Bemutatták a Déryné Program Dráma Mindenkinek! című, középiskolásoknak szóló digitális oktatási segédanyagát


deryne-program-sajtotajekoztato

Középiskolások számára teszi élményszerűvé, innovatívvá és elérhetővé az irodalmat a Déryné Program KultUp alprogramja részeként megvalósult, 2024. november 6-án, Budapesten bemutatott Dráma Mindenkinek! című, az irodalom- és drámaoktatás terén használható új digitális oktatási segédanyaga.

A diákok között nagyon sok tehetséges és okos gyerek van, azonban a körülöttük lévő világ megváltozott, ehhez pedig a felnőtteknek és a szakembereknek is alkalmazkodniuk kell, hogy a rendelkezésünkre álló gazdag kulturális kincsünket – köztük az irodalmat – át tudják adni nekik” – mondta Novák Irén, a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) művészetért és közösségi művelődésért felelős helyettes államtitkára az oktatási segédanyag budapesti bemutatása alkalmából tartott sajtóeseményen.

Ez a program interaktív módon tudja közvetíteni az irodalmi örökségünket a gyerekek számára, a pedagógusoknak pedig olyan lehetőséget biztosít, melynek segítségével könnyebben tudnak egy-egy tananyagot vagy nagy irodalmi klasszikust feldolgozni a gyerekekkel” ‒ hangsúlyozta Novák Irén. Kiemelte: a programot először Magyarországon vezetik be, azonban az oktatási segédanyag a tervek szerint a jövőben a külhoni középiskolás magyar gyerekek és tanárok számára is hozzáférhetővé fog válni. „Azt szeretnénk, hogy ami itt, határon belül elérhető a magyar gyerekek számára, az minden Kárpát-medencében élő magyar gyerek számára elérhető legyen, hiszen minden magyar gyermek a magyar jövőt építi függetlenül attól, hogy hol él” ‒ fogalmazott a helyettes államtitkár.

Kis Domonkos Márk, a Déryné Program ügyvezető igazgatója elmondta, hogy mintegy száz alkotó egy éve dolgozik az oktatási segédanyag-csomagot tartalmazó projekten. Az óravázlatok elsősorban a „dráma és színház” tantárgyhoz készültek, ezek azonban az irodalom tantárgy oktatását is segíthetik – tette hozzá. Kiemelte: a projekt során 25 irodalmi mű – többek között a Halotti beszéd és könyörgés; Janus Pannonius Pannónia dicsérete című verse, Madách Imre Az ember tragédiája című alkotása, Gárdonyi Géza A láthatatlan ember című regénye, valamint Polcz Alaine Asszony a fronton című műve – került kiválasztásra az órák keretéül, az irodalmi alapanyagokat pedig a Nemzeti Alaptantervben javasolt törzsanyag alkotja.

Az interaktív oktatási csomagban szerepel az egész óra menetét tartalmazó drámaóra-terv; 25 darab egy vagy kétrészes animációs kisfilm, melyek befogadhatóbbá teszik a műveket a fiatal generáció számára, valamint egy kiadvány is, amely az órán megszerzett élményt mélyíti és gazdagítja – sorolta az ügyvezető igazgató. Mint mondta, az elkészült kisfilmek úgynevezett paper-cut stílusban készültek, amit részben a reklám világából, részben a mai középiskolás fiatalokra jellemző vizuális fogyasztási szokásokból merítettek az alkotók.

Mindegyik film az adott mű egy sűrített adaptációja, amelynek kifejezetten az a célja, hogy a műben felmerülő témákat, társadalmi vagy egyéni ügyeket előtérbe helyezze. A filmes jelenetek közvetlenül kapcsolódnak a foglalkozás középpontjában álló témákhoz – például történelmi eseményekhez és társadalmi problémákhoz – anélkül, hogy azok a teljes művet bemutatnák – tette hozzá Kis Domonkos Márk.

MTI Fotó: Lakatos Péter
Forrás: MTI

2024.11.09