Autók újjáépítésének kettős öröme

Mohay Gábor interjúja Gombos Péterrel

gombos-peter-karosszerialakatos

Rengeteg gépkocsi közlekedik, és sajnos nagyon sok a baleset is. Az összetört járművek közül azonban nem mind köszön el véglegesen a forgalomtól. Ezt bizonyíthatják a sok munkával, határidőkkel küszködő karosszérialakatosok is, mint a 46 éves győri Gombos Péter.

Gombos Péter mindennapjai idestova három évtizede állnak javításokból, újjáépítésekből. Beszélgetésünk egy picit betekintés a kulisszák mögé, eloszlatva sok-sok ezzel kapcsolatos tévhitet.

Miért ezt a szakmát választotta hivatásul?

Jött magától: korán szenvedélyemmé vált a motorozás, tizenöt évesen a haverokkal előbb az akkor divatos Simsonokat nyúztuk, aztán a városon kívüli prérin belekóstoltunk az autózásba is. Vezetői vizsgára már gyakorlattal mentünk, és végül a többségünk meg is ragadt az autókkal kapcsolatos életpályán. Volt, aki szerelőként, volt, aki villamossági szakemberként kezdte a felnőtt életét. Engem az izgatott, hogy egy törött gépkocsiból vagy egy régiség csodából hogyan tudok újat varázsolni…

Hogyan kezdte a szakma gyakorlati részét?

Másodikos voltam az akkori 400-as szakmunkásképzőben, amikor gyakori vendége lettem nagyapám nyúli garázsának, s ha már ott voltam, próbálgattam a szakmai fogásokat. A szakmunkásvizsga után a Hödlmayer-Merkur néven ismert szállítmányozási cégnél helyezkedtem el, a szállításoknál megsérült gépkocsik javításának feladatával. Ezt követően dolgoztam az akkor még Likócson működő Renault márkakereskedésnél is, de a barátommal, Bárdi Balázzsal másodállásban is vállaltunk javításokat. Kitanultam Fenesi Józsefnél az autóüvegezést is, és néhány kitérőt követően, 2006-ban úgy döntöttünk, hogy a szerteágazó feladatok miatt megéri saját vállalkozásba fogni. Ez kedvezett a családnak is, és jó ideje az egykori pártgarázs helyén fogadjuk a javításokat megrendelőket.

Meglehetősen vegyes vélemény alakult ki a törött gépkocsik felújításáról. Mi a szakember véleménye?

Hosszan lehetne sorolni az érveket pro és kontra, megpróbálom összefoglalni. A legnagyobb problémák a javítás és az alkatrész minőségében jelentkezhetnek. Amennyiben gyári az alkatrész, lelkiismeretes a karosszérialakatos és a festő, úgy bízni lehet a kocsi megújulásában. Nagyobb balesetek okozta ütéseknél, amikor rész elemcsere szükséges, nem mindegy a hegesztés helye, és mennyire tisztességes a korrózióvédelem megoldása. Ezért is javasolt a megvásárolni kinézett gépkocsi szakember általi átnézése, és nem árt, ha a helyreállítás menetéről fényképek készülnek.

Milyen lehetőségei vannak egy csupasz vázból újat építeni?

Van nagyfelújítás, restaurálás és újjáépítés. Az elsőnél kevesebb a lakatosi és a hegesztői munka, eleve kisebb a rozsdásodás veszélye. A második esetnél nem múlik el nyomtalanul az idő vasfogának munkája, kellenek a rész elemcserék, ez pedig aprólékosabb kézi munkát és szárazjeges tisztítást feltételez. Az újjáépítésnél a szétszerelés következtében a zárt részek is feltárhatók, belép az eljárásba a homokfúvásos felülettisztítás, ezáltal nem marad a vázban a jövőt befolyásoló káros melléktermék.

Mit lehet ennyi idő után szeretni az autóépítésben?

Magát az újjáépítés folyamatát. Mi már a kezdetektől látjuk a készülő darab végső formáját, ennek segítségével tudunk lépésről lépésre haladni. A lényeg pedig, hogy a sokszor hetekig, néha hónapokig, olykor egy évig is készülő járgányt tulajdonosa a munkánkkal elégedetten, biztonságosan használja. De van emellett egy hobbim is, miután saját részemre is építettem autókat, igaz, ezek idő hiányában lassabban készülnek. De a meglévők valamelyikével mindig szívesen járunk családostól a veterán autós találkozókra. Rengeteg ilyen eseményt rendeznek, ha jól számolom, az idén eddig csak két szabad hétvégét hagytak…

A fotókat a tulajdonos engedélyével közöljük.

Mohay Gábor

2024.08.19