A jelenre is érvényes kérdést feszeget Kertész Ákos Makra című regénye
Önmagunkat felvállalva megpróbálni teljesebb életet élni, vagy a tömegben elvegyülve egy megcsonkított életformában létezni? Kertész Ákos Makra című regénye döbbenetes realizmussal vezet végig egy ember életútjának jelentős szakaszán, kétségeit és vívódásait megmutatva.
Kertész Ákos Makra Ferenc alakjában olyan bizonytalan, a sorsdöntő pillanatokban sokszor megfutamodó hőst teremtett, aki a közösség kirekesztésétől, a szokások felrúgásától félve saját egyénisége és tehetsége elől menekül, hogy beleolvadjon az 1950-es évek környezetébe, ne lógjon ki a szocializmus emberének életformájából. A regény örök érvényű kérdése ma is újabb jelentésrétegekkel ruházódik fel: miért akarnak az emberek elrejtőzni a tömegben ahelyett, hogy megpróbálnának kiemelkedni? A fennálló rendszer helyezi csak a nyomást rájuk, vagy ettől függetlenül is a biztonságosabbnak tűnő utat választanák? A regény a Trend Kiadó gondozásában jelent meg újra, 2024. november 7-én.
„Makra Ferenc pestlőrinci lakost (valamint négy társát, ugyancsak pestlőrinci lakosokat) húsvét hétfőjén hajnalban letartóztatta a rendőrség. Egyheti vizsgálati fogság után Makra kiszabadult, négy társát azonban átadták az ügyészségnek, maga még ugyanezen a napon, a húsvétot követő második hétfőn, becsomagolta holmiját egy kis méretű papírbőröndbe, egy második világháborús kenyérzsákba s egy spárgaszatyorba, és elhagyta a szülői házat. Másnap, kedden, önkényesen kilépett a gyárból, ahol, leszámítva a katonaéveit, inaskora óta megszakítás nélkül dolgozott, s ezzel megkezdődött Makra Ferenc rendhagyó élete és egyben szívós és lankadatlan küzdelme is azért, hogy sorsát visszafordítsa a szélesebb meder felé, melyben az emberek nagy többségének élete folyik.”
Makra Ferenc pestlőrinci munkás fiatalember – miután csoportos nemi erőszak kísérlete miatt letartóztatják, majd a tanúvallomások alapján elengedik – önmagának sem tudja megmagyarázni, hogy miért támadt rá cimboráira az erőszakkísérlet miatt, hiszen az áldozatot lenézte, saját társadalmi közegében pedig elfogadottnak számított, hogy a könnyen kaphatónak mutatkozó lányok olykor pórul járnak – édesanyjától elköszönve gyakorlatilag elmenekül korábbi világából, mert rájön, hogy tettével szembekerült a kültelki munkások normáival. Új alapokra igyekszik helyezni életét, miközben megismeri az orvoscsaládból származó, örökösen lázadó, a kommunista értelmiségieket idilli magaslatba helyező festőnőt, Valit. Látszatra nem is különbözhetnének jobban egymástól, a külső körülmények miatt érzett szégyen, a csoporthoz tartozni akarás vágya és a kitaszítottság tapasztalata mégis közös térfélre helyezi őket.
A regény döbbenetes realizmussal vezet végig egy ember életútjának jelentős szakaszán, megmutatva mindazt a kétséget és vívódást, amely az önmagát feladó személy életét kísérheti. De meddig lehet boldog szürke pontként élni? Illetve valóban boldoggá tesz-e a láthatatlan, egyforma, szürke élet?
„És nem voltam művész, és nem voltam szélhámos, és nem voltam forradalmár, és nem voltam betörő, és nem voltam miniszter, és nem én voltam a jani… pedig lehettem volna. De én olyanforma állat voltam, aki olyan akart lenni, mint más, mint mindenki, szóval észrevétlen és boldog szürke pont, egy a tömegből, akit nem vesznek észre, aki nyugodtan alszik, békésen vegetál, kopaszodik, és kerek pocakot ereszt, akit tisztel a házmester, akinek a közértes előre köszön, a cigarettáját és a zsilettjét mindig ugyanabban a trafikban veszi meg, aki vasárnap megfőzi az aranykarikás húslevest, és Nagy úrral, Kovács úrral, Porempovics úrral egyetemben a sarki kricsmiben korsó sört iszik, és szenvedélyes vitát folytat velük arról, hogy a csapolt sör jobb vagy az üveges; én ezt akartam…”
A szerző főhősén keresztül a Rákosi- és Kádár-éráról is reális képet mutat, a kommunista ideológia mögötti valóságot, ahol a fizetésről és úgy általában a dolgokról nem a teljesítmény döntött, hanem az urambátyámrendszer. Az 1956-os forradalom eseményeit több szemszögből ábrázolja; feltehetően a se nem negatív, se nem pozitív vetületnek volt köszönhető, hogy a kor szigorú cenzúráján át tudott menni 1971-ben a kötet, és nem darálták be.
Kertész Ákos forgatókönyvíró, filmdramaturg, publicista. 1932. július 18-án, Budapesten született. Származása miatt az egyetemi évek előtt tizenkét évig autókarosszéria-lakatosként dolgozott. Magyar–népművelés szakon végzett, majd a Mafilmhez került forgatókönyv- és dialógusíróként. 1958-ban jelent meg az első novellája. A személyét ért támadások miatt 2012-ben Kanadába emigrált, és Montrealban hunyt el 2022. december 7-én. Leghíresebb műve, az 1971-es Makra az elmúlt évtizedben nem jelent meg Magyarországon. A nagy hatású regényből készült filmet 1974-ben mutatták be Rényi Tamás rendezésében. A főszerepet Juhász Jácint alakította.
Móra Kiadó