Jan Is De Man: Könyvespolc házfalon (Utrecht, Hollandia)

Street art – utcai művészet 23. rész – Szilvási Krisztián írása

jan-is-de-man-konyvespolc-hazfalon

Aki a könyveket szereti, rossz ember nem lehet. Ugye? Hát még ha egy egész közösség szereti! A holland street art művész, Jan Is De Man Deef Feeddel együttműködve – ugyanis egy hatalmas, háromdimenziós könyvespolcot festett egy háromemeletes utrechti lakóház oldalára, ahol az ábrázolt kötetek az épület lakóinak (és a művészek) kedvenc könyveiből válogatnak.

Jan Is De Man célja mindig (is) az, hogy olyan projekteket hozzon létre, amelyekkel mindenki azonosulni tud, ehhez pedig szereti bevonni a környezetben lévő embereket egyrészt a kapcsolatteremtés, másrészt pedig a közösségépítés (illetve a közösség támogatása) miatt. 2019 tavaszán mindezekkel összecsengően Utrechtben egy háromszintes ház (üres) oldalát nézte ki magának az épületben lakó barátai sokszori felkérésére. A helyszín így – kivételes módon – előbb megvolt, mint az alkotás koncepciója, mivel Jan eredeti elképzelése egy nagy mosolygós arc volt, ám miután tanulmányozta az épület formáját, úgy döntött, hogy inkább egy könyvespolccá alakítja át azt.

A trompe-l’œil falfestmény (ahol a művész megtévesztő, lehetetlen módon mutatja be a valóságot) ötlete tehát egy hirtelen jött idea folytán született meg. „Szeretek 3D-s művészi illúziókat készíteni a falakon, és szeretek mosolyt látni az emberek arcán, ez az ötlet pedig (gondoltam időközben) mindezt összehozhatja” ‒ mondta el Jan Is De Man. A megvalósításhoz aztán segítségül hívta egy művésztársát, a tetováló és graffiti művész Deef Feedet, akivel dolgozott már együtt street art alkotásokon.

Jan úgy gondolta, a közösség, ahol a ház áll, kulturálisan olyan sokszínű, hogy mindennek az ábrázolt könyvek választékában is tükröződnie kell. Így Deef Feeddel felkeresték a lakókat, hogy kötetcímeket kérjenek a polcokra: minden korosztályt, minden kultúrát, minden nyelvet szívesen láttak, azzal az egyetlen kikötéssel, hogy nem szerepelhetnek az ajánlatok között vallási vagy politikai címek. Végül nyolc különböző nyelven írt irodalom töltötte tele a háromszintes könyvespolcot, ahol az emberek „a könyveken keresztül találkoznak egymással”, mert „a könyvek varázslatosak. Megcsiklandozzák az agyadat. És mindenki elolvashatja ugyanazt a könyvet, de mégis érezhet valami mást.” Ha pedig jól megfigyeljük, a címek között találunk könyveket maguktól a művészektől is, így Jan nagyon szereti például Mark Haddontól A kutya különös esete az éjszakában címűt. (Arról nem is beszélve, hogy az eredeti mosolygós arc ötlet, vagyis egy smiley felkerült az egyik könyv gerincére.)

Jan Is De Man és Deef Feed egy hétig dolgozott teljes munkaidőben, hogy az elképzeléseket a papírról a lakóház falára vigyék fel, amióta pedig a falfestményt leleplezték, nemcsak a szomszédokat összehozó művészeti forrássá vált, hanem idegen emberek is rendre megállnak előtte egy-egy „irodalmi szelfi” kedvéért. „A környék, ahol ez a mű készült, tele van különböző kultúrákkal. És azt vettem észre, hogy ez a projekt összehozta az embereket anélkül, hogy erőltette volna. A könyveken keresztül találkoznak egymással, függetlenül a vallási, politikai… stb. különbözőségeiktől.” Hiszen, mint az elején felvetettem: aki a könyveket szereti, rossz ember nem lehet. Ugye?

Szilvási Krisztián

Forrás: janisdeman.com, designboom.com, mymodernmet.com, boredpanda.com, hu.wikipedia.org, impressmagazin.hu

A kép a flickr.com gyűjteményéből származik, a szerzői jogtulajdonos a kép készítője. A felhasznált kép forráshelye a szerzői jogi feltételekkel és a szerző megnevezésével ezen a linken található.

A cikksorozat korábbi részei:
1. rész: Dan Kitchener: A Rainy Night in Tokyo (Camden, London)
2. rész: Bordalo II: Lince Ibérico (Parque das Nações, Lisszabon)
3. rész: Hunto & Mister Thoms: Connectivity Matters (Shoreditch, London)
4. rész: Claes Oldenburg és Coosje van Bruggen: Houseball (Mitte, Berlin)
5. rész: Tadas Šimkus és Žygimantas Amelynas: The Master – Wise Old Man (Kaunas, Litvánia)
6. rész: Bjørn Okholm Skaarup: Hippo Ballerina (Manhattan, New York)
7. rész: Robert Hannaford és Cam Scale: Wheat Bags to Sand Bags (Owen, Ausztrália)
8. rész: John McEwen: Weaving Fence and Horn (Calgary, Kanada)
9. rész: Hugo Lomas (Sfhir): The Golden Legend (Guarda, Portugália)
10. rész: Gillie and Marc: Dogman and Rabbitwoman with Coffee (London, Anglia)
11. rész: Karabo Poppy Moletsane: Soweto Towers (Soweto, Dél-Afrika)
12. rész: Pacita Abad: Alkaff Bridge (Szingapúr)
13. rész: Odeith: Carlos Paredes és Amália Rodrigues (Amadora, Portugália)
14. rész: Barry Flanagan: Hare in O'Connell Street (Dublin, Írország)
15. rész: Okuda San Miguel: The New Mona Lisa (Párizs, Franciaország)
16. rész: Tommy Weisbecker Haus Murals (Berlin, Németország)
17. rész: Astro – BUMP Festival (Calgary, Kanada)
18. rész: Batist Vermeulen: Nello en Patrasche (Antwerpen, Belgium)
19. rész: Slim Safont: Punishment (Aberdeen, Skócia)
20. rész: Costas Varotsos: Dromeas – The Runner (Athén, Görögország)
21. rész: Wild Drawing (WD): Flirting 2021 (Ura Vajgurore, Albánia)
22. rész: Annex Burgos: Las Musas – A múzsák (San Juan, Puerto Rico)

2024.01.22