...szabad-e befalni?

Egy kis csokinyuszi kóstoló – Szilvási Krisztián írása

csokinyuszi

Nem biztos, hogy mindenki (el)gondolkodott már azon, hogyan váltak a csokoládényuszik a húsvéti hagyományok alappillérévé (mint mondjuk december hatodikának a csokimikulások), úgyhogy öntsünk ünnepélyesen tiszta – tej-, ét-, satöbbi – csokit a nyúlformába.

A nyulak és a tojások – számos hagyománnyal összekapcsolva – régóta a termékenység, a megújulás, az újjászületés tavaszköszöntő szimbólumai voltak. Az első írásos emlék egy tojást tojó nyusziról Németországból származik az 1600-as évekből: a hosszú téli álom után az Oschter Haws (húsvéti nyúl), miután – a Télapóhoz hasonlóan – „felmérte”, jól vagy kevésbé jól viselkedtek a gyerekek, jutalmul színes tojásokat hozott nekik ajándékba a kosarában (édességgel, néha játékokkal együtt).

Kontinenseken átívelő hagyományt hozva létre a német bevándorlók (akiket később pennsylvaniai hollandoknak neveztek) az 1700-as években érkeztek meg az Amerikai Egyesült Államok keleti részébe, magukkal cipelve Oschter Haws-t és a hozzá kapcsolódó édességek régóta fennálló tradícióját. Bár nem tudjuk pontosan, az első csokoládényuszi „megalkotása” kinek köszönhető, egy pennsylvaniai drogériatulajdonost, Robert L. Stroheckert szokás az atyjának titulálni, aki – nem sokkal azután, hogy a Cadbury 1875-ben előrukkolt az első csokitojásaival – boltjában egy 5 méter magas csokinyuszit készített húsvéti akcióként.

Az 1920-as évek elejére a csokinyúl szokása jóleső „őrületté” fokozódott az angolszász országokban, immár változatos kiegészítőkkel, masnikkal, kosarakkal, kalapokkal díszítve. Azonban az akkoriban eladott figurák szinte mindegyike tömör volt még, a mai üreges csokinyuszik megszületéséért – a praktikus okokon túl, miszerint elég nehéz volt őket így megenni – a második világháború okolható, amikor az amerikai Háborús Termelési Tanács jogot formált a kakaókészletekre. A csokoládégyártóknak így muszáj volt kreatívnak lenniük, ezért nyusziformájukat használva üreges figurákat készítettek a vásárlóknak, hogy ne merítsék ki teljesen a készleteiket.

csokinyuszi

A csokoládényuszi pedig még ma is minden húsvéti kosár főszereplője különféle formákban, méretekben és ízekben. Megtalálhatók a boltok polcain például cowboynak öltözve, motorozgatva, házasodás közben, sportokat űzve (a Bortz Chocolate Company volt az első cég, amely „személyiséget” kreálva köré, 1934-ben harmonikán játszó nyuszival rukkolt elő); tej-, ét- és fehér csoki változatban, esetleg különböző diófélékkel, karamellákkal és krémekkel töltve vagy a csokoládéba keverve. Nem véletlen, hogy kereskedelmi szempontból a húsvét – a halloween után – a második helyen áll Amerikában a legtöbb eladott édességet tekintve: évről évre közel 100 millió csokinyuszi ugrál le az USA édességgyárainak szalagjairól.

Végezetül pedig egy érdekesség a „nagyotfalóknak”: a Guinness Rekordok Könyve szerint az eddigi legnagyobb csokoládényuszit a brazil Equipe da Casa do Chocolate készítette el 2017-ben, Ubareba város egyik üzletében. Kilenc szakember dolgozott nyolc napon keresztül, míg végre megszületett a 4245 kilogramm súlyú, 4 és fél méter magas, 2,11 méter széles és 1,76 méter hosszú figura. Aki pedig nem hiszi, bátran kóstoljon utána...

Szilvási Krisztián

Forrás: angol wikipédia, sugar-plum.com, chocolatefetish.com, history.com

A képek a flickr.com gyűjteményéből származnak, a szerzői jogtulajdonosok a képek készítői. A felhasznált képek forráshelyei a szerzői jogi feltételekkel és a szerzők megnevezésével a következő linkeken találhatók: 1. kép; 2. kép; 3. kép; 4. kép; 5. kép; 6. kép; 7. kép; 8. kép; 9. kép; 10. kép; 11. kép; 12. kép; 13. kép.

2023.04.09