Mi is az az identitás-thriller?

Gerlóczy Márton Fikció 1. ‒ A katlan című kötetének bemutatója

gerloczy-marton

A 20. Győri Könyvszalon második napján, 2021. november 20-án, szombaton 16 órakor, a Győri Nemzeti Színház Kisfaludy Termében Gerlóczy Márton Fikció 1. ‒ A katlan című könyvének bemutatóját tekinthette meg az érdeklődő közönség. A beszélgetőtárs Milanovich Domi újságíró volt.

Gerlóczy Márton új könyve, a Fikció 1. ‒ A katlan egy családregény első része, azaz inkább előzménye, hiszen maga a családtörténet – bár ízelítőt azért kapunk belőle – valójában a következő részben veszi majd kezdetét. Akkor miért is volt szükség erre az identitás-thrillerre? Egyáltalán mit is jelent ez az új műfaj?

A szerző előző művében, a Mikecs Anna: Altatóban már megírta ismert családja anyai ágának történetét, aztán úgy döntött, hogy sort kerít az apai ágra is. Az eddigiekből is kiderült, hogy a családi történetek, a családtagokból kiszedett igazságok nem mindig fedik a valóságot, és ez a következő családtörténethez megkezdett anyaggyűjtés során sem volt másként. Így hát mit volt mit tennie, nyomozni kezdett, hogy végre kiderítse származása titkait. Ennek az időt, energiát, pénzt nem kímélő detektívesdinek a története A katlan. Na és miért olyan fontos megtudnia mindezt – mármint azon kívül, hogy kiderüljön, kikről is fog szólni a készülő mű? Mert az identitását keresi. És nem először. Már átélte ezt egyszer 12 éves korában, és elég sokáig tartott, amíg többé-kevésbé megtalálta önmagát. Most pedig – 25 évvel később – kezdheti elölről… És mitől thriller? Ha az olvasó hajlandó együttérezni a főhőssel, akkor végigborzonghatja az utat, melynek során megtudja, ki is ő valójában – hangzik a válasz. Ha kitalált történet lenne – teszi hozzá –, félredobná, mert ki talál ki ilyen hülyeséget?

Mégis a könyv címe Fikció, pedig minden, ami szerepel benne, szóról szóra igaz. Hogy is van ez? Én is fikció vagyok – világít rá. A család eldöntötte, hogy mi igaz és mi nem a származása körül – ez élete folyamán többször is változott –, de be kellett látnia, hogy semmi. Mindent, amit önmagáról tudott vagy hitt – fikció. Ez egy nagyon bonyolult történet (3 családneve van), amelynek nem minden mozzanata negatív (pl. öccse létezése), és majd csak kb. a harmadik kötetnél lesz publikus, hogy mi a jelenlegi neve. Az újságírónő kérdésére (Miért nem a tettei, a személyisége, az elért eredményei alapján határozza meg önmagát, miért ilyen fontos számára a származás?) válaszolva Gerlóczy elmagyarázza, hogy akivé vált, az annak a következménye, ami történt vele – és ez fikció. Nem tudja, hogy ki lett, ki lehetett volna belőle. Például egyáltalán nem biztos, hogy író lenne, de hát nálunk mindenkinek művésznek kell lennie – mondja keserűen. Kellemetlen erről beszélnie, de ha erről szól könyv…

/gerloczy-marton

Maga a mű két szálon fut. Az egyik a nyomozás története, melynek során megelevenednek az egykori emberek, az egykori városok, melynek során szép lassan összeáll egy valószínűleg igaz, nem fikciós múlt. A másikban a meglehetősen depresszív, bizonytalan Gerlóczy Márton a szicíliai Sciclibe érkezik, egy mindentől elzárt völgykatlanban fekvő kisvárosba, hogy kivárja a DNS-teszt eredményét, mely lerántja majd a leplet származásáról, és bevárja később érkező barátnőjét, s mindeközben dolgozzon: rendszerezze a lehetséges családjai tagjait, akik majd a készülő új családregény szereplői lesznek. Vajon A katlant megíró Gerlóczy Márton és a regény Gerlóczy Márton főhőse ugyanaz az ember?

A Fikció a hazugságok, a múlt feltárására, az újra és újra elvesztett, de legalábbis megingott, megroggyant identitás megtalálására tett kísérlet, grandiózus irodalmi vállalkozás, mely remélhetőleg meghozza az író számára a lelki békét, kiegyensúlyozott személyiséget, s ami a legfontosabb, a bizonyosságot, hogy aztán nyugodt szívvel belevághasson a családalapításba.

tmoni
Fotók: Nagy-Benczey Viktor

2021.11.23