Reftantár – támogató tudásbázis színesen, ötletesen, kézben vagy online

SzaSzi interjúja Farkas Judittal, a Református Tananyagfejlesztő Csoport vezetőjével

reftantar-farkas-judit01

A XXI. Győri Könyvszalonra érkező Kálvin Kiadó több olyan pedagógiai kiadványt hoz bemutatásra, amelyek nagy segítséget jelenthetnek nemcsak a szakmában dolgozóknak, hanem az otthoni felkészülésben a gyerekeknek és az őket támogató szülőknek is. Köteteiken felfedezhető a „Reftantár” logó. Mit jelent ez? Mi található a Református Tananyagtárban? Kinek segítenek? Melyek a tananyagfejlesztés legújabb irányai? Farkas Judit projektvezetőt kérdeztem.

Honnan jött a Tananyagtár ötlete? Mikor és hogyan indult el a projekt?

A Református Tananyagtár mögött egy tananyagfejlesztő csoport tevékenykedik, sikeresen készíti hagyományos, papíralapú kiadványait, illetve fejleszti hiánypótló digitális tartalmait évek óta. Az induláskor, 2017-ben az volt a cél, hogy alapelveinknek megfelelően a közismereti tárgyak tanításához komplex szemléletű, modern tartalmakkal támogassuk iskoláinkat. Ezeket azonban nemcsak református iskolákban tanító pedagógusok és diákok használhatják könnyűszerrel, hanem gyakorlatilag bárki.

reftantar-farkas-judit03

Konkrétan kinek és miben tudnak segíteni?

Idővel egyre szélesedett a palettánk, így ha valaki felmegy a reftantar.hu oldalunkra, akkor már több ezer tananyagot találhat ott. Mindezt anélkül, hogy regisztrálnia kellene, tehát bárki számára publikus. A nagyrészt a Kálvin Kiadó gondozásában megjelentetett kiadványaink is megismerhetőek a „reftantáron”, amelyek nagy része szintén bárki számára nyugodt szívvel ajánlható. Ezek elsősorban az alsó tagozatra, illetve kisebb számban az 5. és 6. osztályra készültek. A felső tagozatosoknak és a középiskolásoknak főleg a digitális tartalmainkat ajánljuk.

Elmondható az is, hogy nemcsak a tanítás támogatása a cél, hanem az egyéni tanulásé is, vagyis a pedagógusok mellett a gyerekeknek is szól. A pandémia alatt a szülőknek is eléggé oda kellett állniuk a gyerekeik mellé az otthoni tanuláskor. Nekik is tud segítséget adni?

Igen, fontos célcsoportunk a szülők, mert – és ezt már a pandémia előtt is megfogalmaztuk – nekik is sokszor segítségre van szükségük, hogyan támogassák a gyerekeiket a tanulásban. A tartalmaink – a digitális tananyagok, vagy akár az érettségi gyakorlósorok – nekik is segítséget adhatnak, hiszen könnyen kereshetnek a reftantár tananyagai és témái között.

reftantar-farkas-judit04
Díjátadó öröme

A pandémia ugrásszerű fejlődést eredményezett a digitális oktatás terén. Milyen irányokba fejlődtek az indulás óta? Mennyire tudnak reagálni a változásokra? Mi a reftantár erőssége?

Nagyon fontos a digitális tartalom, de legalább ennyire az is, hogy ne hagyjuk magára ezzel a gyerekeket. Főleg a kisebbeknek szükséges, hogy esztétikus, kézbe vehető tartalmak is rendelkezésre álljanak. Ezek valójában együtt működnek jól, és akkor az igazi, ha még ott a felnőtt támogatás is, akár pedagógus, akár szülő. Ha egyénileg tanul a gyerek, akkor is érezze, hogy ott van mögötte valamilyen biztos háttér, ahová fordulhat.
A célunk az volt, hogy minden életkorra, minden tantárgyból legyenek kidolgozott anyagaink, ami színesíti az iskolai tanulást. Ezt sikerült is megvalósítani, de azt nem állíthatom, hogy minden téma fel van dolgozva. Ettől függetlenül ez a tudástár mégis nagy segítség. Főleg a nagyobbaknak sok olyan tartalom van, ami az önálló tanulást támogatja, például történelem írásbeli feladatok online gyakorló formájában. Igyekszünk segítséget nyújtani a változó dolgokhoz is, például az új érettségihez.


reftantar-farkas-judit_02
A honlap kezdőoldala

A reftantár mögött egy szakmailag jól felkészült, tapasztalatokkal bővelkedő, gyakorlott csapat áll. Hogyan jelölik ki a fejlesztési irányokat? Mit tartanak fejlesztendőnek?

Az öt évvel ezelőtti indulást helyzetelemzés előzte meg. Az alapvető kérdés ugyanis, hogy mire lenne szükség. Úgy gondoltuk, hogy nem külön tankönyveket fogunk készíteni, hanem kiegészítő, helyettesítő anyagokat, amiket akár csereként, akár kiegészítőként vethet be a tankönyvek mellett a pedagógus. Meghatároztunk alapelveket, amelyek az összes tananyagunkban megjelennek. Például fontosnak tartjuk, hogy egy kicsit szétfeszítsük a tantárgyak kereteit, komplexen szemléljük a témákat, vagyis több oldalról megközelítve, több tárgyhoz kapcsolódóan kerül feldolgozásra, hogy a világot a maga teljességében tudjuk megmutatni a gyerekeknek. Az is nagyon fontos, hogy a diákok aktívan vegyenek részt a tudás felépítésében, tehát ne csak ismereteket közvetítsünk, hanem megtanítsuk, hogy ő maga hogyan tud tudást felépíteni hosszú távon. Nyilván a modern pedagógiai módszerek itt is megjelennek, mint a kooperáció, a kommunikáció, a kreativitás stb., ezekre mi is nagy hangsúlyt fektetünk, mint ahogy kiemelten az anyanyelvi nevelésre, a szövegértés fejlesztésére is, hiszen az mindennek az alapja.

reftantar-farkas-judit05
Olvasópályázat díjazottjai

Nyitottak a gyakorló pedagógusok felől érkező új ötletek, tudásanyagok felkarolására?

Igen, erre is volt már példa. Mi alapvetően is úgy gondolkoztunk, hogy építünk a pedagógusokra, nagyon sokakat bevontunk a fejlesztő munkába. Készültek is olyan szövegértő munkafüzetek – például Tóth Máté Miklós Pecúrok vagy Kármán Tibor Egy focista naplója című könyvéhez –, amelyet gyakorló pedagógus készített, de a Jóság néni csokija, amit Lackfi János írt a felkérésünkre, ahhoz is pedagógus kollégát vontunk be a feladatgyűjtemény készítésekor, mert mi nagyon alapozunk arra a tudásra, ami megvan az iskolákban. A református iskoláknak van lehetősége arra, hogy regisztrációt követően a honlapunkra feladatsorokat vagy foglalkozásokat töltsenek fel és osszanak meg a belső táron belül. Hogyha úgy gondolják, hogy az olyan színvonalú, akkor be tudják hozzánk küldeni lektorálásra, mi publikussá tudjuk azt tenni, és azt már az is eléri, aki nem a református intézményrendszernek a tagja.

Ingyenes tartalmakból, online segítségből egyre több elérhető. Honnan tudjuk, hogy melyik a megbízható?

Mi azt vállaltuk, hogy ami a honlapunkra felkerül, egyrészt értékrendileg a református közösség számára is vállalható, másrészt szakmailag lektorált anyagokat adunk ki a kezünkből. Az összes ötlettárunk „sorvezetőként” használható, ha ezek közül – az alapelveink szellemében született – tartalmak közül válogatnak, akkor úgy gondolom, hogy a mai kor gyermekéhez könnyebben találnak utat. A modern pedagógiai módszerek mellett a tartalom – például az irodalmi szöveggyűjteményben a kortárs szövegek mellett a klasszikusok is megtalálhatók – olyan, ami a gyerekek érdeklődéséhez közel áll, amihez ők könnyen tudnak kapcsolódni. Ha a hármas célcsoportunkra gondolok: a gyerekeknek érdekes, a pedagógusnak könnyen beépíthető, a szülőnek pedig segítség legyen.

reftantar-farkas-judit_06
Szabó-Nyulász Melinda (jobb szélen) kötetének bemutatóján

Hogyan folytatódik a munka? Milyen terveik vannak a továbbiakban?

A projektünk most november 30-án véget ér, de nagyon sok minden van folyamatban. Az új érettségi magyarból is hoz változásokat, az ebben való eligazodás segítésére is készítünk anyagokat.

A Református Tananyagtár kiadványait a XXI. Győri Könyvszalonon is megtalálják. Ezen kívül két foglalkozást is kínálnak gyerekeknek: Molnár György és művészbarátai zenés játszózdája versekkel, játékokkal és zenével érkezik november 18-án, pénteken 11-kor, valamint Szabó-Nyulász Melinda – aki azt vallja, hogy mindenki tud rajzolni, még az is, aki nem, mert az alkotás öröme a lényeg –­ kreatív alkotófeladatokkal várja az érdeklődőket november 18-án, pénteken 12 órakor a Mesesarokba a Kisfaludy Károly Könyvtár első emeletén.

SzaSzi

2022.11.14