A COVID-19 narratívák és az oktatás jövője egy új korszak küszöbén

Dr. Setényi János oktatáskutató előadása a győri MCC-ben

setenyi-janos-eloadas-gyori-mcc

Lassan két éve annak, hogy a COVID-19 nevű vírus szinte teljes egészében leállította a világ társadalmi-gazdasági működését. A különböző országok próbálták magukat mindinkább elszigetelni, és ezáltal védettebbé tenni állampolgáraikat a világjárvánnyal szemben.

Hónapokig úgy éreztük, hogy egy tudományos-fantasztikus filmbe csöppentünk, hiszen Európában a második világháború óta nem volt szükség ilyen radikális korlátozó intézkedések meghozatalára. Ezeknek az egyik, talán a „legizgalmasabb” szegmensét minden bizonnyal az oktatás digitális üzemmódra való átállítása jelentette, melyet mindenki kételkedve, de egyben nagy reményekkel fogadott. Mondhatjuk, hogy a modern technológia segítségével és a pandémia okozta külső nyomásra a tanítás „kijött” az iskola alkotta négy fal közül, mely egy merőben új oktatási formát eredményezett. Vajon az online oktatás átveszi a hagyományos iskola szerepét? Az iskola lelkét jelentő tanár csak „eszköz” lesz az oktatás folyamatában? Megjelenik, és ha igen, milyen formában a mesterséges intelligencia az iskolákban és magában az oktatásban is? Ezen kérdések mentén tárta fel a pandémia utáni oktatás lehetőségeit és struktúráit dr. Setényi János oktatáskutató február 15-én a győri MCC-ben. A rendezvényen közel 150, többnyire egyetemista hallgató vett részt, akik az előadás után feltehették az őket foglalkoztató, az egyetemi oktatást érintő legfőbb kérdéseket.

setenyi-janos-eloadas-gyori-mcc

Dr. Setényi János felvázolta, hogy a pandémia valóban „kicsalta” a tanítást a kőfalak közül, melyet a járvány elmúltával sem lehet teljes mértékben „visszaszorítani”. Amiként a világ egyre inkább átáll a digitális technológia és a mesterséges intelligencia nyújtotta előnyökre és lehetőségekre, úgy az oktatás is keresi azokat a megoldásokat, melyekkel az évszázadok alatt kialakult és általában a porosz struktúrával jellemzett tanítási formákat is egyre hatékonyabbá és sokszínűbbé lehet tenni. A következő évtized minden bizonnyal az útkeresések időszaka lesz. A pandémia már most új oktatási rendszereket és pedagógiai formákat eredményezett a világ számos országában. Nálunk ezek a kutatások és fejlesztések még ugyan gyerekcipőben járnak, azonban szellemi kapacitásaink lehetővé teszik, hogy az oktatás világában mi is úttörő fejlesztéseket eszközöljünk ki.

Setényi János a jövőt illetően kifejtette, hogy mindenképpen hibrid rendszerben kell gondolkodnunk, ahol a hagyományos iskolai módszerek „keverednek” a mesterséges intelligencia és digitális eszközök nyújtotta hozzáadott értékekkel. Magyarországon is szükség lenne az oktatást segítő és fejlesztő startupok létrehozására, melyek támogató módon segítenék a tanítás átállását a hibrid rendszerekre. Az oktatás módszerét illetően a hibriditás lehetőséget ad az iskolai „törzsanyag” elsajátítása mellett a készségfejlesztés és a konzultáció minél hatékonyabb megvalósítására is, illetve a tanár munkáját a mesterséges intelligencia segítségével hatékonyan ki lehet egészíteni, főként a rutinszerű és monoton munkafolyamatok terén.

setenyi-janos-eloadas-gyori-mcc

Az MCC győri képzési központja hétről hétre kínál izgalmas szakmai programokat az érdeklődők számára. 2021. február 23-án, 17 órakor dr. Peter Boghossian Kritikai gondolkodás és erkölcsi érvelés című előadására kerül sor.

2022.02.22