Durica Katarina: A rendes lányok csendben sírnak

Könyvkritika

durica-katarina-a-rendes-lanyok-csendben-sirnak

Durica Katarina regényének már a címe is megdöbbentő a ma felől nézve: az egyenjogúság, az érdekvédők és ombudsmanok világában milyen dolog a megkülönböztetésnek, megalázásnak, eltussolásnak ez a fajta megfogalmazása?! De a múlt, a történések szemszögéből egy nagyon is találó összefoglalás.

Olyan traumatikus eseményeket mutat be, amelyeket esetleg az amerikai nagyvárosok afroamerikai gettóiba tudnánk elképzelni filmes élményeink alapján. Pedig mindez itt történt nem is olyan messze, nem is olyan régen: a Felvidéken, Dunaszerdahelyen az 1990-es évek végén. És miért is kellett csendben sírni? Egy maffiabanda vett erőt a városon, rettegésben tartva mindenkit. Nem volt biztonságban senki: a vállalkozásoktól védelmi pénzeket szedtek be; a lányokat fényes nappal rabolták el akár iskolából vagy boltból jövet; az állandó robbantgatásoktól való félelmükben a maffiózók kisgyerekekkel gyújtatták be az autóikat. A rendőrség tehetetlen volt: kit lefizettek, kit megzsaroltak.

Hogyan fajulhattak idáig a dolgok? Idézem a szemléletes indoklást, mely számomra szenzációsan, női finomsággal fogalmazza meg a tehetetlenségnek, önvádnak és kétségbeesésnek ama keverékét, amit érezhettek a lakosok: „Megszoktuk, belefőttünk, mint béka a levesbe. Ha megfogsz egy békát, és forró vízzel teli fazékba teszed, akkor kiugrik rögtön, kapálózni kezd. De ha a langyos vízbe zárod a fazékba, és fokozatosan melegíted a vizet, akkor nem ellenkezik. Szépen lassan megfő anélkül, hogy protestálna. Hát így voltunk valahogy mi is. Voltak pillanatok, amikor el sem tudtuk képzelni, hogy jutottunk mi idáig.

A regény három „rendes lány” szemszögéből mutatja be a történteket. Az egyik főszereplő Júlia, aki fodrászként dolgozik, és külső szemmel nézve irigylésre méltóan gondtalan életet él kisfiával és rendőr férjével. Azonban, mint általában, ez teljesen más belülről: a nő a maga módján szenvedi a városban uralkodó helyzetet. Először pletykák szintjén, hiszen a fodrászatban mindenféle történet és mindenféle ember megfordul, még az állítólagos maffiavezér felesége is. Aztán személyes szinten is, amikor a házassága is romlani kezd emiatt. Egy nap egy kedves fiatalember állít be a szalonba, és hevesen udvarolni kezd. Júlia ódzkodik egy ilyen kapcsolatnak még a gondolatától is, de az érzelmek egyre erősebbek. És ki tudja, talán ez menekülés is lehet számára: úgy tenni semmissé a városban történteket, hogy nem vesz tudomást róla? Miközben az olvasó számára végig kétséges, Andris maffiózó vagy sem…

A másik főszereplő a hetediken lakó nyugdíjas Erzsi néni. Egy nagyon nehéz élet után két fő elfoglaltsága van: megszerezni a napi italadagot és azt jó helyekre rejtegetni, illetve le nem maradni a napi sorozatairól. Erzsi néni az egyedülálló szülők csapdájába esve rengeteget dolgozott azért, hogy minimális anyagi helyzetet teremthessen gyerekeinek, de már nem jutott idő a nevelésükre. Egyik gyerekével sincs igazi kapcsolata: lánya a fővárosba ment férjhez és teljesen elidegenedett, fia ugyan vele él, de róla épp úgy nem tud semmit, mintha a Föld másik felén élne. Vagy nem akar tudni? Mert az olvasó számára nyilvánvaló, hogy Ricsike maffiózó, fénysebességgel halad a romlás útján a tragédia felé. Lesz-e megállás? Tud-e bármi is jóra fordulni? Meddig állapot a homokba dugott fej? Vagy pontosabban fogalmazva, az alkoholgőzbe fojtott félelem?

A harmadik karakter a tinédzser Hilda. Neki is korosztálya sajátos problémái fájnak: a suli, a barátok, a szerelem és hogy szigorú szülei alig engedik bárhová is. A maffiától való félelem, a rémtörténetek egyelőre csak hallomás szintjén érintik, és kamaszos lázadással még azt is megkockáztatja, hogy elszökik bulizni. A kalandnak szinte rossz vége lesz, de megússza. Ez a bulis kaland azonban rettenetes, gyomorszorító és a szó szoros értelmében orrbavágó ellentettje annak a valóságnak, ami azokban az időkben a városban uralkodott: hiába féltették, óvták a szülei minden logikusan elgondolható veszélytől, a lányt a szemetes levitelekor, fényes nappal, papucsban kapták el a maffiózók. Ami ezután következett… nos hát, el kell olvasni…

A regény vége tulajdonképpen a maffia felszámolásának kezdete. Szeretném azt írni, hogy happy end, de ilyen helyzetben nem lehet az: inkább összegzés, bizonyos fajta továbblépés mindenkinek. Mert az életet élni kell, az átéléseket és tapasztalásokat be kell építeni, és kinek-kinek habitusa és lehetőségei szerint feldolgozni.

Az írónő az utószóban beszél a témához való kapcsolódásáról: ő Somorján nőtt fel, a Dunaszerdahely melletti városban, és gyermekkorának részei voltak a rémtörténetek, majd a maffia-leszámolás utáni viszonylagos felszabadulás. „Az áldozatok számára azóta sem jött el a kiengesztelődés. Szinte egyikük sem ment el a rendőrségre feljelentést tenni. Ott maradtak a fájdalmukkal és a szégyenérzettel” – írja Durica Katarina. Gyűjteni kezdte a történeteket, majd a közösségi hálón tett közzé egy felhívást. Állítása szerint „rengetegen jelentkeztek, köztük több tucat olyan negyvenes nő, akik tizenöt-tizenhét éves korukban voltak csoportos nemi erőszak áldozatai. Gyakran mondták, hogy a szüleik, sőt még a férjük sem tudja a mai napig, hogy mi történt velük.

Ambrus Adél
Forrás: olvasoterem.com

2022.03.29