Némettanulás felsőfokon a győri könyvtárban

SzaSzi interjúja Bártfay Rékával, a Goethe Intézet szakreferensével

nemetora-gyori-konyvtar

A Budapesti Goethe Intézet nyelvtanárai évről évre felkeresik partnerkönyvtáraikat. Ötletbörze, kreatív gyakorlatok, modern olvasmányok, hasznos eszmecsere – sok minden belefér egy délelőttbe. 2024. május 16-án a Roadshow Parnerbiblioteken 2024 a Dr. Kovács Pál Könyvtár és Közösségi Tér vendége volt.

A Goethe Intézet (Goethe-Institut) küldetéséről, hogy mennyire fontosnak tartják felkeresni a könyvtárakat, találkozni a némettanárokkal, tapasztalatokat cserélni, megosztani, a múlt évben már szó volt. Ezúttal az idei programról kérdeztem a Kisfaludy Károly Könyvtár rendezvénytermébe érkező Bártfay Rékát, az intézet nyelvtanárát, szakreferensét, aki a vizsgákért és a kurzusokért felel a Budapesti Goethe Intézetben. 18 évig tanított gimnáziumban, ismeri az iskolai közeget, hogyan működnek a gyerekek és hogyan gondolkoznak a tanárok, mire van szükségük, mi az, amit érdemes megmutatni nekik.

nemetora-gyori-konyvtar

Bártfay Réka, a Goethe-Institut szakreferense foglalkozást tart a gyerekeknek

Milyen céllal érkeztél?

A Roadshow Partnerbiblioteken 2024 a múlt évi program folytatása, hasonló céllal érkeztem, mint a kollégám tavaly. Nagyon fontosnak tartjuk ezeket az alkalmakat, mert itt tudunk találkozni, megismerni a partnereinket, nyelvtanárokat, tudjuk bővíteni a hálózatunkat, hogy minél több tanárnak felkínáljuk a segítségünket a tanításban tanáccsal, anyaggal, ötletekkel, és itt tudunk a gyerekekkel is találkozni, megmutatni, hogy a német nyelvtudás nem ördöngösség, hogy mi mindent lehet kezdeni vele, milyen módszerekkel lehet tovább fejlődni. A visszajelzésekből mi is profitálunk, tehát ez egy háromoldalú partnerkapcsolat.

Milyen tapasztalatokkal gazdagodtatok a roadshow-k során? Hogyan fogadtak benneteket?

Mindenhol örömmel, várakozással fogadtak, az órákat a gyerekek és a tanárok egyaránt élvezték. Ez abból is látszott, hogy szívesen működtek együtt, próbálták ki az általunk kínált eszközöket, játékokat, sőt olyan visszajelzéseket is kaptunk, hogy már beépítették a tanításba. A tavalyi struktúrát, ahol a délelőtti bemutató órát a tanároknak szóló délutáni továbbképzés követte, felváltottuk egy máshogyan felépített programmal. Most egy órába építjük bele mindazt, amit szeretnénk megmutatni.

nemetora-gyori-konyvtar

Hogyan épül fel egy ilyen találkozás? Van-e mód a szakmai eszmecserére?

Ez tulajdonképpen egy különleges módszertani óra, amelyben igyekszünk minél több „trükköt” bemutatni. A gyerekek ezt nem így érzékelik, ők élvezik a változatos gyakorlatokat, a játékos feladatokat. Közben a tanárok új feladattípusokat, új megközelítéseket láthatnak, ötleteket gyűjthetnek. Természetesen utána van idő a szakmai eszmecserére, illetve bízunk abban, hogy kapcsolatban maradunk, és a későbbiekben is hozzánk fordulnak segítségért. Fontosnak tartom azt, hogy a vizsgákról is szó essen, mivel én az intézetben a vizsgákért is felelős vagyok. A cél az, hogy bátorítsuk őket arra, hogy belevágjanak, és ezt minél könnyebben és eredményesebben tudják megtenni.

Kik jönnek az idei órádra? Mivel készültél nekik? Mennyire lehet őket „külsősként” bevonni a foglalkozásba?

Egy 7. és egy 8. osztályos csoport érkezik, az alapját a Goethe Zertifikat A2 vizsga képezi, annak a tartalmára találtunk ki gyakorlatokat, illetve Németországgal kapcsolatos feladatokat hoztam. Előbb-utóbb mindenki bekapcsolódik a foglalkozásba, megtalálja a feladatát, mert azok érdekesek, játékosak, ez a mi „szupererőnk”.

nemetora-gyori-konyvtar

A Goethe-Institut könyvei, a legfrissebb német nyelvű irodalom a Dr. Kovács Pál Könyvtár és Közösségi Tér Idegen nyelvű gyűjteményében is megtalálhatók, évről évre gyarapodnak. A rendhagyó németórák mellett további programoknak is otthont ad a könyvtár, így várhatóan az ősszel az érdeklődők a Nicolas Mahler Completely Kafka (Komplett Kafka) című képregényéből készült kiállítást is láthatják majd.

SzaSzi
Fotók: Vas Balázs (1-2. kép), Szilvási Krisztián (3-4. kép)

2024.05.16