Matt Haig: Éjfél Könyvtár

Könyvkritika

matt-haig-ejfeli-konyvtar

Nora Seed egyfolytában azon rágódik, hogy mi minden nem lett belőle: olimpiai úszóbajnok, gleccserkutató, Dan felesége, családanya, a The Labyrinths együttes énekese. Megszakadt a kapcsolata testvérével és a legjobb barátnőjével. Úgy érzi, kudarcot vallott minden téren, megrekedt magánéletében és karrierjében egyaránt, minden nap egy újabb küzdelem számára.

Ekkor jön el az a nap, mikor felmondanak neki a munkahelyén, lemondják az általa tartott zongoraórákat, az idős szomszédja gyógyszer kiszállítását megoldja egy patika, és mindennek tetejébe elpusztul a macskája is. Nora úgy dönt, hogy ezek után már nincs miért küzdenie, nyugodtan feladhatja. Az öngyilkosság tűnik az egyetlen kiútnak.

Éjszaka, élet és halál közt, egy könyvtárban találja magát. Végtelennek tűnő csarnokot lát maga előtt, könyvektől roskadozó polcokat. Mindegyik könyv zöld színű, a zöld minden árnyalatában. Az óra 00:00-t mutat, és a mutatók nem mozdulnak. Felbukkan a könyvtárosnő is. Tőle tudja meg Nora, hogy hova került: „Élet és halál között létezik egy könyvtár. Ebben a könyvtárban pedig végtelen mennyiségű kötet sorakozik. Mindegyik egy lehetőség arra, hogy kipróbáld, hogyan élhetted volna másként az életedet.” Az Éjfél Könyvtár ennek értelmében nem élet, nem halál, nem a hagyományos értelemben vett valóság, nem álom, hanem a lehetőségek tárháza.

Kezdetét veszi Nora kalandja, amely során kipróbálja, miként élhetett volna, ha másképp dönt. Beleszédül a tudatba, hogy életünk során több millió döntést hozunk. Mindegy, hogy kicsi vagy nagy, de mindegyik döntés következtében változik a végkifejlet, és visszafordíthatatlan variációk jelennek meg. Akár a sakkban, itt is gyakorlatilag végtelen számú kimenetel lehetséges. Némely életben Nora csupán pár percet tölt, másban heteket. Hatalmas különbségek vannak az életei közt, pedig néha a döntés, amely egyik vágányra vitte, csupán apró volt: elfogad-e egy kávémeghívást vagy nem. Sőt, szédítőbbé válik az egész, mikor rájön, hogy minden apró döntése mennyire kihat mások életére is.

Olvasóként végig szurkolunk Norának, szívből reméljük, hogy sikerül egy olyan életbe csöppennie, amelyben minden rendben van és ő boldog. Amikor végre megtalálja a tökéletes életét, mégis továbbáll – amikor megértjük, hogy miért, tovább fokozódik a Nora iránti őszinte szeretetünk. Ez a szeretet kissé független a karaktertől. Talán azért érezzük ennyire közel magunkhoz, mert könnyű vele azonosulni. Mindannyiunknak megvan a saját Megbánásaink Könyve, néha marcangol minket a múlt, rágódunk a döntéseink visszafordíthatatlanságán, és eljátszunk a Mi lett volna, ha… gondolattal.

A főszereplő egyértelműen Nora. Vannak mellékszereplők, akik több életében is felbukkannak, és vannak epizodikus szereplők. Mindannyian segítenek megérteni Norát, elvégre több szerepben, különböző nézőpontokból láthatjuk őt, bizonyos kapcsolati szálakon keresztül. Néhány szereplő (a legjobb barátnő, a volt párja, a testvére, a sebész meg a zongorázni tanuló kisfiú) több életben is megjelennek, bár Nora döntéseitől függően másképpen alakul az ő életük is, más-más kapcsolat fűzi őket egymáshoz. A könyvtárosnő egy másik stabil szereplő, Nora hozzá tér vissza minden kipróbált élet után. Ő az, aki támaszt ad és eligazítást, amikor Nora a legesendőbb.

A történet hasonlóságot mutat Paul Auster 4 3 2 1 című regényével. Hasonló elven íródott az is, Archie Ferguson négy teljesen különböző életútjáról olvasunk.

Nora utazása érdekes, fájdalmasan őszinte és időnként szívszaggató. Mi, olvasók pedig egy kegyetlenül pontos leírást kapunk a depresszióról, megbánásról, magányosságról, öngyilkosságról. A szerző saját tapasztalata a depresszió terén kézzel tapintható, majdnem süt az oldalakról. Ez teszi igazán hitelessé, mivel valódi betekintést nyerünk a mentális betegséggel küzdők gondolataiba, érzelmi viharaiba. A szerző hozzáértése és együttérzése adja a regény savát-borsát, amelyek nélkül nehezen emészthető lenne a téma. Ugyancsak a szerzőnek köszönhetjük, hogy valósággal száguldunk az oldalakon, letehetetlennek érezzük a történetet, valódi érzelmi hullámvasútra kerülünk, hol izgulunk, hol szorongunk, hol mélységesen elszomorodunk, ujjongunk és megbékélünk. A nyelvezete igényes, mégis egyszerű, mintha kompenzálni akarná a téma súlyosságát.

Ritkán gondolom valamelyik könyvről, hogy kötelező olvasmány kellene, hogy legyen, de ez esetben nincsenek kétségeim: minden végzős diák csak nyerhetne azzal, ha elolvassa. Mindenkinek ajánlom, aki mentális betegséggel küzd. Aki úgy érzi, megrekedt, nincs tovább, mindent elszúrt, jobb lenne az élet nélküle. Vagy mindenkinek, aki ismer egy ilyen személyt. Nora rengeteg életet kipróbál, mire rájön, hogy talán nem a hely a börtön, hanem a nézőpont. Hagyományos értelemben vett happy end nincs, csupán az ígéret, hogy mindaddig, amíg élünk, az életünk temérdek lehetőség jövőjét rejti magában.

matt-haig
(fotó: Alex Lake / The Observer)

Matt Haig 1975. július 3-án született. Angol szerző és újságíró. Szépirodalmi és tényirodalmi munkái is vannak, felnőtteknek és gyerekeknek egyaránt ír. Magyarul a következő köteteit olvashatják a gyerekek: Vigyázz, mit kívánsz! (Kolibri, 2015), A fiú, akit Karácsonynak hívnak (Kolibri, 2016), A lány, aki megmenti a Karácsonyt (Kolibri, 2017), Karácsony apó és a csokitojás (Kolibri, 2018), Az igazmondó glimpi (Kolibri, 2019). Felnőtt olvasóknak szánt kötetei: Én és az emberek (Alexandra, 2015), Miért érdemes életben maradni? (Park, 2016), Ha megáll az idő (Gabo, 2018).

Farkas Kinga Kaszandra
Forrás: olvasoterem.com

2022.01.18