M-Squad
A győri, sőt a magyar rap-élet két emblematikus alakja Rizkay és Tibbah, akik az M-Squad produceri duó tagjai, egyben a Bloose Broavaz kiadó oszlopai. Hihetetlen mennyiségű zenei projekt köthető a nevükhöz, hiszen régi motorosai a hazai hip-hop köröknek. Indulásról, motivációról, aktualitásokról és tervekről beszélgettünk.
Régóta ismeritek egymást. Mint M-Squad mikortól működtök együtt?
Rizkay (Szűcs András): Ez is valahova oda nyúlik vissza…
Tibbah (Für Tibor): Már a 90-es évek elején együtt zenéltünk a BG 41 nevű csapatban. Ebben az időszakban kezdett a hazai hip-hop élet elindulni. Ez még a YouTube előtti, kazettamásolós korszak volt. A zenéket ekkor még öreg lemezekből nyert mintákból készítettük, ahogy ezt az akkori amerikai beatmakerektől ellestük. A BG 41 után mindketten zenéltünk, rappeltünk különböző formációkban, és tulajdonképpen 2018-ban kezdtünk el dolgozni a jelenlegi M-Squad – azaz Morephondeer Squad – zenei, produceri párosként.
Hogyan kell értelmezni az M-Squad-ot? Producercsapat, vagy zenekar is?
Rizkay: Dalszerző, zeneszerző páros vagyunk, ami nem zárja ki, hogy néha mikrofont ragadjunk és rappeljünk.
Szinte mindenhol elismerik, hogy milyen sokat tettetek a magyar hip-hop közönségért, a magyar rapért. Mi a véleményetek, hol tart ma, mennyit fejlődött a 90-es évek óta ez az irányzat?
Tibbah: A hip-hop/rap zenei világában több szakaszról érdemes szót ejteni. A 80-as évek az öregsulis (old school) időszak. A 90-es évek az aranykor (classic, golden years), a 2000-es évek pedig az újvonal (new school) időszaka. Napjainkban nagyon szerteágazó ez a zenei stílus, kialakultak olyan új irányzatok, mint a grime, trap, drill, mumble... A kezdetektől hosszú utat járt be a beatkészítés is. Régen a mintázott, összevágott alapokból építkeztünk, követve a stílus úttörőit. Mára viszont saját stílust csiszolgattunk magunknak, a zenéink teljes hangszerelésben, mindenféle zenei irányzatot ötvözve készülnek.
Több mint két évtizede „éltek” ezen a vonalon. Mi az, ami továbblendít benneteket?
Rizkay: Nagy motivációt ad, hogy nap mint nap hallunk kiváló zenéket a hazai és a külföldi piacról egyaránt, és szeretnénk mi is azt a szintet és minőséget hozni. Ezért folyamatosan fejlesztjük a tudásunkat. Nyitottak vagyunk mindenféle zenei irányzat felé.
Tibbah: Úgy gondoljuk, hogy egy hidat képez a munkásságunk a műfajok között. Ha megnézed, nagyon különböző előadókkal dolgozunk, ezáltal folyamatosan kihívásokat is állítunk magunk elé.
A Facebook-oldalatokon ez a törekvés jól tetten érhető, a Beatmaking című sorozatotok rendkívül sokszínű. A pandémia alatt is aktívan folytattátok, és újabb részekkel örvendeztettétek meg a rajongókat. Mi volt a sorozat alapkoncepciója? Hogyan alakult? Mesélnétek erről kicsit részletesebben?
Tibbah: Tulajdonképpen a Beatmaking-videó lényege, hogy megmutassa, hogyan készül egy zene az első hangtól a kész dalig, különböző előadók közreműködésével. Először csak instrumentális zenei videókban gondolkoztunk, de végül úgy alakult, hogy a második Beatmaking-videóba elhívtuk Phat barátunkat, aki szintén a kiadónknál tevékenykedik. Ez olyan jóra sikerült, hogy el is dőlt: minden Beatmaking epizódra hívunk közreműködőt.
Rizkay: Úgy gondoltuk, sokakat érdekelhet a dalkészítés munkafolyamata. Külön érdekesség, hogy többféle előadón keresztül tudjuk megmutatni a zenei fejlődésünket. Igazából nem volt még ilyen Magyarországon.
Saját lábon álltok, ezt saját erőből értétek el. Teszitek a dolgotokat, a pandémia alatt is aktívak maradtatok. A két évtized alatt a sikerek mellett biztosan adódtak nehézségek is. Hogyan lendültetek ezen túl?
Tibbah: Mindig is voltak akadályok. Eleve tudtuk, hogy zenei producerként nem nagyon lehet rivaldafénybe kerülni, mert ez háttérben való mozgásról szól. Ez nézettség szempontjából is nagyon negatív volt, ennek ellenére csináltuk. Kitaláltuk, ha betekintést nyújtunk a munkánkba, akkor kicsivel több figyelmet kapunk, mint más producerek. Nehézség volt az is, hogy Rizkay Svájcban él, így egy-egy projekt összehozása jóval több szervezést és stresszt jelentett. Talán nem is volt olyan munkánk, ami simán ment volna, de mindig továbblépünk a problémákon. A 12. résznél éreztünk egy fordulópontot, amikor a BSW-vel alkottunk közösen. Először léptünk ki a rajongóink által megszokott stílusból. A minőségre sokkal jobban kezdtünk figyelni. Kamerát váltottunk, stábbal dolgozunk, professzionális masteringet készítettünk Smithmusix barátunkkal. Voltak, akik emiatt kritizáltak, de idővel egyre többen értették meg az elgondolásunkat, és rengeteg új követőt is nyertünk, akik „élik” azt, amit csinálunk.
Rizkay: Sok ember úgy gondolja, hogy letértünk a klasszikus Bloose Broavaz vonalról, de miért ne nyithatnánk az új felé? Producerként rengeteg előadóval dolgozunk, ezért változik a paletta, de egy csomó stílust hozunk fel, és a régit sem hanyagoljuk teljesen. Sokan ezt rossz néven vették, mert nem értik a szándékot. Mi mindent le akarunk fedni, hidat akarunk teremteni a régi és az új vonal közé. Így sikerült olyan közreműködéseket tető alá hozni, mint a Cypher-sorozatunk.
Kik a példaképeitek? Kiktől tanultok szívesen?
M-Squad: Ez elég nehéz kérdés. Tulajdonképpen ez idővel folyamatosan változik, ahogy jönnek az újabb zenei producerek. A classic korszakból: Dj Premier, Pete Rock, J Dilla, Marco Polo. Az újak közül például Scott Stroch. De napról napra jönnek új tehetségek, szinte követni sem lehet, ezáltal mi is mindig felfedezünk újabb példaképeket.
Eléggé szövegalapú ez a műfaj, persze a zene is fontos. Nektek melyik az erősségetek?
Rizkay: Én a zenében találtam meg igazán magam. Úgy érzem, egyre inkább ebbe az irányba haladok, és ez nekem nagyon jó, hogy a háttérben tudok dolgozni. Ugyanúgy kiteljesedem benne, mint a szövegírásban, és meg tudom valósítani azokat, amiket szeretnék.
Tibbah: Először egy picit fura volt, hogy a Barbárfivérek csapat után letettem a mikrofont, hogy hattéremberként zenéljek. Most már ez a fő projektünk, és úgy gondolom, hogy mára már a zene az erősségem. Nehéz volt ezt megszoknom, mert a Barbárral voltak nagyon jó fellépéseink, nemegyszer tízezres tömegek előtt, de most jól érzem magam a háttérben, itt 100%-ban a helyemen vagyok. Azt nem zárom ki, hogy a későbbiekben még készítek MC-ként dalokat/albumokat, de jelenleg csak a zene az első.
Milyen terveitek vannak a jövőre?
Tibbah: Valószínűleg a Beatmaking-sorozat megmarad, de idővel majd egy kicsit háttérbe szorul, főleg azért, mert a hosszabb távú tervünk az, hogy egy – vagy akár egyszerre több – előadóval dolgozzunk együtt teljes single dalokon, amikből klipeket készítünk. A Cypher-sorozatot is szeretnénk folytatni a későbbiekben. Emellett dolgozunk teljes lemezek zenei anyagán is, illetve remix felkéréseken.
A duó munkájának alaposabb megismeréséhez érdemes a közösségi médiában (Instagram, Facebook, weblap, YouTube) követni őket, már csak azért is, mert mindig előrukkolnak valami újdonsággal.
SzaSzi
Fotók: Insigno Studio
A Győri zenekarok sorozatának korábbi cikkei:
1. rész: A Colombre Band
2. rész: Víganjáró Apnoé
3. rész: A Friends Big Band
4. rész: A Hangraforgó
5. rész: Hoppáré
6. rész: TOSODA Projekt
7. rész: Belvárosi Betyárok
8. rész: Kétszemközt
9. rész: Eszkimó
10. rész: RockMilady
11. rész: Goldstep