Queen: A Night at the Opera
Az 1975-ben megjelent, extravagáns A Night at the Opera a brit Queen rockegyüttes negyedik stúdióalbuma, mely tele van hihetetlen dalokkal (amiket a négy tag írt és hárman énekelnek), stúdiótrükkökkel, valamint zenei stílusok egész sorával. Ez egy igazi remekmű, amellyel a zenekar elért pályája csúcsára (és ott is maradt énekesük haláláig).
A maga idejében a legnagyobb bekerülési költségű lemezen található számok rendkívül széles stílusbeli skálán mozognak: a heavy metaltól kezdve a misztikus progresszív rockon keresztül egészen az ukulelével kísért ragtime zenéig. A dalszöveg hasonlóan sokrétű, néhol egyszerű, szentimentális és humoros, máshol életrajzi ihletésű – és van, hogy nehezen megfejthető.
4 hónap alatt készült el a Marx fivérek azonos című filmjéről elnevezett zenei anyag 6 különböző stúdióban, rengeteg kísérletezéssel, új hangszerekkel (pl. hárfa, elektromos zongora, nagybőgő vagy a japán húros koto) és új effektusokkal (pl. autókipufogó). Szintetizátor – erre nagyon büszkék a zenészek – most se játszik szerepet. A kritikák nagyrészt pozitívak voltak, és tízmillió példányt adtak el belőle. Két kislemezt jelentettek meg az albumról: a You’re My Best Friend-et és a Bohemian Rhapsody-t, az együttes legjobbnak tartott, legfontosabb dalát, mely három teljesen különböző részből áll (ballada, opera, rock), és a valaha készült legjobb 6 perces zenének tekinthető.
A Queen zenekar egyik védjegye, az erőteljes énekhangzás, ezen a korongon is érvényesül, ráadásul a frontember, Freddie Mercury (1946‒1991) mellett Brian May (1947) szólógitáros és Roger Taylor (1949) dobos is énekel. Az énekhangokat több külön éneksávra vették fel, majd ezeket fokozatosan egymásra másolták nyolcszor – így hozták létre a kórus hangzást (komplex vokál).
Roy Baker (1946) producer szerint annak ellenére, hogy a dalokat négy ember szerezte, mégis egységesek, és egyfajta Queen-esszecenciává álltak össze az albumon, melyet a maga teljességében kell hallgatni. A számok sorrendjét úgy állapították meg, hogy változatos legyen: egy keményebb, borús hangulatú dalt egy könnyedebb, vidám hangulatú követ.
A 12 track mindegyike nagyon különbözik egymástól mind zenében, mind szövegben. Mindegyik egy külön világ, mindegyik másról szól, és más hangulatot áraszt magából. Kemény és gitárra épülő a Death on Two Legs (szövegében ez a legdurvább, Mercury egykori menedzsmentjének üzen benne), az I’m in Love with My Car (egy autójába szerelmes emberről szól) és a riffcentrikus Sweet Lady, egy komor szerelmes dal. Zongora és gitár kettőse uralja a jóval bonyolultabb és progresszívabb Bohemian Rhapsody-t (szürreális szövege a legnehezebben értelmezhető) és a The Prophet’s Songot, melyet May betegség alatti lázálmai ihlettek.
Század eleji ragtime hangulatú, zongoravezérelt, könnyed, tréfás szövegű, elbűvölő és szeszélyes a Seaside Rendezvous, valamint a Lazing on a Sunday Afternoon. Ehhez hasonló az ukulelével kísért, történetmesélő, bolondos, dixilandes Good Company – mindhárom egy-egy stílusbravúr. A folk rockos, akusztikus ’39 egy sci-fi történetet mesél el, és Mercury klasszikus zene iránti rajongását szemlélteti a zongora alapú Love of My Life szerelmes ballada, melyet az énekes akkori élettársának, Mary Austinnak (1951) címzett. A You’re My Best Friend könnyed, vidám popdal, melyet John Deacon basszusgitáros a feleségének írt.
A borítón az együttes logója, a Queen-címer látható, melyet Mercury tervezett 1973-ban. Megalkotásánál figyelembe vette a négy tag csillagjegyeit (May rák, Taylor és Deacon oroszlán, ő maga pedig szűz). A teremtmények egy nagy Q betűt vesznek körbe, ami az együttes nevét szimbolizálja.
A Night at the Opera-t tartják a Queen legjobb, legkreatívabb stúdióalbumának (magnus opus), valamint az együttes művészi víziójának és zenei tehetségének egyértelmű bizonyítékának. Egyediségük, sokoldalúságuk és kísérletező kedvük egyaránt megjelenik benne. Nem csoda, hogy újra kiadták 1982-ben, 1991-ben, 1992-ben, 2002-ben, 2005-ben és 2011-ben. Szerepel a Rolling Stone magazin minden idők 500 legjobb albuma listáján, Robert Dimery 1001 lemez, amit hallanod kell, mielőtt meghalsz című könyvében, 2018-ban pedig bekerült a Grammy Hírességek Csarnokába.
Tracklist:
01. Death on Two Legs (Dedicated to…)
02. Lazing on a Sunday Afternoon
03. I’m in Love with My Car
04. You’re My Best Friend
05. ’39
06. Sweet Lady
07. Seaside Rendezvous
08. The Prophet’s Song
09. Love of My Life
10. Good Company
11. Bohemian Rhapsody
12. God Save the Queen
tmoni
Forrás: Wikipédia (magyar, angol), Rock Diszkont, Shock!, uDiscoverMusic, This Day In Music, Arizona PBS, Ultimate Classic Rock, FaceOff, Subjective Sounds, Best Classic Bands
A 2. kép a Wikimedia Commons szabadfelhasználású gyűjteményéből származik, a szerzői jogtulajdonos a kép készítője. A felhasznált kép forráshelye a szerzői jogi feltételekkel és a szerző megnevezésével ezen a linken található.
A cikksorozat korábbi részei:
1. rész: The Beatles: Abbey Road
2. rész: Led Zeppelin II.
3. rész: Pink Floyd: Wish You Were Here
4. rész: The Who: Who’s Next
5. rész: The Jimi Hendrix Experience: Are You Experienced
6. rész: Fleetwood Mac: Rumours
7. rész: David Bowie: The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars
8. rész: The Doors: The Doors