Claude Monet: Japán híd, tavirózsák

Remekművek világszerte 101. rész – SzaSzi írása

monet-japan-hid

Claude Monet leghíresebb művei között is kitüntetett helyet foglalnak el a tavirózsákról készített festményei. A nagy francia impresszionista művész mintegy két és félszáz vásznat festett a vízen úszó szépségekről, de maga is büszkélkedhetett e különleges virágokkal és az íves japán hidacskával a Ginernyben épített kertjében, amely a róla készített képekkel együtt világhírűvé vált.

Monet imádta a természetet, szenvedélyes kertész is volt. 1883-ban költözött Alice Hoschedéval és gyermekeikkel Givernybe, majd hét év múlva, miután a Kazlak sorozat meghozta számára az anyagi sikert, megvásárolta a házat és mellé még egy egyhektáros földdarabot. Itt élt egészen 1926-ban bekövetkezett haláláig. A háza melletti tipikus normandiai haszonkerttel már az első pillanattól kezdve az volt a szándéka, hogy olyan környezetet hozzon létre, ami kedves a szemnek és témát szolgáltat a festményeinek. A tűlevelű fasort rózsával befuttatott pergolára cserélte, a gyümölcsös helyére díszfákat és mindenfelé virágokat telepített, az üvegházban egzótákat nevelt, zöldséget termesztett. Botanikai ismereteit állandóan bővítette, kiállításokra is eljárt. A hosszú évek alatt a giverny-i kert valóságos kis édenkertté változott, sok híres festmény ihlető forrásává vált. Leginkább a tündérrózsákat (vízililiomokat, tavirózsákat) találta inspirálónak, a vízen lebegés, a fények játéka, a tükröződés mint fordított világ lényegének visszaadása foglalkoztatta.

1899-ben 18 darabból álló sorozatot kezdett festeni a tó felett átívelő gyaloghídról, amelyek közül tizenkettőt fejezett be. Mielőtt megfestette volna, sokat foglalkozott a kert ezen részletével, festő még talán soha azelőtt nem formálta meg ennyire témáit a természetben, ezért fontos erről szót ejteni.

Monet nem geometrikusan megtervezett, szabályos franciakertet szeretett volna létrehozni, hanem a természetet utánzó elrendezésre törekedett a növények telepítésekor. Ebben nagy szerepe volt William Robinson munkásságának, akinek 1870-ben megjelent The Wild Garden című műve új elvekre építette a kertészkedést. Az alapgondolata szerint az emberi szándékosság legyen jelen a kertekben, de maradjon láthatatlan, így a rendezetlennek tűnő virágágyak a természet ajándékaként hatnak, szinte beleolvadnak a tájba, az összkép pedig olyan élményt nyújt, amilyenre csak a művészet képes. Robinson művészekkel illusztráltatta a köteteit, ez felkeltette az olvasók érdeklődését, hogy ez „házilag” is lehetséges. Az átlagemberek számára egy új hobbi, egy új divat született.

monet-kertje

Monet festői szemmel válogatta ki a különböző színű virágokat. Az inspirációt a színek, a fény-árnyék hatások jelentették, művészi látásmódjának megfelelően ültetett virágkompozíciókat, majd hagyta őket szabadon nőni, beleolvadni a tájba. Az Epte folyó egy oldalágának vízfolyását elterelve kisebb tavakat alakított ki, és nemesített tavirózsákat telepített bele. Ez annyira újdonság volt akkor, hogy a helyi gazdák tiltakozni kezdtek, féltek, hogy az ismeretlen, egzotikus liliomok megmérgezik az állatok számára is fontos vizet. A növényeket úgy használta, mint a színeket a palettáján, még arra is kiterjedt a figyelme, hogy a megfelelő színkombinációk egy időben nyíljanak. Sokat kísérletezett a virágágyakkal, folyamatosan alakította, élőnek tekintette a kertet. Monet lelkes híve volt az újdonságoknak, gyakran járt vásárokra, figyelemmel követte az új hibrideket, a legegyszerűbb virágokat (margaréta, napraforgó és mák) keverte a legritkább fajtákkal. Ebben a hobbijában sok barátja és kollégája is osztozott (Matisse, Henri Le Sidaner, Max Liebermann stb.), rendszeresen látogatták hírességek, egyre több növényt cserélt barátaival. Mindig a ritka fajták után kutatott. „Minden pénzem a kertembe megy” – mondogatta, de azt is, hogy el van ragadtatva a virágaitól, és azt is, hogy „Talán épp a virágok miatt lettem festő!”. A tó felett átívelő fahíd ötletét a házban is megjelenő japán nyomatok gyűjteménye adta, amely tökéletesítette a kompozíciót. A tavak környékén a buja növényzettel mesés és áthatolhatatlan zöld egységet hozott létre, amelynek báját éppen a hidacska adja.

monet-kertje

Amikor tehette, kint dolgozott e Lélek Kertje néven is emlegetett helyen, a fényt követte, amely változékony hangulatára, depressziójára is nagyon jó hatással volt. Különböző időpontokban, különböző szögekből, nem ritkán párhuzamosan több képen is dolgozott, követte a nap mozgását, a fények változásait. Ez az oka, hogy képein a formák helyett sokkal inkább a színek dominálnak, ami a modern festészetre is óriási hatást gyakorolt (pl. Matisse, Kandinszkij). A zöld és a kék rengeteg árnyalatát láthatjuk a vásznon. A liliomszirmok sem csak fehérek, hanem tükröződéseikben is lilák, kékek, rózsaszínűek. A zöld dominanciája mellett fontos a sárga szín, árnyalatainak köszönhetően mintha belülről érkezne a napfény. Széles, durva ecsetvonásokkal dolgozott, nem a palettán keverte a festéket, hanem közvetlenül a vászonra vitte, ezzel olyan dinamizmust kelt a tájban, mint amikor egy könnyű szellő borzolja a víz felületét, hintáztatja a virágokat. A japán híd természetesen simul a növényzetbe, kontrasztot ad ehhez a dinamizmushoz, de a téma légiességét is megerősíti.

Monet festészetének utolsó korszakában leggyakrabban tavirózsáit festette, olyannyira vonzotta a téma, hogy erre a célra felépített műteremben, a falakat teljesen beborítva is feldolgozta. Az Agapanthus-triptichon a 13 méter hosszú nílusi vízililiomokat ábrázoló, grandiózus alkotása szinte körülöleli a szemlélőt. Az idősödő mester 1915-től haláláig, tehát több mint tíz évig festette, ez volt személyes válasza a háború borzalmaira. Érdekesség, hogy az 1950-ben szétdarabolt és részletekben értékesített művet 2016-ban a Royal Academy of Arts kiállításának megkoronázásaként sikerült újra egyesíteni. (Erről film is készült.)

cloud-monet-studio

Monet nemcsak a festészetben, hanem a kertészkedésben is magas szintű újító volt, nagyszabású terveinek megvalósítását és a kert gondozását eleinte saját kezűleg, népes családja segítségével valósította meg, később már megengedhette, hogy kertészeket fogadjon. Mind a festészetben, mind a kertészkedést illetően számos követőre talált. A kertek már nem státuszszimbólumok voltak többé, hanem a családi élet és egy új, lélekemelő hobbi színterei.

A Givernyben megálmodott kertje ma is virul, és valószínűleg Franciaország leghíresebb, turisták által kedvelt zarándokhelye lett, évente több mint 500 ezer látogatóval. A japán fahíd egyébként az eredeti hű másolata. Ha belefeledkezünk Monet tavirózsákról készült világába, gondoljunk arra, hogy a csodát nemcsak a valóságban, hanem a természetben is megalkotta!

SzaSzi

Forrás: papageno.hu, kultura.hu, pannonia-entertainment.hu, sokszinuvidek.24.hu

A képek a Wikimedia Commons szabadfelhasználású gyűjteményéből származnak, a szerzői jogtulajdonosok a képek készítői. A felhasznált képek forráshelyei a szerzői jogi feltételekkel és a szerzők megnevezésével a következő linkeken találhatók: 1. kép, 2. kép, 3. kép, 4. kép, 5. kép.

A cikksorozat korábbi részei:

1. rész: Mozaik a Villa Hadrianából
2. rész: Cellini: Sótartó
3. rész: Caravaggio: Medúza-fő
4. rész: Leonardo da Vinci: Hölgy hermelinnel
5. rész: Pierre Puget: A krotóni Milón halála
6. rész: Henri Rousseau: Az álom
7. rész: Ihachi sárkánya
8. rész: Nagy Károly talizmánja
9. rész: A Teknősbékák kútja (Fontana delle Tartarughe)
10. rész: Pablo Picasso: Guernica
11. rész: Benczúr Gyula: Budavár visszavétele
12. rész: Piero della Francesca: Szent Antal szárnyasoltár
13. rész: Alfons Mucha: Gismonda
14. rész: Emile Gallé: Váza írisszel
15. rész: Tádzs Mahal
16. rész: Edgar Degas: Balett – A csillag
17. rész: Bernini: A folyók kútja
18. rész: Gemma Augustea
19. rész: Bernini: Apolló és Daphné
20. rész: A Belém-torony
21. rész: Bocca della Verità (Az igazság szája)
22. rész: A sienai dóm
23. rész: Az Alhambra
24. rész: A chambord-i kastély
25. rész: A prágai Károly híd
26. rész: A chartres-i székesegyház
27. rész: Arany körgallér a bronzkorból
28. rész: A Fabergé-tojások
29. rész: Lechner Ödön: A pozsonyi kék templom
30. rész: Gulácsy Lajos: Varázslat
31. rész: Csontváry Kosztka Tivadar: Mandulavirágzás Taorminában
32. rész: Hadrianus síremléke, az Angyalvár
33. rész: A Prima Porta-i Augustus szobor
34. rész: Raffaele Monti: A menyasszony
35. rész: Munkácsy Mihály: Krisztus-trilógia
36. rész: Tiziano Vecellio: Pesaro Madonna
37. rész: Róth Miksa: Napfelkelte
38. rész: Gustav Klimt: Pallasz Athéné
39. rész: A Neuschwanstein kastély
40. rész: A pisai ferde torony
41. rész: Frida Kahlo: Önarckép tövises nyaklánccal
42. rész: Ara pacis Augustae (Az augustusi béke oltára)
43. rész: A capitoliumi nőstény farkas
44. rész: A prágai Szent Vitus-székesegyház
45. rész: A négy tetrarcha portrészobra
46. rész: Johannes Aquila: Szent László – A veleméri templom freskórészlete
47. rész: A Colosseum
48. rész: A conwyi vár
49. rész: Antoni Gaudí: Park Güell
50. rész: A maharadzsapalota
51. rész: Niobé-kratér
52. rész: Ponte Vecchio
53. rész: Az Aranyhajó
54. rész: A Szent István-terem
55. rész: Humayun császár síremléke
56. rész: A Big Ben
57. rész: A rábaszentmiklósi Szent Miklós templom
58. rész: A Mátyás-templom
59. rész: A Sándor-erőd
60. rész: A Hohenzollern-kastély
61. rész: Gustav Klimt: A csók
62. rész: Míg a halál el nem választ... ‒ Sten Sture jegygyűrűje
63. rész: A Lánchíd
64. rész: A Szamothrakéi Niké
65. rész: A Bostoni Operaház
66. rész: Sandro Botticelli: Tavasz
67. rész: A Gyugyi-gyűjtemény

68. rész: Claude Monet: Nő napernyővel – Madame Monet és fia
69. rész: Az agyaghadsereg
70. rész: San Gimignano tornyai
71. rész: A Las Lajas bazilika

72. rész: M. S. mester: Kálvária
73. rész: Bomarzo – A rejtélyes szent erdő
74. rész: Eugène Delacroix: Villámlástól megriadt ló
75. rész: Hohensalzburg vára
76. rész: Élisabeth Vigée Le Brun: Önarckép portréfestés közben
77. rész: Knidoszi Déméter
78. rész: A winchesteri székesegyház
79. rész: A Festetics-kastély
80. rész: Raffaello: Sixtus Madonna
81. rész: Mont-Saint-Michel
82. rész: Jan Vermeer: Csipkeverőnő
83. rész: A millau-i völgyhíd
84. rész: Flora Farnese
85. rész: Thomas Pitts: Pagoda epergne
86. rész: A Kuangcsoui Operaház
87. rész: A brüsszeli csipke
88. rész: Mercurius di Giambologna
89. rész: A Laokoón-szoborcsoport
90. rész: Michelangelo: Pietà
91. rész: Leonardo da Vinci: Mona Lisa (és az a bizonyos mosoly)
92. rész: Michelangelo: Dávid-szobor
93. rész: Sandro Botticelli: Vénusz születése
94. rész: Pablo Picasso: Avignoni kisasszonyok
95. rész: Csontváry Kosztka Tivadar: Magányos cédrus
96. rész: Auguste Rodin: Gondolkodó
97. rész: A szamurájok elveszett kardja: Honjo Masamune
98. rész: Sydney-i Operaház: az építészet és a kultúra szimbóluma
99. rész: Hüpnosz – az álom istene

100. rész: Székely Bertalan: Egri nők

2024.01.14