Gyerekszáj

C’mon C’mon – Az élet megy tovább – filmkritika

cmon-cmon-film

Joaquin Phoenix képes a legegyszerűbb karaktereknek is olyan mélységet adni, hogy az valami elképesztő, ezt teszi a C’mon C’mon országjáró agglegény riporterével is, akinek unokaöccsére kell vigyázni a tervezettnél jóval hosszabb ideig. A színész újdonsült apaként készült a szerepre, bár filmbéli partnere alaposan feladja a leckét. Nagyon szép film, nézzétek!

Johnny (Joaquin Phoenix) az Egyesült Államok nagyvárosait járva gyerekekkel és fiatal felnőttekkel készít interjút, melynek során – többek között – arról beszélnek, hogyan élik meg a jelent és képzelik el a jövőt. A hallottakat személyes gondolatokkal egészíti ki. Testvérével, Vivvel (Gaby Hoffmann) anyjuk halála óta nem beszéltek, most viszont a nő jelentkezik, és elmondja, hogy férjének, Paulnak (Scott McNairy) mentális problémái vannak, már nem is élnek együtt. Meg kéne látogatnia őt, de nincs kire hagynia fiukat, a kilencéves Jesset (Woody Norman). Johnny bevállalja a fiút, de mikor kiderül, hogy Paullal a vártnál nagyobb a baj, és Vivnek tovább kell maradnia, magával viszi unokaöccsét New Yorkba és New Orleansba.

cmon-cmon-film

Jesse valóban furcsán viselkedik, az igazat megvallva a furcsa jelző helyett sokszor az ijesztő lenne a megfelelőbb. Öntörvényű, akaratos, emellett hihetetlenül kíváncsi és érdeklődő, összetett és zavarba ejtő személyiség. Ragaszkodik a megszokott dolgokhoz és „rituálékhoz”, aminek nagyon nehéz megfelelni, pedig Johnny valóban keményen próbálkozik. A feszültséget némileg enyhíti, amikor kiderül, hogy borzasztóan érdeklik a hangok, ezért mindent felvesz, amivel – legalábbis egy időre – leköti magát. Aztán ahogy minél több időt töltenek együtt, a kényszerűségből egy egészen jól működő és mindkettőjük számára tanulságos nagybácsi-unokaöcs kapcsolat alakul ki.

Rengeteg kibeszéletlen dolog van, de a férfinak hozzá kell szoknia, hogy most elsősorban nem ő kérdez, a gyermeki kíváncsiság pedig nem ismeri azt a kifejezést, hogy diszkréció. A kérdésekre válaszolva Johnny újra értékeli az életét, a múltját, a környezetéhez és saját magához való viszonyát, a még elérendő célokat és ennek az egésznek az értelmét. Újra megtanul kötődni valakihez, felelősséget vállalni valakiért és szeretni valakit, de Jesse is rengeteget profitál a dologból, ahogy válaszokat kap arra, miért is olyanok vele a szülei, amilyenek. Közben persze zajlanak az interjúk is, megtudhatjuk, hogy mit gondolnak az „alanyok” a világról, a háborúkról, a környezetszennyezésről, a globális felmelegedésről, a rasszizmusról és hasonló dolgokról (ezek az interjúk a film legvégéig, a stáblista alatt is mennek).

cmon-cmon-film

A fekete-fehér film road movie is, meg nem is, mert bár a szereplők városról városra járnak, a lényegi dolgok akkor történnek, amikor megállnak valahol. Ugyanakkor, mint a legtöbb filmbéli utazásnak, ennek is van egy térbeli, illetve egy egzisztenciális vetülete, vagyis az A-ból B-be való eljutás kettős értelemmel és tartalommal bír. Mike Mills forgatott dokumentumfilmet az elektronikus zenét játszó francia Air duóról, csinált Pulp antológiát, rövidfilmet Martin Gore-ral és videoklipet Moby Play című számához, majd az első nagyjátékfilmjéért, az Ujj-függőért Arany Medvére jelölték. Christopher Plummer a Kezdőkben nyújtott alakításáért Oscar-díjat kapott, a Huszadik századi nőkért pedig Oscarra jelölték a forgatókönyvíró-rendezőt, aki gyakorlatilag folyamatosan szállítja a minőségi produkciókat. Ez a filmje a Telluride Filmfesztiválon mutatkozott be tavaly ősszel, majd a legrangosabb fesztiválokon megérdemelten sikerült begyűjtenie számtalan jelölést és díjat. Mills filmje időnként tényleg olyan, mintha egy zenekart kísérnénk turnéra, miközben mélységesen emberi és őszinte, köszönhetően a színészeknek és részben annak, hogy az alkotók személyes történetei is helyet kaptak benne.

Sajnos eme nagyszerű film mögött nem áll nagy stúdió, így a hazai forgalmazás is a „kicsikre” hárul, pedig az A24 olyan filmekkel örvendeztetett meg minket az elmúlt években, mint a Holdfény, a Lady Bird, a Fehér éjszakák vagy A világítótorony. Nem könnyű a függetlenek élete, most meg különösen nem az, de ezek az alkotások mind a mondanivaló, mind pedig a megvalósítás terén olyan művészi színvonalat képviselnek és olyan élményhez juttatják az embert, amit sokáig nem felejt.

cmon-cmon-film

Joaquin Phoenix sokadik alkalommal bizonyítja, hogy generációjának egyik legtehetségesebbje, de az angol Woody Norman is nagyot alakít (aki a forgatáskor még nem is volt 9, és az amerikai akcentust is el kellett sajátítania), tehetsége megkérdőjelezhetetlen, amit a BAFTA-jelölés is igazol. 5 éves kora óta színészkedik, és már van egy filmje, amit executive producerként jegyez, a hozzáértők fényes jövőt jósolnak neki a filmszakmában.

Nem én leszek az egyetlen, aki leírja, de a plakát is telitalálat, egyszerűen imádom, gyűjtőként egyértelműen nálam van a helye.

Hujbi
Forrás: hetediksor.hu

2022.06.10