Claude Monet: Nő napernyővel – Madame Monet és fia

Remekművek világszerte 68. rész – SzaSzi írása

monet-no-napernyovel

Claude Monet a szabadtéri „plein air” festészetet részesítette előnyben. A napfény játéka, a levegő vibrálása, a természet reflexiói, a színek, árnyékok változásai érdekelték. A benyomások, impressziók mestere lett, új irányt jelölt a festészetben.

Minden, ami közvetlenül a helyszínen keletkezik, sajátos erővel, intenzitással és elevenséggel bír, a műteremben nem reprodukálható” – vallotta. Mi másról árulkodhatna ez, mint az élet legmélyebb szeretetéről. Műveit nézni „A szem örömünnepe” – ahogy Karin Sagner-Düchting művészettörténész fogalmazta. Mitől válik azzá? Talán, mert alkotásai embernélküliségükben is mozgalmasak, izgalmasak: pillanatképek festékkel.

A kezdeteket Monet annak a két évnek tulajdonította, amit Algírban töltött, miután 1861-ben behívták katonának: „A benyomások, amiket ott lent a fényről és a színről szereztem, csak később öltöttek formát, de majdani fáradozásaim csírája itt gyökerezik.” És persze kellettek a művésztársak, barátok is, mint Auguste Renoir vagy Alfred Sisley. Edouard Manet is hatott rájuk, mégpedig jóval azelőtt, mielőtt személyesen megismerhették volna egymást. Az 1860-as években felerősödött az a törekvésük, hogy a hétköznapi embereket természetes környezetükben és a lehető legspontánabb helyzetben ábrázolják. Monet 1866-os Reggeli a szabadban című képén a realista ábrázolás mellett már feltűntek a művész sajátos stílusjegyei, amit a fényjelenségek érzékeltetése eredményez. A fények azonban állandóan változnak, ami gyors, határozott munkát követel a festőktől. 1871-ben Monet és Pissarro felfigyeltek Manet gyors ecsetkezelésére, foltfestéses technikájára, világos és gazdag színkompozícióira, és merész kísérletezésbe kezdtek. Monet 1872-78 közt Argenteiul-ben élt, gyakran dolgozott együtt a festőtársakkal a Szajna partján. Művészete, melyet az 1874-ben rendezett első közös párizsi kiállításuk után impresszionizmusnak neveztek, ekkor teljesedett ki. Igaz, ezt a szót egy kritikus, Louis Leroy gúnyos szándékkal írta le – Monet 1872-ben festett az Impresszió, a felkelő Nap című remekműve nyomán –, befejezetlen vázlathoz hasonlítva az alkotásokat, ők mégis büszkén vállalták a jelzőt.

A Nő napernyővel 1876-ban a második impresszionista kiállításon keltett feltűnést természetességével, spontaneitásával. A portrékészítés hagyományaival ellentétben a képen látható Madame Monet és kisfia a szabadban került megörökítésre, valószínűleg több órás intenzív munkamenet során, és inkább tűnik egy alkalmi séta elkapott pillanatának, mint jól beállított jelenetnek. Hol van már a műtermi festésmód?! Sőt, mintha az optikai benyomások megragadása közben az emberi alakok alárendeltté válnának. A napfényes színek ezernyi variációjában és vibrációjában a nő és a kisfiú a legtünékenyebb és legillékonyabb elemmé válik, de még az érzékelhető határán. Pillanatkép a festményen! Önkéntelenül, újra és újra felmerül a kérdés, hogy volt képes erre a művész? És vajon mennyi ideig kellett számára modellt állniuk? Bizonyára az élénk színű, apró, helyenként erőteljes ecsetvonásokkal, amelyekkel azt is eléri, hogy még a nyári szellő erejét is szinte érzékeljük Camille (első felesége) libbenő ruháján, vagy a kezéből szinte kiröppenő napernyő feszességén. A nő mögül érkező szikrázó napfény kifehéríti napernyőjének tetejét, a ruha hátsó fodrait és a kompozíciónak mélységet adó, hátrébb álló, hatéves forma kisfiú kalapját. A kép alján, a jelenet előtereként a mezei virágok sokszínű kavalkádja látható, de Monet még itt is kapható a fény-árnyék játék megragadására. Ezzel szemben a szereplők arcvonásai elnagyoltak, ami nem zavaró, de éppen ezért nem szokás portrénak nevezni, sokkal inkább zsánerképről van szó. Ugyanazt a látványt többször is igyekszik megfesteni, a napernyős hölgynek is vannak „hasonmásai”. Bár családtagjai többször feltűnnek a képeken, emberek egyre ritkábban jelennek meg későbbi festményein, annál inkább válik főszereplővé a természet. Sorozatokat készít a Szajna-partról, a katedrálisokról (leghíresebb a Roueni 1890-92-ből), de a szénaboglyákról is, vagy a híressé vált Giverny kert burjánzó növényzetéről, a tükröződő vízen úszó tavirózsákról, a tó felett átívelő japán hídról. Ez utóbbi összesen 18 képen szerepelt (12 készült el teljesen).

Talán nem is gondolnánk, hogy a könnyed hangulatú képek mögött milyen komoly teljesítmény áll. „Monet virtuóz technikáját sok éves megfeszített, nagyon is tudatos munka előzte meg, a természeti látvány alapos megfigyelése és gondos elemzése, illetve egy merőben új festői eljárás kidolgozása. Fehérrel alapozott vászonra dolgozott, amely a fényt jobban visszaveri; a pasztózus festékréteget többnyire nem borította újabb rétegekkel, lakkokkal pedig soha; az egész felületet egyenletesen fejlesztette, miközben a színeket folytonosan viszonyította egymáshoz, úgy kezelve, mint a zenekar hangszereit. Hol friss, élénk, tiszta színeket alkalmazott a vásznon, apró foltocskákban, amelyek bizonyos távolságról a recehártyán keveredve adják meg a kívánt hatást (optikai keverés), hol a palettán elegyítette, ami a színek erejét kissé megtöri. A szabad ég alatti hideg fényhatások elérésére időnként fehéret kevert a színekhez, ami ugyan csak lefokozza erejüket. Innen van az, hogy kékes-lilás fényben derengő képeinek színhatása légiesen áttetsző, de nem oly csillogó, mint hajdan a velencei mestereké, s nem oly döbbenetes erejű, mint egyes posztimpresszionistáké” – írja munkamódszeréről Borghida István művészettörténész.

Claude Monet művészete a fiatal avantgárdokra is nagy hatást gyakorolt, amikor Vaszilij Kandinszkij 1895-ben Moszkvában meglátta egy képét, és lenyűgözte tárgynélkülisége, a paletta, a színek ereje, mert ez valóban a „szem örömünnepe”.

A 100x81 cm méretű Nő napernyővel ma Washingtonban, a National Gallery of Art kiállítótermében varázsolja el a fények szerelmeseit.

SzaSzi

Források: cultura.hu, corvinusonline.blog.hu, ligetmuhely.com, epa.hu, Sagner-Düchting, Karin: Claude Monet 1840-1926 – A szem örömünnepe, Köln (Taschen Verlag), Bp. (Vince K.), 2004.

A kép a Wikimedia Commons szabadfelhasználású gyűjteményéből származik, a szerzői jogtulajdonos a kép készítője. A felhasznált kép forráshelye a szerzői jogi feltételekkel és a szerző megnevezésével ezen a linken található.

A cikksorozat korábbi részei:
1. rész: Mozaik a Villa Hadrianából
2. rész: Cellini: Sótartó
3. rész: Caravaggio: Medúza-fő
4. rész: Leonardo da Vinci: Hölgy hermelinnel
5. rész: Pierre Puget: A krotóni Milón halála
6. rész: Henri Rousseau: Az álom
7. rész: Ihachi sárkánya
8. rész: Nagy Károly talizmánja
9. rész: A Teknősbékák kútja (Fontana delle Tartarughe)
10. rész: Pablo Picasso: Guernica
11. rész: Benczúr Gyula: Budavár visszavétele
12. rész: Piero della Francesca: Szent Antal szárnyasoltár
13. rész: Alfons Mucha: Gismonda
14. rész: Emile Gallé: Váza írisszel
15. rész: Tádzs Mahal
16. rész: Edgar Degas: Balett – A csillag
17. rész: Bernini: A folyók kútja
18. rész: Gemma Augustea
19. rész: Bernini: Apolló és Daphné
20. rész: A Belém-torony
21. rész: Bocca della Verità (Az igazság szája)
22. rész: A sienai dóm
23. rész: Az Alhambra
24. rész: A chambord-i kastély
25. rész: A prágai Károly híd
26. rész: A chartres-i székesegyház
27. rész: Arany körgallér a bronzkorból
28. rész: A Fabergé-tojások
29. rész: Lechner Ödön: A pozsonyi kék templom
30. rész: Gulácsy Lajos: Varázslat
31. rész: Csontváry Kosztka Tivadar: Mandulavirágzás Taorminában
32. rész: Hadrianus síremléke, az Angyalvár
33. rész: A Prima Porta-i Augustus szobor
34. rész: Raffaele Monti: A menyasszony
35. rész: Munkácsy Mihály: Krisztus-trilógia
36. rész: Tiziano Vecellio: Pesaro Madonna
37. rész: Róth Miksa: Napfelkelte
38. rész: Gustav Klimt: Pallasz Athéné
39. rész: A Neuschwanstein kastély
40. rész: A pisai ferde torony
41. rész: Frida Kahlo: Önarckép tövises nyaklánccal
42. rész: Ara pacis Augustae (Az augustusi béke oltára)
43. rész: A capitoliumi nőstény farkas
44. rész: A prágai Szent Vitus-székesegyház
45. rész: A négy tetrarcha portrészobra
46. rész: Johannes Aquila: Szent László – A veleméri templom freskórészlete
47. rész: A Colosseum
48. rész: A conwyi vár
49. rész: Antoni Gaudí: Park Güell
50. rész: A maharadzsapalota
51. rész: Niobé-kratér
52. rész: Ponte Vecchio
53. rész: Az Aranyhajó
54. rész: A Szent István-terem
55. rész: Humayun császár síremléke
56. rész: A Big Ben
57. rész: A rábaszentmiklósi Szent Miklós templom
58. rész: A Mátyás-templom
59. rész: A Sándor-erőd
60. rész: A Hohenzollern-kastély
61. rész: Gustav Klimt: A csók
62. rész: Míg a halál el nem választ... ‒ Sten Sture jegygyűrűje
63. rész: A Lánchíd
64. rész: A Szamothrakéi Niké
65. rész: A Bostoni Operaház
66. rész: Sandro Botticelli: Tavasz
67. rész: A Gyugyi-gyűjtemény

2022.02.05