Egység, egyéniség, energia, kreativitás … – Megújult a Győri Balett honlapja

Velekei Lászlót, a társulat igazgatóját kérdeztük – SzaSzi interjúja

gyori-balett-uj-honlap-montazs

Új, kreatív megjelenéssel, átlátható és folyamatosan frissülő tartalmakkal várja az érdeklődőket a Győri Balett megújult honlapja. A mostani arculat jól tükrözi, hogy mit gondolnak önmagukról és a társulatról. Már többször bizonyították, hogy erősek, ha közös munkáról van szó, de egyénként is színes, érdekes személyiségek. A „megújulás” kapcsán beszélgettem a társulat igazgatójával, Velekei Lászlóval.

Mi volt az apropója a honlap megváltoztatásának?

A 2020/21-es évad egy különleges mérföldkő lett a Győri Balett életében, úgy is fogalmazhatnánk, hogy egy új korszak első felvonása. 2020. július 1-jén volt egy éve, hogy átvettem az igazgatói kinevezésemet, de rögtön beköszöntött a covid, aztán törvényváltozás következett, majd egy nagyon furcsa évad. Azért nem akarom zavarosnak nevezni, mert mellette nagyon hatékonyak és szerencsések voltunk. Szerencsések, mert egészségesek maradtunk, ki tudtuk játszani a három elmaradt előadáson kívül a bérleteseket is, itthon is meg tudtuk tartani a premierjeinket és Budapesten is, ezenkívül pedig rendkívül sok felkérésünk érkezett. Természetesen a külföldi és a nemzetközi megjelenésünket törölték, nem utazhattunk, egy idő után pedig bezárták a színházat. Ez a helyzet viszont lehetőséget adott arra, hogy olyan dolgokra koncentráljunk, melyek igazán körbevesznek bennünket, igazán jelen vannak a mindennapjainkban. Így jött az ötlet az arculat újragondolására. Ennek mentén elkezdtünk egy újfajta kommunikációt a közösségi oldalainkon, aztán szinte beindult magától, az egyik dominó döntötte a másikat. Persze ez a feladat mindenképpen szerepelt a terveinkben, talán egy kicsit korábban is, de most érkeztünk el ehhez a folyamathoz.

Tegyük hozzá, hogy a covid alatt az előadóművészetben mindenkinek nagy feladat volt a közönséggel való kapcsolattartás, de az online felületeken való érvényesülést is sikeresen megoldottátok. A mostani évadban pedig annál több a tennivaló! Honnan a sok energia, a lendület?

Ma is érzem, amit ’79-ben éreztem, mérföldkőnek számított a társulatalapítás, annak az ereje még mindig itt van Győrben. 1979-ben mertek hinni abban, hogy a Győri Balett nemcsak a társulata tagjait, hanem a közönségét is képes megtanítani arra, hogy merjenek nagyot álmodni. Nemcsak egy táncszerető közönség, hanem egy közösség jött létre. Én azt érzem, hogy az az energia még mindig itt van velünk és nagyon-nagyon erős.

A rengeteg újítás, kísérletező kedv mind arról tanúskodik, hogy ezt az energiát ti tovább szítjátok. A honlap új arculata, a „tejbe mártott testek” hogyan illik ehhez a gondolathoz?

A létezésünk és az értékrendünk egy homogén egészet alkot, de a táncosok mind külön-külön egy-egy egyéniség, ha jobban figyel valaki, észreveheti, hogy mindannyian mások vagyunk. Ez ’79 óta így van a Győri Balettnál. Az arculatváltás üzenete is az, hogy egy letisztult, kiforrott értékrenddel képviseljük az elmúlt 42 évet, szeretnénk azt megmutatni, hogy nemcsak egy-egy emberről szól a Győri Balett, hanem mindannyiunkról, egy ’79 óta tartó közös útról, amely a személyes utak összefonódásából áll össze.

Kinek az ötlete volt a „tejes mártózás”?

Pontosan már nem tudom, de Csepi Alexandrával és Jekli Zoltánnal közösen találtuk ki a részleteket. A megfrissült honlap beleillik abba az elképzelésbe, hogy kétévente szeretnénk megújult külsővel megjelenni. A táncművészet a pillanat művészete, abszolút reagálni kell a jelenre, természetesen ez nagy erőket és nagy forrást igényel, hogy az egész intézmény tudja ezt az arculatváltást követni, de úgy gondoljuk, hogy kétévente erre képesek leszünk. A fotózás pedig éppen úgy a pillanat művészete, hiszen egy hullám, egy izomtónus, a közeg is egy pillanat alatt változik.
Éppen a sokszínűségünk teszi lehetővé, hogy az itteni energiákat vissza tudjuk forgatni, hiszen a medenceépítéstől a fotózásig mindent mi magunk csináltunk, mindenki remekül állt a feladathoz, a műszakunk is zseniális. Ennek kapcsán is kiütköznek az egyéniségek, összességében mindenki nagyon kezdeményező és pozitív volt. A vezetőség csak azért maradt ki a „fürdésből”, mert a művészetünket a táncosainkkal szeretnénk artikulálni. A többi pedig ott van a fejekben.

Balett! Miért ne? – ez a mottó olvasható a weblapon. Hogyan kapcsolódik ez az új arculattal?

Igazából amikor én pályáztam az igazgatói pozícióra, már készen volt egy tízéves tervem. Ebbe benne van az többek között, hogyan hozzunk létre nagyon piciknek egy iskolát, ami majd a következő évadban fog elindulni. Egészen ott kezdődik, hogy megszólítottuk a legkisebbeket a csecsemőszínházunkkal, elindult a Tánci-tánci programunk, felvettük a kórházzal is a kapcsolatot – ez egy hamarosan induló kampányunk –, hogy eljussunk az újszülöttekhez. A kicsit nagyobbaknak kínáljuk a Maszkabál és a Forgószél előadásainkat, utána pedig jön az ifjúsági programunk, amelyben Tóth Ilonától egészen a Ne bánts!-ig a súlyosabb témákat is érintjük. Ez utóbbit nem szeretnénk, ha elhalna, vagy hogy ne beszéljünk erről a témáról, mert egyetlen előadás után 32 segítségkérő rajz született. Erős előadás, de szükség van rá. Az ifjúsági program után ott a szakközépiskola, majd a táncművészeti egyetem. A művészeti törvény miatt fontos, hogy felsőfokú képesítéssel rendelkező táncosokat vegyünk fel, ezért a Győrben elindított képzéssel, helyben tudjuk tartani az energiákat. Felfoghatjuk úgy is, hogy egy életpályamodellt kínálunk, tehát a közösségből a közönség így fog még plusz utánpótlást kapni.

A társulat számára is van ennek a mottónak mondanivalója?

Tíz évig, míg művészeti asszisztense, majd művészeti vezetője voltam a Győri Balettnek, azt tapasztaltam, hogy ez nem egy igazán családbarát hivatás. Mire gondolok? Nem panaszképpen mondom, de egy átlag dolgozóhoz képest a táncosoknak nincs annyira rögzített munkarendje, ezért nehéz megmondani, melyik hétvége vagy este lesz szabad, vagy turnéra kell menni hosszabb időre akár külföldre, és ilyenkor bizony a család háttérbe szorul. Egy előadásban pedig kőkemény munka van, sok áldozattal jár. Nagy öröm, hogy mindezek ellenére a társulatban többen is vállalták az anyaságot, sőt vissza is tudtak jönni dolgozni. Én úgy érzem, hogy érzelmileg is vissza tudtak érkezni. Erre nagyon nagy hangsúlyt fektetek, nem csak azért, mert azóta én is gyakorló apuka lettem, hanem azért is, mert azt látom, hogy nagyon fontos a szakmaiságunk, itthon és nemzetközi szinten is elvárják tőlünk, hogy a táncművészetben megszerzett pozíciónkat megtartsuk, de úgy gondolom, hogy az egyén is fontos, az együtt töltött idő is ugyanolyan fontos, és ehhez hozzátartozik, hogy valakinek családja lesz. Fontos törekvésem, hogy mint munkahely a Győri Balett családbarát legyen.

SzaSzi
Fotók: Győri Balett

2021.10.18