184

Claes Oldenburg és Coosje van Bruggen: Houseball (Mitte, Berlin)

Street art – utcai művészet 4. rész – Szilvási Krisztián írása

claes-oldenburg-coosje-van-bruggen-house-ball

Hatalmas, gömbszerű alkotás, egy valóságos tömb áll Berlin központi kerületében: a hétköznapi háztartási eszközöket, bútorokat „magába kötözött” Houseball Claes Oldenburg és Coosje van Bruggen közös produktuma, amelyet 1996-ban formáztak meg az egykor a téren álló cseh betlehemi templom, illetve a vallási menekültek emlékére.

Berlin Mitte nevű kerületében, a Bethlehemkirchplatzon, közvetlenül a Philip Johnson-ház előtt „pottyant” az egykori cseh betlehemi templom helyére a svéd és holland művész házaspár impozáns szobra. Az 1996-ban, Ronald S. Lauder finanszírozásában alkotott Houseball nagyjából gömb alakú, és tulajdonképpen egy kötegbe kötött, szimbolikus „háztartást” ábrázol, utalva a cseh evangéliumi száműzöttek szenvedéseire, akiket hitük miatt 1737-ben kiutasítottak hazájukból, hogy aztán végül Rixdorfban (ma Berlin-Neukölln) telepedhessenek le I. Frigyes Vilmos porosz király engedélyével. A különféle bútorokat és egyéb otthoni tárgyakat magába foglaló, élénk színű, pop art stílusú kompozíció meglehetősen feltűnő jelenség a főtéren: 8,4 méter magas, 7,4 méter átmérőjű egésze rozsdamentes acél, szálerősített műanyag, juta háló, uretán és polivinil-klorid habok felhasználásával készült, melyet aztán poliészter gélbevonattal festettek be.

Közvetlenül a Houseball előtt található az egykori cseh betlehemi templom térkő alaprajza. A templomot a cseh (protestáns) vallási menekültek számára építették 1735-1737 között Friedrich Wilhelm Diterichs vezetésével: 15,70 méter átmérőjű és 36,40 méter hosszú volt, déli és északi bejárattal is rendelkezett. 1943-ban egy légitámadás során a körítőfalakig lerombolták, a romot 1963-ban felrobbantották és teljesen elbontották. Juan Garaizabal spanyol konceptuális művész Urban Memories című nemzetközi projektjének részeként a templom másolatát valós kontúrméretben, fényinstallációként állította ki 2012-ben a Bethlehemkirchplatzon, az eredeti padlómozaikon: 21 acéloszlopon és 8 boltíven nyugszik, nagyjából 30 méter magas, 60 tonna súlyú, és körülbelül 400 méter színes LED-cső világítja meg.

A Houseballt megalkotó Claes Oldenburg 1929-ben született Stockholmban, 1936-ban Chicagóba költözött, a Yale Egyetemre járt, végül New Yorkban telepedett le, ahol a városi környezet, különösen a Lower East Side hétköznapi és kereskedelmi tárgyait használva installációk és performanszok sorozatával alapozta meg művészetét, jelentősen hozzájárulva az amerikai pop art kialakulásához. Coosje van Bruggen 1942-ben született a hollandiai Groningenben, a Rijksuniversiteiten művészettörténetből szerzett mesterdiplomát, majd múzeumi kurátorkodás után képzőművészetet és művészettörténetet tanított. 1976 óta dolgozott együtt Claes Oldenburggal (egy évvel később összeházasodtak): helyspecifikus, nagyméretű városi művek létrehozásával teremtettek közvetlen kapcsolatot a szélesebb közönséggel. Együttműködésük végül kisebb méretű park- és kerti szobrokra, valamint beltéri installációkra is kiterjedt. Coosje van Bruggen 2009 januárjában hunyt el, Oldenburg ma a 92. életévében jár.

Szilvási Krisztián

Forrás: de.wikipedia.org, flickr.com, waymarking.com, oldenburgvanbruggen.com

A kép a flickr.com gyűjteményéből származik, a szerzői jogtulajdonos a kép készítője. A felhasznált kép forráshelye a szerzői jogi feltételekkel és a szerző megnevezésével ezen a linken található.

A cikksorozat korábbi részei:
1. rész: Dan Kitchener: A Rainy Night in Tokyo (Camden, London)
2. rész: Bordalo II: Lince Ibérico (Parque das Nações, Lisszabon)
3. rész: Hunto & Mister Thoms: Connectivity Matters (Shoreditch, London)

2021.08.16