Megjelenik a Pink Floyd legsikeresebb albuma, a The Dark Side of the Moon

ZENE a napon: 1973. március 1. – tmoni írása

pink-floyd-the-dark-side-of-the-moon

1973-ban ezen a napon, március 1-jén jelent meg az Egyesült Államokban az angol progresszív rock legjelentősebb képviselőjének, a Pink Floydnak a nyolcadik stúdió- és első konceptalbuma, a The Dark Side of the Moon (eredeti címe: Eclipse – A Piece for Assorted Lunatics), mely meghozta az együttesnek a világsikert.

A zseniális zenei anyag központi témája a mindennapi életben ránk nehezedő nyomás: az idő, a pénz, a halandóság, a háború értelmetlensége, az öregedés, a gondok-akadályok, a társadalmi problémák, a választástól való félelem, a menekülés kényszere és a mentális zavarok – azaz a stressz hogyan vezethet el az őrülethez. Az albumot részben a volt bandatag, Syd Barrett (1946-2006) inspirálta.

A The Dark Side of the Moont eredetisége miatt a rockzene egyik mérföldkövének tekintik, mivel minden tekintetben megelőzte korát: témaválasztásában, a blues-rockos hangzásvilágát átszövő, mégsem gépies hatású elektronikusságában és dalszövegeinek mélységében. 56 millió példányt adtak el belőle, 15-szörös platinalemez lett, és 741 hétig volt a slágerlistákon, 591 hétig (több mint 11 évig!) folyamatosan. Ez a zenekar anyagilag legsikeresebb alkotása, és ikonikusságában is csak a The Wall ér fel hozzá.

A felvételek az EMI londoni stúdiójában, az Abbey Road Studiosban (1931-) zajlottak. Újszerű technikák, eredeti effektek, szólamduplázások, beszédfoszlányok, flanger (időeltolásos hangkeverésű) énekhang, visszhang, audio panorama – ezek az album jellegzetességei. A hagyományos rockzenekari hangszereléshez a Pink Floyd szintetizátorokat adott, így jött létre a teljesen egyedi hangzásvilág. Minden profi és kifinomult, nem véletlen, hogy jó minőségű Hi-Fi berendezések tesztélésére is használják.

A lemezen közreműködött az együttes tagjain (Roger Waters, 1943 – basszusgitár, ének; David Gilmour, 1946 – gitár, ének, billentyűs hangszerek; Richard Wright, 1943-2008 – billentyűs hangszerek, ének; Nick Mason, 1944 – dob, ütőhangszerek) kívül Dick Parry (1942) szaxofonon a Money-ban és az Us and Them-ben, Clare Torry (1947) énekkel a The Great Gig in the Sky-ban, valamint Doris Troy, Barry St. John, Lesley Duncan és Liza Strike vokállal. A hangmérnök Alan Parsons (1948) volt. A prizmaspektrumot ábrázoló borítót George Hardie (1944) angol grafikus készítette Storm Thorgerson (1944-2013) és Aubrey Powell (1946), azaz a Hipgnosis (rockzenészek albumborítóira specializálódott művészeti tervezőcsoport 1968 és 1983 között) közreműködésével, akiktől egy egyszerű, de merész dizájnt kértek. Ez maximálisan sikerült. Akkoriban igen nagy bátorságnak számított, hogy sem az előadó, sem a cím nem szerepelt rajta. Ezt a kiadó marketing szempontból öngyilkosságnak tekintette, de nem volt beleszólásuk, mivel a dizájnereket a banda fizette.

Az album ötlete Waterstől származott, de mind a négy tag egyetértett vele. Egyes részek korábban fel nem használt anyagokból származnak, a cím (A Hold sötét oldala) pedig az őrületre utal. A The Dark Side of the Moon egybefüggő zenemű, a dalok szimfonikusan, zökkenőmentes zenei koherenciával folynak egymásba, s az egész az emberi élet különböző szakaszait tükrözi. Szívveréssel kezdődik, és ezzel fejeződik is be, és a kettő között végigveszi az emberi természetet. A Speak to Me és a Breathe az élet hiábavaló elemeit, az önzést, az őrület állandó fenyegetését énekli meg, az On the Run pedig az utazás stresszét és szorongását, a repüléstől való félelmet. A Time megmutatja, hogyan irányítja életünket az idő, a The Great Gig in the Sky pedig a halál lélek-metaforája. A Money a kapzsiság és a fogyasztás gúnyirata, az Us and Them háborúellenes ballada, az Any Colour You Like pedig a választás illúziójának leleplezése. A Brain Damage a mentális problémák romboló hatását mutatja meg, és az Eclipse a lemez végén a jó és a rossz, a világosság és a sötétség, valamint az életerő és a halál erejének egyensúlyát világítja meg.

Az album a napot és a holdat használja szimbólumként, amely azt mondja, hogy minden jó dolgot, amit az élet kínálhat, meg kell értenünk, de a természetünkben lévő sötét erők hatása megakadályozza, hogy megragadjuk őket. (Roger Waters). A Holdnak valójában nincs is sötét oldala, hiszen mindig sötét. Nincs saját fénye, csak a Napét veri vissza…

Sajnálatos módon ez volt a zenekar utolsó olyan munkája, amelyhez minden tag jelentős mértékben hozzájárult. Rick Wright billentyűs textúrája erőteljesen meghatározta az élénk hangzásvilágot, és a lemez egyik legáttörőbb aspektusa a billentyűs szintetizátorokkal végzett kiterjedt kísérletezése volt. Ezen kívül ő írta az album egyik legkiemelkedőbb számát is, a The Great Gig In The Sky-t, és részt vett négy másik dal létrejöttében. Nick Mason dobjátéka volt az a szilárd alap, amire a többi hangszer épült, emellett neki köszönhető a Speak To Me, és része volt két másik szerzeményben is. David Gilmour kimért gitárjátéka mindvégig csodálatos, különösen a Money szólójában, ahol istenigazából elengedte magát. Fender Stratocasterjének a The Dark Side Of The Moonban játszott szerepe forradalmasította az elektromos gitárt stúdióhangszerként. Önálló zenét ezúttal nem jegyzett, de hozzájárult négy szám megalkotásához. És Roger Waters írta az összes szöveget, a Money, az Eclipse és a Brain Damage zenéjét, valamint közreműködött négy másikban is.

A Pink Floyd hihetetlen pszichedelikus klasszikusa több különböző kiadásban is megjelent az évek során, hatással volt sok zenész (James Taylor, Paul McCartney, Smashing Pumpkins, Radiohead, Phish, Austin Lounge Lizards stb.) művészetére. Egy olyan alkotás, mely több generációnyi hallgatót ismertetett meg az art-rockkal és a cool jazz elemeivel. Dalai ma is aktuálisak, zenéje ma is lenyűgöző. A progresszív rockot többször azzal vádolták, hogy figyelmen kívül hagyja a rockzene érzelmi vonatkozásait az értelem javára, de a The Dark Side of the Moon bebizonyította, hogy a kettőt remekül lehet ötvözni.

tmoni

Forrás: magyar és angol Wikipédia, Rolling Stone, Daniel Levitin: „The Dark Side of the Moon” - Pink Floyd (1973), Dark Side Of The Moon: why is it so bloody popular?, Why you should definitely own Pink Floyd's The Dark Side Of The Moon, Pink Floyd's Dark Side Of The Moon: Inside the making of their classic album, Mixdown

A YouTube-ra feltöltött videók beágyazásai a nyilvános videómegosztó webhely API általános szerződési feltételeinek betartásával történtek, a feltöltők/tulajdonosok felhasználók felé történő általános engedélyét követve. A beágyazott videók a következő linkeken találhatók a feltöltők megnevezéseivel: 1. videó, 2. videó, 3. videó.

2022.03.01