Porsche-történelem modellgyűjteményben

Mohay Gábor riportja Mátyás Lászlóról

matyas-laszlo-porsche

A fák között megbújó révfalui házikóról nehezen képzelhető, bent mekkora kincset rejt. Körös-körül katonás rendben üvegvitrinek, bennük szisztematikus elrendezésben modellautók: az 1:18-as modellgyűjtemény emléket állít Ferdinand Porsche autóipari mérnöknek és fiának, Ferry Porsche műszaki autótervező és autógyártónak, a Porsche márka megteremtőjének.

Minden tiszteletem a mérnöki tudásé” ‒ mondja Mátyás László. A gyűjtemény létrehozójának és tulajdonosának semmi köze az autógyártáshoz. Festőmesterként a szüleitől örökölt munkaszeretete révén szakmájában is kedveli a nem mindennapi feladatokat. Több mint ezer modellt számláló gyűjteményéből nem kis büszkeséggel emel ki egy-egy darabot, történetének különlegessége miatt.

László 52 éves, és még alig tanult meg járni, már kapott otthon ajándékba egy, az akkoriban sokak által ismert, tömegesen gyártott, pedállal hajtható Moszkvics kisautót. Ez indította el az autók iránti szeretetét. Gyerekfejjel érkeztek külföldi rokonoktól, ismerősöktől a Matchboxok, köztük egy Porsche 917-es, amellyel gyakran nyerte a szabadhegyi gyerekek körében a járdai „melyik gurul tovább?” versenyeket. „Apám fiatalon hagyott itt bennünket a betegsége miatt, de hagyott rám a kreativitásából – fűzi a szót Mátyás László. – Magyarországi kapcsolatai révén külföldön tökéletesíthettem a szakmai fejlődésemet. Sose felejtem el barátját, a futballista Stolcz Jánost, akinek a kérésére apámmal vittük a bécsi reptérre Hajszán Gyulát, hogy elinduljon duisburgi állomáshelyére. A hazafelé úton elkerült minket egy 944-es Porsche. Mondtam apámnak, ha egyszer ilyen sportautóm lehetne, ő erre így válaszolt: jobb is lesz ennél, csak arra kérlek, az életben, ha csinálsz valamit, azt jól csináld, és meglesz az eredmény.

A sportautók utáni vágyat néhány évre háttérbe szorította a munka, a család, 17 évesen már volt ugyan jogosítványa, de az autót használati eszközként szolgált. A kétezres évek elejétől azonban újra felébredt benne a sportautó iránti szenvedély, amelyhez hozzájárult a barátja által tulajdonolt Porsche 964-es: „Harminchárom évesen jött el az időm, amikor belekezdhettem a gyűjtésbe – mondja a 2004-ben bekövetkezett lényeges változásról. ‒ Egy garázsban helyeztem el az első 1:18-as modellt, ahol később elkezdtek sorakozni a modell autók dobozai. 2010 júniusában egy nagyon sikeres bemutatkozó kiállítást szerveztünk, három hét leforgása alatt.

Aztán szóba kerül a gyűjtemény kiteljesedése: „A mai napig köszönettel tartozom azoknak, akik ebben segítettek. 2017-ben végiggondoltam, mely modelleket kellene megrendelnem, hogy átfogóbb képet tudjak mutatni a gyár autóépítési korszakairól. Azóta a világ négy kontinenséről, gyűjtőkkel és kereskedőkkel alakult ki kölcsönösen tartalmas és baráti kapcsolatom, amelyek Portugáliától Japánig, Angliától Thaiföldön át Ausztráliáig terjednek. Az egésznek a legnagyobb hozama az emberi kapcsolatok, a barátságok, amelyek a modellek beszerzése során alakultak ki a világ más tájain élő emberekkel vallástól, nemzettől, bőrszíntől, politikai nézettől függetlenül. Ez a motiváció számomra.

Külön megállunk egy pillanatra az asztalon kialakított járműforgatóknál, amely egy egyedi összeállítás az ötven éve gyártott, turbófeltöltős Porschékból. A gyűjtemény folyamatosan bővül, újabb és újabb ötletekkel kiegészítve. Meséli, hogy szenvedélyéről beszámolt a németországi Porsche Múzeumnak, ahonnan meghívót, belépőt és személyes kísérőt kapott a múzeumi tárlat megtekintéséhez. „Inspirációkat kaptam, hogy folytathassam a gyűjtői munkámat azzal a márkával, amely a világon bárhol, bármikor felismerhető. Vannak ötleteim, tervek a mindig támogató család segítségével, és szeretnék egyszer eljutni oda, hogy a nyilvánosság elé tárjam a gépkocsigyártás történetének egy fontos szegmensét. Már csak azért is, mert úgy gondolom, minden, ami a jelenben zajlik és majd a jövőben fog, annak a gyökerei a múltban rejlenek. És ebből a szempontból a Porsche nem más, mint sportos elegancia, versenyszellemben építve.

Mohay Gábor

2024.08.31