Helyi értékek nyomában diákszemmel

Meghirdette honismereti prezentációs versenyét a győri könyvtár

honismereti-verseny-gyori-konyvtar

Tizenhatodik alkalommal hirdette meg a Lengyel Alfrédról elnevezett honismereti prezentációs pályázatot Győr és környéke általános iskolái és középiskolái számára a Dr. Kovács Pál Könyvtár és Közösségi Tér és a Győri SZC Krúdy Gyula Turisztikai és Vendéglátóipari Technikum. A versengésről, annak kezdeteiről, sikeréről Szabó Judit, a Központi Könyvtár olvasószolgálatának osztályvezetője mesélt magazinunknak.

A 2025-ös évet egyebek mellett az egykori győri levéltárosról, Győr díszpolgáráról, Lengyel Alfrédról elnevezett honismereti verseny felhívásával indítottuk. A részleteket az intézmény honlapján és a közösségi csatornákon is olvashatják – kezdi a szervező. A két-két fős csapatok 2025. január 31-ig nevezhetnek a felhívásban közzétett módon.

Másfél évtizede a Krúdy-iskolával közösen vágtunk bele ennek a versenynek a megszervezésébe. Az ötletet Magdics Erika iskolai könyvtáros vetette fel. A szervezés, a feladatok kiírása, a hirdetés az ő kezében összpontosult, a szakirodalmi bázist pedig a győri könyvtár Helyismereti gyűjteményének irodalma biztosította. Kezdetben ez egy prezentációs vetélkedő volt mind az általános, mind a középiskolás korcsoport résztvevői számára. A témaköröket mi határoztuk meg, a nevezők pedig a saját érdeklődési körüknek megfelelően szűkíthették és készíthették el a maximum 15 diából álló bemutatót, amelyeket egy háromtagú zsűri értékelt. A legjobbak meghívást kaptak a döntőbe, ahol módjukban állt előadni a bemutatójukban szereplő témát, ami még sokban befolyásolhatta a végeredményt. Előfordult, hogy az előadás jobban sikerült, de fordított eset is történt már. Ilyenkor a zsűri több szempontot is figyelembe vett, hogy mennyire önállóak, felkészültek, mennyire támogatja az előadás a prezentációt, és ehhez hasonlók.

honismereti-verseny-gyori-konyvtar

A 2020-as tanévtől változtattunk egy kicsit, a középiskolásoknak a döntőben egy belvárosi helyismereti séta keretében akadályversenyszerű feladatsort találtunk ki. A visszajelzések szerint élvezik ezt a játékos, szinte már nyomozós feladatsort, amelyben egy térkép segítségével kell egy útvonalat végigjárniuk, közben a feladatokat sorra megoldaniuk. Egyrészt kíváncsiak vagyunk arra, hogy mennyire képesek a környezetüket felfedezni, a meglévő értékekről információkat gyűjteni, tehát nem a megadott irodalomból, hanem a hétköznapi közegből tájékozódni. Azért ehhez találékonyság is kell néha! A mindennapi életben mi is gyakran elrohanunk az épített örökségünk, értékeink mellett, így a feladatsor éppen abban segít a diákoknak, hogyan gyűjtsenek ilyen típusú információt akár az utcán. A prezentáció bemutatását az általános iskolásoknál megtartottuk. Egy-egy ilyen bemutató elkészítése során is nagyon sokat lehet tanulni, fejleszteni a kreativitást, használni a korszerű technikákat, eszközöket.

Ma már azt tapasztaljuk, hogy a gyerekek az információ nagy részét az online világból szerzik, éppen ezért fontos ráirányítani a figyelmüket, hogy a saját környezetükből is tudjanak „olvasni”, tájékozódni. Szerencsére sok pedagógus partner ebben, vannak, akik évek óta szívesen szerepeltetik diákjaikat ezen a „megmérettetésen”. Az ő támogatásuk, személyiségük is tükröződik a verseny során. Fontos megemlíteni az iskolai könyvtárosokat is, akikkel nagyon jó kapcsolatot ápolunk, és akik nagy segítséget jelentenek abban, hogy a felhívásunk célba érjen, hiszen ők pontosan tudják, kik azok a pedagógusok, akik kaphatók egy ilyen „kihívásra”.

honismereti-verseny-gyori-konyvtar

A verseny színvonalát az is meghatározza, hogy a zsűri tagjai „szakmabeliek”, tehát helyismereti, olvasószolgálati területen dolgozó könyvtárosok, helyismereti kutatók, egyesületi munkatársak, olyanok, akik otthonosan mozognak ezen a területen. A témakörök között mindenki talál az egyéniségéhez, érdeklődéséhez közel állót, a krúdysok például gasztronómiával kapcsolatosat, a sport tagozatosok sportos témát, amit tovább szűkíthetnek. Népszerű még az iskolatörténet feldolgozása is, hiszen ilyenkor saját környezetükben kutathatnak a diákok. A munka során nagyon sok érdekesség gyűlik össze, sokszor a felkészült szakemberek számára is izgalmas, az újdonság erejével bíró tények kerülnek elő. Ez mindenképpen sikerélmény, a befektetett energia megtérül, amit mi is igyekszünk elismerni és díjazni is.

A 2025-ös évben február 28-ig várják a pályamunkákat, a döntő megmérettetésre pedig március 26-án kerül sor, amelynek részleteiről magazinunk oldalán is évről évre beszámolunk.

A fotókon néhány emlékezetes pillanatot láthatnak az elmúlt évekből.

SzaSzi
Fotók: DRKPK archívuma

2025.01.16