Kreatív gyakorlatokkal, modern olvasmányokkal támogatták a némettanárokat a győri könyvtárban

SzaSzi interjúja Berente Bozenával, a Goethe Intézet nyelvtanárával

goethe-nemetora

Gyakorlati tippekkel és kreatív gyakorlatokkal várták az érdeklődő némettanárokat a budapesti Goethe Intézet foglalkozásán 2023. március 10-én a Dr. Kovács Pál Könyvtár és Közösségi Tér Kisfaludy Károly Könyvtárának rendezvénytermében. Az izgalmas szakmai ötletbörzét, amit kötetlen beszélgetés és hasznos eszmecsere zárt, Berente Bozena, az intézet nyelvtanára vezette.

Bozenával ebédszünetben beszélgettem. Kíváncsi voltam, hogy a lengyel származású némettanárnő, aki 20 éve él Magyarországon és 19 éve dolgozik az intézetnél mint gyakorló tanár és vizsgáztató, hogyan látja a hazai nyelvtanulás helyzetét. Mit tud javasolni a siker érdekében nyelvtanárként és olyan emberként, aki magyar nyelvet – amit nagyon szépen használ – nem az iskolapadban tanulta, hanem a mindennapi élethelyzetekben.

goethe-nemetora

A győri könyvtár a Goethe Intézet partnerkönyvtára. Milyen céllal érkeztél? 

A Roadshow Parnerbiblioteken 2023 elnevezésű projekt részeként több partnerkönyvtárat keresünk fel, hogy teljesítsük a Goethe Institut küldetését, a tanárok, iskolák és ezáltal a nyelvtanulók támogatását. 20 partnerkönyvtárunk van Magyarországon, akiknek ebben a programban olyan, főleg gyermek- és ifjúsági irodalmat hoztunk, amelyeket egyszerűsített német nyelven írtak. Az ötletbörzén az érdeklődő némettanároknak ezekkel a könyvekkel kapcsolatos foglalkozást tartunk, érdekes tanórai példákkal mutatjuk be, hogy milyen sokféleképpen dolgozhatunk a nyelvtanulóknak szóló egyszerűsített olvasmányokkal, hogyan tudják ezeket felhasználni az oktatásban, hogyan tudják ösztönözni a gyerekeket, hogy minél többet olvassanak a tanult idegen nyelven.

goethe-nemetora

Az átlagostól miben térnek el az általad bemutatott eszközök és módszerek?

Talán annyiban, hogy az újszerű témák mellett nagyon sok a mozgásos feladat. Szerintem rendkívül fontos a mozgás is a tanulásban, aktívabb a figyelem, ha az egész termet bevonjuk az órába. A feladatok nagyon kommunikatívak. Délelőtt dr. Szécsényi Rozália diákjai, a Hild iskola 9. nyelvi előkészítő évfolyamából érkeztek egy foglalkozásra. A kamaszok nagyon szívesen használják a telefonjukat, ezért olyan feladatsort hoztam nekik, amiben ez is szerepet kapott. Tanárként is szívesen használok digitális eszközöket. Az idegen gyerekek nehezebben nyílnak meg, ezért ha valami érdekes feladattal érkezem, hamarabb megteremtődik a kapcsolat. Ide egy modern német dallal és hozzá kapcsolódó gyakorlatokkal készültem, és úgy érzem, jól sikerült az óra.

goethe-nemetora

Szerinted mik a legfontosabbak a nyelvtanulásban, hogy az tényleg eredményessé váljon, ne egy évekig tartó szenvedés legyen?

A módszereken nagyon sok múlik. Tanárként először is oda kell figyelni és elfogadni az életkori sajátosságokat. Fontos tudni, hogy mi érdekli őket, mi történik körülöttük, hogy tudjunk hozzájuk kapcsolódni, mert ha érdekes a téma, akkor akarnak kommunikálni és velünk dolgozni. A digitális módszereket is éppen ezért jó bevonni. Említettem a mozgást, de ennél is lényegesebb a sok beszéd. Fontosabb, mint a nyelvtan, hiszen a végcél a kommunikáció. Ez egy nagyon nagy kihívás a tanárnak, hiszen örökké készülni kell. Az iskolai tanárok eléggé túlterheltek, és azért is nehezebb dolguk van, mert a tantervhez kell igazodni. De rengeteg nagyon jó segítség áll rendelkezésre, akár az interneten is. Ha a tanár eléggé motivált és meg tud újulni, akkor sikeres lesz és a diákjai is azok lesznek. Nálunk az intézetben is vannak kötelező dolgok, de nagyobb a szabadságom. Szeretném a tapasztalataimat megosztani a megújuláshoz.

A nyelvtanulás nagyon összetett dolog, sok minden kell a sikerhez. Ha a diák azt mondja, azért nem tudok németül, mert a tanár rossz, nem mindig igaz. Nem mindig a tanár rossz, persze sokat tehet azért, hogy mondjuk a diák tanulási kedvét ébren tartsa. Szerintem az iskolai oktatásban a tanárok néha túl sokat beszélnek német órán magyarul. Különösen fontos lenne, hogy már az első órától kezdve a célnyelven szóljanak a diákokhoz, hogy hozzászokjanak, mert így jobban, gyorsabban lehet fejlődni. Ha pedig a téma érdekes, jobban megjön a beszédhez is a bátorság. A kommunikáció a legfontosabb, ez a cél. Sikerélményt hozhat, ha német nyelvterületen valamilyen információhoz tudsz jutni, a siker pedig a legjobb ösztönző. Győr nincs messze Ausztriától, a legjobb hely a gyakorlásra.

goethe-nemetora

A Goethe Intézet saját könyvtárai mellett kiterjedt együttműködési hálózatot épített ki a partnerintézményekkel nemcsak Magyarországon, hanem a világon mindenfelé, ahol a Goethe Institut által rendszeresen frissített és folyamatosan bővülő német nyelvű állomány várja a Németország iránt érdeklődő látogatókat. A némettanárok részére szakspecifikus gyűjteményt kínálnak.

SzaSzi
Fotók: Óbert Klára

2023.03.14