Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny

Lezajlott az írásbeli forduló a győri könyvtárban

bod-peter-verseny-gyori-konyvtar

A Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Versenyt a 2023/2024-es tanévben már 31. alkalommal hirdették meg. A megmérettetésen 1993 óta olyan diákok próbálják ki tudásukat, akik az információk megtalálásában és használatában ügyesek, és szeretnének még hatékonyabbak lenni ebben.

Ebben a tanévben a kiemelt téma a fenntartható fejlődés. A Dr. Kovács Pál Könyvtár és Közösségi Tér a Kisfaludy Károly Könyvtárban biztosított helyet a verseny országos írásbeli fordulójának 2024. február 26-án, amikor minden megyében egyszerre oldották meg a feladatokat a 7-10. évfolyamos gyerekek. Ebben a tanévben közel 500 diák indult el a versenyen, közülük 181-en kerültek az országos írásbeli fordulóba. Győr-Moson-Sopron vármegyéből 5-en szerepeltek ezen a versenyen, és mérték össze tudásukat, hogy kiderüljön, ki jut be a döntőbe.

A 7-8. évfolyamosok feladatlapja egy valóban létező hüllőmegfigyelési programba való bekapcsolódást képzelt el. A versenyző diákoknak a könyvtár dokumentumaiban és az interneten való keresés segítségével kellett a megfigyeléshez szükséges helyszínt kiválasztani, megismerni, a keresett hüllők ismertetőjegyeit összegyűjteni, a környezetet minél kevésbé terhelő utazást tervezni. Emellett a feladat részeként a hüllők védelmét népszerűsítő programokhoz kellett szakértőt és bélyeget találniuk.

A 9-10. évfolyamos diákoknak azon kellett gondolkodniuk, hogy a könyvtárak hogyan, miért kapcsolódhatnak be a közösség életébe, mit tehetnek a fenntartható fejlődésért. Ez fontos kérdés, hiszen a könyvtárakkal kapcsolatban az olvasóiknak is kell, hogy legyenek elvárásaik, csatlakozhatnak a közösségi programjaikba. Erre egy példa volt a versenyfeladatban az, hogy a fák kutatását és védelmét támogatandó könyvajánlót készítsenek, programszervezésbe kapcsolódjanak be, korábbi magyar kutatókat emeljenek ki, adatokat rendszerezzenek, és álhíreket keressenek.

A feladatok megoldásához szükség volt a könyvtár állományára és internetre is. Használniuk kellett lexikonokat, térképeket, bélyegkatalógust, állathatározó könyvet, online menetrendet, könyvtári katalógust, a MATARKA cikkadatbázist és túratervező programot egyaránt. Ezek mind megtalálhatók a könyvtárakban, így az információs műveltségüket, jártasságukat az információkkal való munkában a lehető legalkalmasabb helyen mutathatták meg a gyerekek.

Olvasni jó, olvasni hasznos! A Bookline-nak köszönhetően a gyerekek egy-egy regényt kaptak ajándékba, melyek szintén a fenntartható fejlődés témaköréhez kapcsolódnak, de szépirodalmi olvasmányélményt is nyújtanak. A győri könyvtár 2 ajándékkönyvvel jutalmazta a résztvevő diákokat.

A verseny fő támogatója a Kulturális és Innovációs Minisztérium megbízásából a Nemzeti Kulturális Támogatáskezelő és a Nemzeti Tehetség Program, szervezője a Könyvtárostanárok Egyesülete és az Országos Széchényi Könyvtár.

Szabó Judit
Fotók: Vas Balázs

2024.02.27