A világ legrégebbi társasjátéka

Hát ez csúcs! 39. rész – Szabados Éva írása

szenet-tabla-brooklyn-muzeum

A régészeti kutatások alapján az óegyiptomi szenet a legrégebbi társasjáték a világon. A most ismert legkorábbi ábrázolása i.e. 2620-ból Hesziré orvos, írnok masztabájából való. A szenet név átkelést, áthaladást jelent, ami többek között a lélek földi és égi útjára utal.

A szenet egyike a legtöbbet tanulmányozott ókori táblás játékoknak. A legrégebbi ép leletek a Középbirodalomból származnak, de már az Óbirodalom idejéből származó falfestményeken is találtak szenet ábrázolásokat. A játéknak volt világi és rituális változata is. A világi verziót, a modern játékokhoz hasonlóan, a résztvevők vetélkedése jellemezte. A szakrális változat viszont arra adott lehetőséget, hogy az ember megérthesse a saját sorsát, próbáit. A szenetjáték különlegessége abban áll, hogy az ellenfelek egymás elleni küzdelmétől elvezet az ember saját belső, metafizikai harcáig. Ilyenkor a külső vetélkedés helyett lehetőség nyílik belső akadályaink felismerésére és legyőzésére a szimbolikus jelentésű mezőkön haladva.

A játékszabály sajnos nem maradt ránk. A fennmaradt hieroglifjelekből és néhány kapcsolódó rituális szövegből kiindulva a tudósok megpróbálták rekonstruálni.

A szenetet a Halottak Könyve is említi a 17. fejezetében, ahol az elhunyt egy láthatatlan ellenféllel játszik. Ani írnok könyvében a lélek első másvilági tevékenysége maga a szenetjáték. Így kezdődik a másvilágon átvezető útja, amely egészen a kilépés pillanatáig tart, amikor az évmilliók bárkáján csatlakozik Réhez. A játék menete a Duaton áthaladó Ba útját jelképezi. A Nagy Játékok szövege összekapcsolja az egyes játékmezőket az út különböző szakaszaival.

Mivel a szenet jelképrendszere az óegyiptomiak emberről és lelki-szellemi fejlődéséről szóló tudására épül, útmutatóul is használták. Erre ma is nagy szükségünk lenne, amikor nehéz helyzetbe kerülünk, vagy egy súlyos döntést kell meghoznunk.

A szenetet játszhatjuk egyedül vagy egy társsal, de mindkét esetben érdemes először megfogalmazni a kérdésünket, amire választ keresünk. A játék során pedig kísérjük figyelemmel, hogy mely házakba jutunk. „Behálóznak-e” valahol, hol kapunk segítséget, mit kell megismételnünk, és egyáltalán sikerül-e kivezetnünk bábuinkat a tábláról? Ez mind segíthet eldönteni a következő lépésünket, elgondolkodni az ok-okozati összefüggésekről.

nefertari

Néhány részlet egy játékváltozat szabályairól, amely a Merimaat írnok abüdoszi sírjából előkerült szenetdoboz alapján készült:

A játék célja: Mind az öt bábuval átkelni a tábla harminc mezején, bejuttatva őket az utolsó mezőn túl a célba.

A játék menete:
- Minden játékosnak négy egyforma és egy kiemelt bábuja van, a BA.
- A játékosok felváltva dobnak. Egy bábu akkor léphet be a táblára, ha a játékos 1-est dob. Ezután újra dob, mivel el kell lépnie az egyes mezőről. A táblára először mindig a négy alap bábuval kell belépni, csak ezután következhet a BA.

Kiemelt házak:
1. mező: Thot háza. A házban lévő bábu védettséget élvez, az újonnan táblára lépő bábu nem ütheti ki.
15. mező: A Megújulás háza. A játékos még egyszer dobhat. A dobás értéke kizárólag a házba belépő bábura érvényes. Ha a bábu nem tud ellépni, akkor a jutalom dobás értéke elvész.
16. mező: A Feledés háza. A bábu elmerül a mocsárban, és elfeledkezik arról, hogy tovább kell haladnia – addig ott marad, amíg valaki át nem ugorja, és ezzel fel nem ébreszti őt tespedtségéből.
26. mező: A Jó háza. Belépés után még egyet dobhat, és védettséget élvez a Rossz háza hatása alól, azaz ha egyet dob, akkor átugorja a vizet, és rögtön a 28. mezőre lép. A házban lévő bábu védett: nem visszavethető, de átugorható.
27. mező: A Rossz háza. Ez a Víz háza, mely elmerüléssel fenyeget. Az ide lépő bábu lekerül a tábláról, és 1-es dobással léphet be a táblára újra, elölről kezdve az utat. Ha a BA lép erre a mezőre, akkor minden bábut magával ránt: a játékos összes, a táblán lévő bábuja lekerül a tábláról, és újrakezdi az utat.
28., 29., 30. mező: Védettek, az itt álló bábu nem vethető vissza, de átugorható.

Az győz, aki először vezeti ki valamennyi bábuját a tábláról.

A világ legrégebbi társasjátéka emlékeztethet bennünket a játékban rejlő lehetőségekre és arra, hogy amióta ember az ember, a játék a tanulás egyik leghatékonyabb eszköze.

Szabados Éva

Forrás: hu.wikipedia.org, Deák Szilvia: Szenet – az átkelés játéka, livescience.com, journals.sagepub.com, hu.wikipedia.org, oldest.org

A képek a Wikimedia Commons szabadfelhasználású gyűjteményéből származnak, a szerzői jogtulajdonosok a képek készítői. A felhasznált képek forráshelyei a szerzői jogi feltételekkel és a szerzők megnevezésével a következő linkeken találhatók: 1. kép; 2. kép.

A cikksorozat korábbi részei:
1. rész: Akinek füstöl a keze alatt a billentyű
2. rész: Mini várak között
3. rész: Közép-Európa leghatalmasabb erődítménye
4. rész: Bolhányi művészet, mákszemnyi nagyságok
5. rész: A világ legnagyobb hangszere, a Nagy Stalacpipe orgona
6. rész: Óriásmozaik Rubik-kockából
7. rész: Salvator Mundi – Minden idők legdrágább festménye
8. rész: A pénz nem boldogít! Vagy mégis!?
9. rész: A világ legnagyobb világító betleheme Manarolában
10. rész: Minden idők legnagyobb koncertjei
11. rész: Kolodko miniszobrok
12. rész: Labirinto Della Masone – A világ legnagyobb szabadtéri labirintusa
13. rész: A világ leghangosabb zenekarai
14. rész: Binhai szeme - Egy modern és futurisztikus könyvtár
15. rész: Predjama: a világ legnagyobb barlangvára
16. rész: Gigantikus kódex
17. rész: A világ legnagyobb Krisztus-szobrai
18. rész: A világ legsikeresebb albumai
19. rész: Minden idők legsikeresebb zenei előadói
20. rész: Minden idők legtöbb Grammy-díjasai
21. rész: Európa legrégebbi fahídja: a Kappelbrücke
22. rész: Mural das Etnias ‒ A világ (egykori) legnagyobb utcai graffiti műalkotása
23. rész: Amikor a felsepretlen padló divat volt
24. rész: A világ legjobb könnyűzenei énekesei
25. rész: Burj Khalifa: A világ legmagasabb épülete
26. rész: Menjünk vendégségbe a Nádasdyakhoz!
27. rész: A könnyűzene történetének legjobb gitárosai
28. rész: A Föld legtisztább tava
29. rész: A könnyűzene történetének legjobb dobosai
30. rész: A világ leglátogatottabb temetője
31. rész: A világ legmagasabb hídja
32. rész: Vikingek öröksége: a heddali fakatedrális
33. rész: A világ (alighanem) legkeskenyebb ajtaja
34. rész: A világ legrégebbi színháza
35. rész: A világ legrégebbi hordozható órája
36. rész: A világ legrégebbi állatkertje
37. rész: A világ legnagyobb működő vízkereke
38. rész: A világ legkisebb Bibliája

2022.03.18