Egy világhírű győri karmesterről

Christopher Fifield Richter János című kötetének bemutatója

gyori-filmharmonikus-zenekar-richter-janos

A 20. Győri Könyvszalon zárónapján, 2021. november 21-én, vasárnap 16 órai kezdettel került sor a Győri Nemzeti Színház Kisfaludy Termében a Győri Filharmonikus Zenekar kiadásában megjelent Christopher Fifield: Richter János című életrajzának bemutatójára.

A kötetről Farkas Mónika (Győr+) beszélgetett a fordítóval, Fejérvári Boldizsárral, Fűke Gézával, a filharmonikusok igazgatójával, valamint Berkes Kálmán művészeti vezetővel. Az eredeti terv szerint a szerző is csatlakozott volna online, de betegsége miatt ez – sajnos – elmaradt. Helyette egy levelet küldött, melyet Fejérvári Boldizsár felolvasott a közönségnek.

Maga a bemutató – stílusosan – zenével kezdődött, a Győri Filharmonikus Zenekar kamaraegyüttese Richard Wagner: Wesendonck dalok Träume (Álom) tételét adta elő. A hegedűszólót Dombi Rajmund játszotta. Berkes Kálmán elmondta, hogy a zeneszerzőt (éppúgy, mint Johannes Brahmst, Antonín Dvořákot vagy Edward Elgart) szoros kapcsolat fűzte Richter Jánoshoz, ezért választott tőle egy különleges darabot. A Wesendonck dalok nagyzenekarra és énekhangra íródott, de készült egy változat kamarazenekarra és hegedűszólóra az Álom tételről – előtanulmánynak szánta a Mester a Trisztán és Izolda második felvonásához.

gyori-filmharmonikus-zenekar-richter-janos

Richter János győri kötődésű karmester volt, az első hivatásos dirigensek egyike. Ő alapította a Londoni Filharmonikus Zenekart, a Bécsi Filharmonikusok vezető konduktora volt, oboán és hárfán kívül minden hangszeren játszott. Magyarországi születésű osztrák állampolgár volt, de a zenében a német volt az anyanyelve. Ő volt az első, aki rögtön karmesterként kezdte pályáját, ami akkoriban nem volt szokás. Győrben adta az első hivatalos hangversenyét, majd üstökösszerűen felívelő karrierje külföldre szólította. A zenekarral szemben szigorú követelményrendszert állított fel, a zeneszerzőket tanácsokkal látta el, mint sztárkonduktor támogatta őket, ismeretleneket mutatott be, s egyetlen szempontja volt a darabok kiválogatásában: a minőség. Számos zenemű ősbemutatóját vezényelte. Tehetségének sokszínűsége, sokoldalúsága lenyűgöző. Világklasszis volt, Magyarországon – még Győrben is – mégis alig ismerik. Városunk világhírű szülötte marketingre szorul, s ennek első lépése ez a könyv.

A kiadvány reprint kiadás, azaz teljes egészében megegyezik az eredetivel, mely hiánypótló alkotás, hiszen semmilyen komolyabb monográfia vagy életrajz nem született róla ezelőtt. Roppant tanulságos 800 oldal, kötelező olvasmány zenészeknek. Mivel akad benne romantika, intrika, kaland bőven, akár regényként is olvasható, vagy kortörténeti dokumentumként. Ráadásul van egy unikális része, az úgynevezett Vezénylési füzetek, melyek tartalmazzák Richter összes levezényelt koncertjét a pontos időponttal, a helyszínnel és az elhangzott darabokkal együtt. Horribilis mennyiségű, 4351 hangversenyről van szó, volt olyan napja, hogy négy fellépést is teljesített. Nem véletlenül volt olyan keresett, neve ugyanis garanciát jelentett a minőségre, ezért az emberek tódultak, hogy láthassák-hallhassák.

tmoni
Fotók: Nagy-Benczey Viktor

2021.11.25