Gérard Philipe 100

Ember a szerepek mögött – Szabados Éva írása

gerard-philipe

Merészség, tisztaság és zsenialitás – többek között így jellemezte őt egyik színházi kritikusa a Le Cid bemutatója után (1951). Nálunk elsősorban filmjeiből vált ismertté a fiatalon elhunyt francia színész, Gérard Philipe, aki 1922. december 4-én született a később filmfesztiváljáról híressé vált Cannes-ban.

Amikor a 100 éve világra jött művészről olvastam, illetve interjúkat hallgattam a hozzá közel állókkal, valódi lényét szerettem volna jobban megismerni, aki a szerepek mögött bújt meg. Ki volt Gérard Philipe, aki az ötvenes években a francia fiatalság bálványává vált? Hogyan volt képes időtlenséget árasztani Corneille drámájának főszerepében? A Cid megformálásáról elragadtatott kritikusa azt írta, hogy a zseniális színész szájából újjászülettek a hős évszázados szavai. „Minden mondat úgy száll fel, mintha a fészekből bújna ki, első repülésére.

Egyszerre tudott misztikus lenni és kamaszosan pimasz, lendületes, harcos, laza, elegáns, intelligens és mulatságos, ha épp arra volt szükség. Gunyoros, rosszindulat nélkül és erőteljes brutalitás nélkül. A legendás színész legendás filmszerepét, a Tulipános Fanfant (Királylány a feleségem) játszva tanult meg lovagolni és vívni. Lovasoktatója azt mondta, Gérard annyira jó színész, hogy még a ló is elhitte róla, hogy tud lovagolni. A forgatás végére tiszteletbeli kaszkadőrré fogadták, mert több veszélyes jelenetnél ragaszkodott ahhoz, hogy ő maga csinálhassa végig a hajmeresztő mutatványokat.

Egyik pályatársa szerint nem volt könnyű vele forgatni, mert szeretett vitatkozni. Saját elképzelései voltak, és gyakran valami mást akart csinálni, mint amit mondtak neki. A Tulipános Fanfan rendezője, Christian-Jaque azt nyilatkozta évekkel a forgatás után, hogy Gérard Philipe „egy nyűg volt a nyakán”. A zseniális színész ugyanis túl könnyednek találta, amit a rendező ki akart hozni Fanfan figurájából. Vele ellentétben ő egy nagy formátumú intellektusként akarta ábrázolni, és sokkal több mélységet szeretett volna belekomponálni. Christian-Jaque viszont ragaszkodott a saját verziójához, miszerint csak egy könnyű komédiáról van szó. Gérard Philipe látszólag kompromisszumot kötött, de játékán mégis átsüt az az emberség, amit szeretett volna belefogalmazni Tulipános Fanfan figurájába. Ettől válhatott olyan emblematikussá ez az egyszerű vígjáték.

Lánya, Anne Philipe színésznő és meseíró elmeséléséből tudhatjuk, hogy édesapja mennyire imádott nevetni, és másokat is jókedvre deríteni. Gina Lollobrigida, aki partnere volt a Tulipános Fanfanban, úgy emlékszik vissza a közös forgatásra, mint egy hatalmas, könnyed játékra. Ilyen légkört varázsolt maga köré Gérard Philipe. Sokan emiatt is láthatták őt egy örök kamasznak.

Oriana Fallaci, a neves olasz publicista 1956-ban ezt írta róla: „Hát hogy lehetne megállni, hogy ne tapsoljunk ennek a félszeg, pimasz fiatalembernek? Csak rá kell nézni, máris gyöngédség fogja el az embert. Talán szenvedő, elkényeztetett gyermekhez hasonló külseje az oka, talán ragyogó szeme, amely hol világfájdalmas, hol meg hideg és kíméletlen, akár egy ítéletvégrehajtóé, talán fanyar, elkényeztetett arisztokrata megjelenése…René Clair szerint Gérard Philipe az intelligencia csodája volt.

Örök sikere bizonyára annak is köszönhető, hogy filmben ugyanolyan nagyszerű volt, mint színpadon, és úgy zsonglőrködött mindkét világgal, mint kevesen. Egy másik ok filmográfiájának és színházi szerepeinek mennyisége és minősége, amelyek oly rövid idő alatt születtek. És eközben időt tudott szánni arra is, hogy létrehozza az első színészszövetséget. Olyan emberről van szó, aki hétközben részt vett egy film forgatásán, hétvégén színházban játszott (két-három különböző szerepben), és ezenkívül még jutott energiája a szakszervezet elnöki tisztére. A színészek jogainak elismerését követelte, pedig kivívott pozíciója miatt mindezt már könnyedén figyelmen kívül hagyhatta volna.

Cannes így ünnepli a 100 éve született színészt, aki emberségének köszönhetően vált felejthetetlen művésszé: „Gérard Philipe tökéletesen megtestesítette a moziban és az életben is azokat a humanista értékeket, amelyekhez Cannes városa különösen ragaszkodik. Születésének 100. évfordulója alkalmából a cannes-i városháza gazdag programsorozattal ünnepli a színész zsenialitását és szellemét – és magát az embert is. Jövő decemberig vetítések, kiállítások, felfedező túrák és találkozók teszik lehetővé, hogy mindenki, fiatalok és idősebbek, filmkedvelők és kíváncsiak felfedezzék vagy újra felfedezzék Gérard Philipe auráját, nagylelkűségét és elkötelezettségét egy igazságosabb világért.

Szabados Éva

Forrás: youtube.com 1, youtube.com 2, meer.com, revuedesdeuxmondes.fr, lemonde.fr, Wikipédia

A képek a Wikimedia Commons szabadfelhasználású gyűjteményéből származnak, a szerzői jogtulajdonosok a képek készítői. A felhasznált képek forráshelyei a szerzői jogi feltételekkel és a szerzők megnevezésével a következő linkeken találhatók: 1. kép; 2. kép.

2022.12.04