Menj el a múltba!

Új múlt – filmkritika

uj-mult-film

Douglas Quaid és a Total Recall óta tudjuk, nem túl szerencsés dolog a múltbeli emlékekbe beleturkálni, visszahozni, újraélni azokat. Pláne túl mélyre süllyedni bennük, mert könnyen előfordulhat, hogy a felszín alatt marad az emlékezni vágyó.

Így jár sajna Hugh Jackman, sztorin belül és azon kívül egyaránt. Hiszen főhősként maga is az emlékek rabjává válik – ami ha nem is túl eredeti, de tovább bontható alapötlet –, illetve színészként is, mert az Új múltban addig-addig szenved az elvesztett szerelemtől, hogy az már a filmet is a Miamit lassan elöntő tenger mélyére húzza.

Pedig az alkotói gárda alapján jobb emlékekkel kellene visszagondolnunk a filmre. A minőségi Westworld egyik fő alkotója – Christopher Nolan sógornője, a szintén androidos Jonathan felesége –, Lisa Joy írta-rendezte a történetet és hozta magával a széria egyik alap szereplőjét, Thandiwe Newtont, aki most használja először eredeti, ám első stáblistáin véletlenül, később már szándékosan elírt zimbabwei keresztnevét. Valamint a karakteres mellékszereplő Angela Sarafyant (Kemény zsaruk, 24, Döglött akták, A mentalista, Gyilkos elmék és más krimik epizodistája) és a most langyosan melankolikus, egyébként kiváló zeneszerzőt, Ramin Djawadit (Trónok harca, Vasember, A titánok harca, Tűzgyűrű). Ám az a közös munka, ami a kisképernyőn egyórás időtartamban jól működött, mozivásznon, dupla annyi időben már céltalan, erőltetett, valamiféle romantikus neo-noir, SF-cyber-noir keverékként szenvelgett a lassú vízben…

uj-mult-film

A közeljövőben, a klímaváltozás következményeként Miamit lassan elnyeli a tenger, és a magas hőmérséklet miatt az emberek nagy része csak éjszaka éli a „megszokott” életét. Ebben a zavaros, önmagából kifordult világban viszi vállalkozását a veterán Nick Bannister (Hugh Jackman) és üzlettársa-barátja, Watts (Thandiwe Newton): többségében reményvesztett ügyfeleik számára segítenek újraélni az emlékeiket. Egy napon betoppan hozzájuk a sugárzóan vonzó Mae (Rebecca Ferguson), aki a szupertechnika segítségével csupán az elveszettnek gondolt kulcsait szeretné megtalálni. A keresés olyan jó eredményt hoz – ha már egyszer romantikáról van szó –, hogy Bannister szívének kulcsát is sikerül megtalálnia. A nőről közben kiderül, hogy egy nightclubban énekel, ám ennek ellenére a pár között romantikus kapcsolat szövődik – egészen addig, amíg hónapokkal később Mae minden szó nélkül el nem tűnik Bannister életéből.

Az összezavarodott, fájó szívű szerelmest nem hagyja nyugodni a dolog, ezért – veszélyes módon a saját virtuális berendezését is felhasználva, és persze bizalmatlan társa rosszallását kiváltva – nyomozásba nem kezd. Így jut el New Orleansba, egy Saint Joe (Daniel WuÚjabb rendőrsztori, Warcraft, Űrvihar, Tomb Raider, Into the Badlands) nevezetű drogbáróhoz, ahol meglepő, új infókat tud meg „szerelméről”. Még beljebb ásva a múltba, gyilkosságok, átverések, hazugságok, emberrablások hálójába ragad, és miközben egyre mélyebben kutat a saját emlékeiben, annál távolabb kerül attól a (hazug) Mae-től, akibe korábban beleszeretett…

uj-mult-film

A Blade Runner light találkozik A máltai sólyommal. A jövőbeli, lassú pusztulásra ítélt, modern világ és a fekete-fehér, melankolikus krimi romantikusnak szánt elegye akár jól is működhetne, ha a rendező a történet izgalmas kibontása helyett nem Hugh Jackman szívfájdalmára és szenvedésére koncentrálna. Abból pedig kapunk bőven, így az a hullámsírba taszítja a nyomozás csavarjait és a gyéren adagolt akciók izgalmát is. Lisa Joy lassú sztorimesélése messze elmarad a neves sógor összetett, remek történetvezetésétől, és bár kapunk pár kellemesen látványos képet, a színészek játéka sem tudja igazán a magasba emelni a filmet. Jackman megszokottan férfias (és sokat szenved), Cliff Curtis rutinos rosszfiú, viszont Daniel Wu remek a tenyérbemászó gengszter szerepében. Kár, hogy Newtonra az elégedetlenkedő side-kick szerepét osztották, de leginkább fájó, hogy a szép, szexi és remek hangú Rebecca Ferguson egy idő után már csak a mesélést lassító emlékképek karaktereként tér vissza.

Lehetett volna egy remek, környezetvédelmi társadalomkritikába (egyébként mi szerepe van az emelkedő víznek?) bújtatott krimi-szerelmi történet az Új múlt, ám sajnos a film elveszik a kavargó emlékek fájdalmában, így nem több, mint egy vízzel teli kádban keltett apró hullámverés. Még akkor is, ha abban a kádban maga Hugh Jackman lubickol. Alsógatyóban…

Alonzomosely
Forrás: hetediksor.hu

2022.04.04