Tadas Šimkus és Žygimantas Amelynas: The Master – Wise Old Man (Kaunas, Litvánia)
Egy szemüveges, mezítlábas öregember rácsos mintázatú piros pizsamában(?) csillagképekből álló gigantikus pipát szív Kaunas centrumában egy régi cipőgyár épületének oldalán. A mesei alak valójában tisztelgés Jurgis Mačiūnas és úttörő tevékenysége előtt Žygimantas Amelynas és Tadas Šimkus litván művészek ecsetjéből-festékszórójából.
Kaunas minden téren felkészült a művészetekből, elvégre 2022-ben az egyik helyszíne lesz az Európa kulturális fővárosa címnek. Litvánia második legnagyobb városa mára egyben az utcai művészet fantasztikus helyszínévé is vált: az igazi fellendülés 2014-ben kezdődött, az első Nykoka Street Art Festival megrendezésekor. Azóta sorra születtek és születnek a nagy falfestmények, méghozzá olyan elismertséget teremtve, hogy Kaunas az utcai művészetet kimondottan a saját szimbólumává emelte.
A kiindulópont, amelynek sikerén felbuzdulva indította el Tadas Šimkus a Nykoka fesztivált, az ő és Žygimantas Amelynas által 2013-ban festett The Master (Wise Old Man) volt. Kaunas központi részén, a Nyeman és a Neris folyók találkozásánál fekvő kerületben, kőhajításnyira a vártól valaha cipőgyár működött abban a háromemeletes épületben, amely a 2010-ben Vilniusban létrejött, majd néhány év múlva Kaunasba költözött Ministry of Fluxus (FxM) művészeti projektnek adott otthont közelmúltbeli megszűnéséig. Az 1960-as években a helyi fluxus irányzat egyik úttörője volt Jurgis Mačiūnas (George Maciunas), az ő tiszteletére alkotta meg Šimkus és Amelynas ezt a 440 négyzetméternyi területet elfoglaló freskót a Jonavos utca 3. szám alatt, amelyet elkészülte után a város „örökbe fogadott”, és az egyik jelképévé tett.
Az egykori cipőgyár homlokzatán lévő festmény egy öregembert ábrázol, aki csillagképekkel díszített kozmikus pipát szív. A város egyik legaktívabb helyén található alkotás mérete és színe miatt rendesen magához vonzza a figyelmet, azonban ahelyett, hogy megbotránkozást okozna (korábban a dohányzás vélt népszerűsítése miatt támadták...), inkább arra szólítja fel az embereket, hogy lassítsanak le, nézzenek körül, figyeljenek, és élvezzék a pillanatot. Az öregember meztelen lábai pedig remek utalás az épület valamikori rendeltetésére.
A Gyva Grafika kollektíva 2010-ben alakult, amikor két hasonlóan gondolkodó ember elkezdett közösen dolgozni a belsőépítészeti és homlokzati tervezés területén. Žygimantas Amelynas és Tadas Šimkus – akik mindketten a Vilnius Academy of Arts kaunasi karán szereztek alkalmazott grafikus diplomát – nem riadnak vissza a legnagyobb formátumoktól sem. Céljuk, hogy kizárólag pozitív érzelmeket sugárzó alkotásokat hozzanak létre, kerüljék a különböző „pártfogásokat”, bár időnként aktuális témákat feszegetnek munkáikban. Ahhoz, hogy egy falfestmény illeszkedjen az adott térbe, a művésznek néha változtatnia kell a stílusán, és figyelembe kell vennie a környezetet, emiatt úgy tűnhet, mintha a különböző projekteket más és más szerzők valósították volna meg, ám Amelynas és Šimkus munkái precízségükről és a grafikai elemek használatáról minduntalan felismerhetők.
Szilvási Krisztián
Forrás: brightnomad.net, lithuania.travel, visit.kaunas.lt, mywanderlust.pl, streetartbln.com
A kép a flickr.com gyűjteményéből származik, a szerzői jogtulajdonos a kép készítője. A felhasznált kép forráshelye a szerzői jogi feltételekkel és a szerző megnevezésével ezen a linken található.
A cikksorozat korábbi részei:
1. rész: Dan Kitchener: A Rainy Night in Tokyo (Camden, London)
2. rész: Bordalo II: Lince Ibérico (Parque das Nações, Lisszabon)
3. rész: Hunto & Mister Thoms: Connectivity Matters (Shoreditch, London)
4. rész: Claes Oldenburg és Coosje van Bruggen: Houseball (Mitte, Berlin)