Veronika nevének eredetére is érdemes egy pillantást vetni: az ógörög „vera eikón”, a latin „vera icon”, vagyis az „igaz képből” származik. Érthető, hogy a kendőt mindig is hatalmas tisztelet és megbecsülés övezte. Az 5. században keletkezett, úgynevezett Addai tanításban azt olvashatjuk, hogy az edesszai király, Agpé leányának, Berenikének küldték el Jeruzsálemből, ahol a Krisztus halotti gyolcsának tartott torinói lepellel együtt őrizték hosszú évszázadokon át. A két arcmás egyébként tökéletes egyezést mutat. A szent ereklyék innen kerültek Konstantinápolyba, majd pedig tovább Rómába, a felépülő Szent Péter bazilika kincstárába.

A rézmetsző mester, Claude Mellan (1598–1688) ezt a becses relikviát, vagyis Szent Veronika sudariumát igyekezett megjeleníteni munkájában, mégpedig rajzkészségnek és a rézmetsző mesterségbeli tudásának olyan magas fokát tanúsítva, amellyel a gravírozást a művészet színvonalára emelte. Mindezt 1649-ben. Mellan mester életéről vajmi keveset tudni. Annyi bizonyos, hogy rengeteg gyümölcsöző kapcsolattal bírt, köztük befolyásos mecénásokéval és művészekével, például a barokk kor vezető szobrászának, Gian Lorenzo Bernininek (1598–1680) a bizalmával és csodálatával. Az észak-franciaországi Abbeville-ben született rézműves családban. Először Rómában tanult Simon Vouet (1590–1649) festőnél, aki tehetségét látva arra biztatta, hogy a portrékészítésre összpontosítson. Később (1636-ban) Párizsba ment, ahol udvari festő, vésnöki kinevezést kapott. Ránk hagyott munkáiból kiderül, hogy sok befolyásos személyiség rajongott egyszerű, visszafogottan elegáns, természetes, ugyanakkor technikailag elképesztően kivitelezett – amelyek teljesen mellőzték a keresztezést és a körvonalakat – portréiért. Rézmetszetes munkái – a másik nagy portrémetsző, Robert Nanteuil (1623–1678) képeivel együtt – a 17. századi Franciaország „ki kicsoda” portrésorozataként is értelmezhetők. Csak feltételezhető, hogy az általuk elért technikai bravúr, amelynek egyik csúcsa Jézus egy vonallal készült arcmása, olyan hatással volt XIV. Lajos királyra, hogy 1660-as St-Jean-de-Luz-i rendeletében a francia metszőket megillette a más művészeknek járó kiváltságokkal.

Mellan rézmetszete, a Szent Veronika kendője tehát nemcsak fantasztikus rajzkészségről árulkodik, hanem egy technikai bravúrról is, amely egyetlen vonalat indít az orra hegyénél, és spirálisan kifelé haladva rajzolja meg az arcmást. Ez elsőre fel sem tűnik, csak közelebbről látszik, és közben azt gondoljuk, hogy a mester nem emelte fel szerszámát, tévedhetetlenül rója a köröket. Valójában a véső különböző szögű és erejű lenyomásával érte el az eltérő vastagságú és karakterű vonalakat. A sötétebb területeken – mint például a szakáll, a szemek – mélyebbek, szélesebbek, sűrűbbek a barázdák, míg a halványabb területeken éppen ellenkező jellegű a vonalazás, és éppen ettől válik az összkép háromdimenzióssá. Fontos azt is hangsúlyozni, hogy ez egy nyomat, egy lemezbe vésett minta tükörképe, vagyis a mesternek tulajdonképpen a véséskor fordítottan kellett gondolkodnia. Hát ez csúcs! Így születik az Egyetlen (egyszülött) egyetlenből (egyetlen vonallal).

A mondanivalót erősítik a kereten olvasható feliratok: Formatur unicus una, amely keresztény felfogással igen beszédes: az egyetlen, ami az egyetlenből lett, Jézus Isten egyszülött fia. Non alter, vagyis nem utánozható, utánozhatatlan, ami ugyanígy vonatkoztatható Jézus személyére és Mellan művészi bravúrjára. Alján olvasható az aláírás: C. Mellan GP ET F. IN AEDIBUS REG 1649, amelynek jelentése Claude Mellan Gallicus (vagyis a francia) festette és készítette ezt a király épületében (a Louvre-ban) 1649-ben.

Ma Mellan nyomatának eredeti rézlemeze a brüsszeli Bibliothèque royale gyűjteményében található.

SzaSzi

Forrás: metmuseum.org, publicdomainreview.org, artgallery, wikipedia

A kép a Wikimedia Commons szabadfelhasználású gyűjteményéből származik, a szerzői jogtulajdonos a kép készítője. A felhasznált kép forráshelye a szerzői jogi feltételekkel és a szerző megnevezésével ezen a linken található.

A cikksorozat korábbi részei:
1. rész: Akinek füstöl a keze alatt a billentyű
2. rész: Mini várak között
3. rész: Közép-Európa leghatalmasabb erődítménye
4. rész: Bolhányi művészet, mákszemnyi nagyságok
5. rész: A világ legnagyobb hangszere, a Nagy Stalacpipe orgona
6. rész: Óriásmozaik Rubik-kockából
7. rész: Salvator Mundi – Minden idők legdrágább festménye
8. rész: A pénz nem boldogít! Vagy mégis!?
9. rész: A világ legnagyobb világító betleheme Manarolában
10. rész: Minden idők legnagyobb koncertjei
11. rész: Kolodko miniszobrok
12. rész: Labirinto Della Masone – A világ legnagyobb szabadtéri labirintusa
13. rész: A világ leghangosabb zenekarai
14. rész: Binhai szeme - Egy modern és futurisztikus könyvtár
15. rész: Predjama: a világ legnagyobb barlangvára
16. rész: Gigantikus kódex
17. rész: A világ legnagyobb Krisztus-szobrai
18. rész: A világ legsikeresebb albumai
19. rész: Minden idők legsikeresebb zenei előadói
20. rész: Minden idők legtöbb Grammy-díjasai
21. rész: Európa legrégebbi fahídja: a Kappelbrücke
22. rész: Mural das Etnias ‒ A világ (egykori) legnagyobb utcai graffiti műalkotása
23. rész: Amikor a felsepretlen padló divat volt
24. rész: A világ legjobb könnyűzenei énekesei
25. rész: Burj Khalifa: A világ legmagasabb épülete
26. rész: Menjünk vendégségbe a Nádasdyakhoz!
27. rész: A könnyűzene történetének legjobb gitárosai
28. rész: A Föld legtisztább tava
29. rész: A könnyűzene történetének legjobb dobosai
30. rész: A világ leglátogatottabb temetője
31. rész: A világ legmagasabb hídja
32. rész: Vikingek öröksége: a heddali fakatedrális
33. rész: A világ (alighanem) legkeskenyebb ajtaja
34. rész: A világ legrégebbi színháza
35. rész: A világ legrégebbi hordozható órája
36. rész: A világ legrégebbi állatkertje
37. rész: A világ legnagyobb működő vízkereke
38. rész: A világ legkisebb Bibliája

39. rész: A világ legrégebbi társasjátéka
40. rész: Közép-Európa legszebb malma
41. rész: A világ legrégebbi épülete

42. rész: A világ legnagyobb madárszobra
43. rész: A világ legrégebb ideje működő filmszínháza
44. rész: Nouadhibou-öböl – A világ legnagyobb hajóroncs temetője
45. rész: A világ legrégebbi csillagtérképei
46. rész: Minden idők legrégebben játszó rockzenekarai
47. rész: A világ legrégebbi egyetemei
48. rész: Tomorrowland – A világ legnagyobb elektronikus zenei fesztiválja
49. rész: A világ legelső nemzetközi filmfesztiválja
50. rész: Vidám temető Szaploncán
51. rész: A világ leghidegebb települése
52. rész: Ain Dubai – A világ legnagyobb óriáskereke
53. rész: LUMA Arles
54. rész: Cannes víz alatti ökomúzeuma
55. rész: A világ legnagyobb könyvtára 1. ‒ A Kongresszusi Könyvtár
56. rész: Ada Lovelace és a világ első számítógépes programja
57. rész: A világ legnagyobb könyvtára 2. ‒ A British Library
58. rész: A világ leghosszabb túraútvonala
59. rész: Agatha Christie: Egérfogó ‒ A világ leghosszabb ideje futó színházi előadása
60. rész: A világ legnagyobb Gömböce
61. rész: A dán Rubjerg Knude világítótorony
62. rész: A Leshan-i Dafo – a bölcsesség és a megvilágosodás szimbóluma
63. rész: A világ legtöbb nyelvére lefordított könyv: A kis herceg
64. rész: A pompeji kőtestek titka

65. rész: Livraria Lello, a világ legszebb könyvesboltja
66. rész: A világ legrégebbi könyvtára 1. – Az eblai könyvtár
67. rész: Egy fura zenedoboz: a Marble Machine
68. rész: Lalibela – templomváros a föld alatt

69. rész: Amikor a statisztikából nyer ihletet a művész
70. rész: A világ legrégebbi könyvtára 2. – A sínai Szent Katalin-kolostor könyvtára
71. rész: Fricska
72. rész: A hétezer éves Chinchorro múmiák
73. rész: Nefertiti királyné igazi arca
74. rész: Sziklatemplom a fellegekben: Abuna Yemata Guh
75. rész: Maison de Jeanne – Franciaország egyik legrégebbi lakóháza
76. rész: Újra hódít a dobozágy
77. rész: A világ első fagyija
78. rész: Little Free Library – a világ legkisebb könyvtárai
79. rész: A világ legrégebbi „kottája”
80. rész: Az uros indiánok úszó szigetei
81. rész: A világ legrégebbi nyomtatott könyve
82. rész: A holtak városa: Cementerio de la Recoleta, Buenos Aires
83. rész: Egy könyv, amit nem lehet kiolvasni?
84. rész: Jólabókaflóð: karácsonyi könyvözön Izlandon
85. rész: Krakatau – Az eddig ismert leghangosabb hang
86. rész: Templomok fura figurái

2025.04.20