A Gyugyi-gyűjtemény

Remekművek világszerte 67. rész – tmoni írása

gyugyi-gyujtemeny01

Pécs Zsolnay Kulturális Negyedében, a szecessziós Sikorski-házban, Sikorski Tádé és felesége, Zsolnay Júlia egykori lakóházában tekinthető meg dr. Gyugyi László (1933-), a pittsburghi műgyűjtő közel 700 egyedi darabos Zsolnay-porcelángyűjteménye, mely a gyár 40 éves (1870-1910) időszakának termékeit öleli fel.

A kerámiák páratlan értéket képviselnek, és a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa program keretében kerültek vissza egykori szülőhelyükre. A világ legszebb és leggazdagabb Zsolnay-kollekciója itt született, de egy másik földrészen élő tulajdonosa 1974-től évtizedeken keresztül gyűjtötte össze a nagyvilág különböző pontjain. A gyár legkiemelkedőbb alkotásait foglalja magába, amelyek különböző nemzetközi és világkiállításokra, valamint külföldi piacokra készültek. Nem véletlen, hogy a kollekció 90%-át külhonban vásárolta a gyűjtő. A fő koncepció az volt, hogy a gyűjtemény jellemezze a család egyes tagjai (Zsolnay Vilmos, Teréz, Júlia, Júlia férje, Sikorski Tádé és Miklós) által meghatározott korszakait (durván 1874-től 1920-ig).

gyugyi-gyujtemeny02

A Zsolnay Luxury Porcelain (1853) működésének három fő szakaszából tartalmaz műtárgyakat a gazdag kollekció. A historizmus időzakában készült alkotások felismerhetők a természeti díszítőelemekről, valamint Zsolnay Teréz és Júlia által gyűjtött néprajzi és régészeti ornamensekről. Vannak olyan darabok is, melyeket a hölgyek saját kezűleg festettek és szignáltak. Ebben az időszakban Klein Ármin (1855-1883), az első akadémiai képzettségű tervező volt a meghatározó tényező, aki a klasszikus görög mitológiát, a kora reneszánsz öltözékeket, az ónémet portrékat és a magyar népélet jeleneteit kedvelte. A honalapítás ezredik évfordulójára új máztechnikával állt elő Zsolnay Vilmos (1828-1900), melyet a millenniumról nevezett el, ezért így hívjuk a gyár ezen korszakát is. Az ekkor készült kerámiák színváltó, színjátszó máza szemet gyönyörködtető, a nemesfémek, drágakövek csillogását adja a műveknek, melyek indiai, japán és kínai mintákkal pompáznak. A speciális máz, az eozin – meg a porcelánfajansz – világhírűvé tette megalkotóját és a gyárat is. Vilmos halála után fia, Zsolnay Miklós (1857-1922) vette át a stafétabotot, ő hívta Pécsre az art noveau fiatal művészeit, akik közül Apáti Abt Sándor (1870-1916) volt a legnagyobb hatással a gyár szecessziós korszakára.

gyugyi-gyujtemeny03

A Zsolnay Manufaktúra a 20. század elején Európa egyik vezető kerámiaüzeme volt, ezért presztízst jelentett egy ott készült műtárgyat birtokolni. A világháború és az államosítás nyomán azonban visszaszorultak a világpiacról a magyar piacra, és csak a hetvenes években lett újra divat Zsolnay-kerámiák gyűjtése. A gyárban készült luxus használati tárgyak antikvitásokká nemesedtek, értékük és áruk felszökött.

2009-ben állapodott meg dr. Gyugyi László Pécs városával, hogy magángyűjteményét a 2,5 millió euró becsült piaci érték feléért eladja, amennyiben a kollekciót méltó környezetben, állandó kiállításként mutatja be, és soha nem adja tovább. Így történt, hogy 2010. szeptember 1. óta látogatható A Zsolnay aranykora című tárlat, mely a kerámiákon kívül hat darab vízfestékkel készült egyedi tervrajzot és két fényképalbumot is tartalmaz. Az egyedülálló művek közül kiemelkedik az a Zsolnay Vilmos kézírásával datált festett tányér, amit Rippl-Rónai József (1861-1927) festőművész készített, de tervezői prototípusok is láthatók. A gyűjtő úgy alakította kollekcióját, hogy a gyár alkotásait a nemzetközi stílusfejlődés részeként mutassa be, és egyúttal a díszműgyártás keresztmetszetét is adja. Úgy nyilatkozott, hogy azért válik meg a Zsolnayktól, mert idős már, fiai tőle távol élnek, s nem akarja, hogy e kincsek később szétaprózódjanak Amerika múzeumaiban.

gyugyi-gyujtemeny04

Az 588 ritkaságot tartalmazó kiállítás megnyitása óta több alkalommal bővült, javarészt Gyugyi László gyűjtőmunkájának és adományozási kedvének köszönhetően, így ma már 719 darabból áll, s a piaci értéke is jelentősen megnőtt. A vázákat, tálakat, virágedényeket, díszkorsókat, díszedényeket, lámpákat és kisplasztikákat felvonultató kollekció a Pécsen készült díszkerámiák fejlődéséről és sokszínűségéről tanúskodik, ezért a Zsolnay-negyed leglátogatottabb kiállítása a Gyugyi-gyűjtemény.

tmoni

Források: Zsolnay Negyed, wikipédia, kultúra.hu, Kossuth Kiadó, RévArt, Jelenkor, Pécsi Napilap, Forbes Magazin, Artmagazin

A képek a Wikimedia Commons és a flickr.com gyűjteményéből származnak, a szerzői jogtulajdonosok a képek készítői. A felhasznált képek forráshelyei a szerzői jogi feltételekkel és a szerzők megnevezésével a következő linkeken találhatók: 1. kép; 2. kép; 3. kép; 4. kép; 5. kép; 6. kép; 7. kép; 8. kép; 9. kép; 10. kép; 11. kép; 12. kép; 13. kép; 14. kép; 15. kép; 16. kép; 17. kép; 18. kép; 19. kép; 20. kép; 21. kép; 22. kép.

A YouTube-ra feltöltött videó beágyazása a nyilvános videómegosztó webhely API általános szerződési feltételeinek betartásával történt, a feltöltő/tulajdonos felhasználók felé történő általános engedélyét követve. A beágyazott videó ezen a linken található a feltöltő megnevezésével.

A cikksorozat korábbi részei:
1. rész: Mozaik a Villa Hadrianából
2. rész: Cellini: Sótartó
3. rész: Caravaggio: Medúza-fő
4. rész: Leonardo da Vinci: Hölgy hermelinnel
5. rész: Pierre Puget: A krotóni Milón halála
6. rész: Henri Rousseau: Az álom
7. rész: Ihachi sárkánya
8. rész: Nagy Károly talizmánja
9. rész: A Teknősbékák kútja (Fontana delle Tartarughe)
10. rész: Pablo Picasso: Guernica
11. rész: Benczúr Gyula: Budavár visszavétele
12. rész: Piero della Francesca: Szent Antal szárnyasoltár
13. rész: Alfons Mucha: Gismonda
14. rész: Emile Gallé: Váza írisszel
15. rész: Tádzs Mahal
16. rész: Edgar Degas: Balett – A csillag
17. rész: Bernini: A folyók kútja
18. rész: Gemma Augustea
19. rész: Bernini: Apolló és Daphné
20. rész: A Belém-torony
21. rész: Bocca della Verità (Az igazság szája)
22. rész: A sienai dóm
23. rész: Az Alhambra
24. rész: A chambord-i kastély
25. rész: A prágai Károly híd
26. rész: A chartres-i székesegyház
27. rész: Arany körgallér a bronzkorból
28. rész: A Fabergé-tojások
29. rész: Lechner Ödön: A pozsonyi kék templom
30. rész: Gulácsy Lajos: Varázslat
31. rész: Csontváry Kosztka Tivadar: Mandulavirágzás Taorminában
32. rész: Hadrianus síremléke, az Angyalvár
33. rész: A Prima Porta-i Augustus szobor
34. rész: Raffaele Monti: A menyasszony
35. rész: Munkácsy Mihály: Krisztus-trilógia
36. rész: Tiziano Vecellio: Pesaro Madonna
37. rész: Róth Miksa: Napfelkelte
38. rész: Gustav Klimt: Pallasz Athéné
39. rész: A Neuschwanstein kastély
40. rész: A pisai ferde torony
41. rész: Frida Kahlo: Önarckép tövises nyaklánccal
42. rész: Ara pacis Augustae (Az augustusi béke oltára)
43. rész: A capitoliumi nőstény farkas
44. rész: A prágai Szent Vitus-székesegyház
45. rész: A négy tetrarcha portrészobra
46. rész: Johannes Aquila: Szent László – A veleméri templom freskórészlete
47. rész: A Colosseum
48. rész: A conwyi vár
49. rész: Antoni Gaudí: Park Güell
50. rész: A maharadzsapalota
51. rész: Niobé-kratér
52. rész: Ponte Vecchio
53. rész: Az Aranyhajó
54. rész: A Szent István-terem
55. rész: Humayun császár síremléke
56. rész: A Big Ben
57. rész: A rábaszentmiklósi Szent Miklós templom
58. rész: A Mátyás-templom
59. rész: A Sándor-erőd
60. rész: A Hohenzollern-kastély
61. rész: Gustav Klimt: A csók
62. rész: Míg a halál el nem választ... ‒ Sten Sture jegygyűrűje
63. rész: A Lánchíd
64. rész: A Szamothrakéi Niké
65. rész: A Bostoni Operaház
66. rész: Sandro Botticelli: Tavasz

2022.01.29