Juan Diego Flórez: Arias for Rubini

Ősze Mária zeneajánlója

juan-diego-florez-arias-for-rubini

Juan Diego Flórez (1973-) perui tenorista kétségkívül napjaink legsikeresebb operaénekeseinek egyike. Világos, lírai hangszíne, nagy hangterjedelme, hibátlan, magabiztos technikája és koloratúrkészsége révén igazi bel canto énekes, akinek képességeihez a korai romantika három legjelentősebb itáliai zeneszerzője, Donizetti, Rossini és Bellini által írt operák férfi főszerepei illenek a legjobban. Arias for Rubini címet viselő CD-jével maximálisan igazolja is ezt.

A DECCA kiadó gondozásában 2007 augusztusában megjelent album ugyanis a 19. század egyik leghíresebb operaénekese, a tenorok királyának is nevezett Giovanni Battista Rubini (1794-1854) előtti tisztelgés. A fent említett három komponista zenedrámáiból szerepelnek olyan részletek és áriák, amelyeket vagy eleve Rubini hangi adottságainak megfelelően írtak, vagy pályafutása során fellépett azokban a zenedrámákban, amelyekből származnak.

Rubini 1814-ben, 20 éves korában debütált Páviában az operaszínpadon. Pályafutása során Európa számos színpadán megfordult, Nápolyban, a milánói Scala-ban, a párizsi Théâtre Italienben, Londonban, Bécsben, sőt Szentpétervárott is. Fellépései során teljesen elvarázsolta a publikumot, olyannyira, hogy sokan még könnyekre is fakadtak. Flórez 1996-ban a pesarói Rossini-fesztiválon lépett először színpadra a Matilde di Shabran című operában. Azóta a világ legjelentősebb operaházaiban, Bécsben, Milánóban, New Yorkban stb. egyaránt énekelt, a bel canto operák férfi főszerepeinek szakavatott tolmácsolója.

Rubini Bianca és Fernando című operájának férfi főszereplőjeként teljesen elkápráztatta Vincenzo Bellinit (1801-1835), aki ezt követően számos művének (Il pirata – A kalóz, La sonnambula – Az alvajáró és az I puritani – A puritánok) férfi főszerepét is neki írta. A munkakapcsolat mellett szoros barátságba is kerültek, sőt a zeneszerző rokon lélekre talált személyében. „Hangja, légzéstechnikája és finoman hangolt drámai ösztöne olyannyira megihlette Bellinit, hogy A kalóz jelentős előrelépést hozott az olasz opera műfajában… Bellini maradéktalanul kiaknázta Rubini újszerű énekstílusát.” A kalózt 1827. október 27-én mutatták be a milánói Teatro alla Scala-ban. Természetesen az óriási siker sem maradt el, sőt Gualtiero szerepe a tenorista egyik kedvence lett. A CD-n a Bianca e Fernando-ból valamint az Il pirata-ból szerepelnek részletek.

Ahogy Flórez, úgy Rubini pályafutása során is jelentős szerep jutott Gioacchino Rossini (1792-1868) operáinak, mivel például Nápolyban Az olasz nő Algírban című operájának Lindoro-jaként debütált. Habár a zeneszerző opera főszerepet sohasem írt számára, két zenekari kísérettel ellátott kantátát azonban komponált, sőt a La donna del lago (A tó asszonya) és Zelmira című operáit is átdolgozta Rubini hangi képességeinek megfelelően. A CD-n az Elisabetta, regina d’Inghilterra (Erzsébet, Anglia királynéja) című zenedrámájából hangzanak el részletek. 1820 áprilisától énekelte Rubini Norfolk szerepét a nápolyi Teatro San Carlo-ban. Ugyanebben az évben A tó asszonya tenor főszerepét is átvette, később pedig 1825-ben Párizsban lépett színre ugyanebben az operában. A CD-felvétel különlegessége, hogy 1825 óta először hallgathatók meg a párizsi előadás számára foganatosított változtatások, sőt azok a díszítések is, amelyeket Rubini akkor előadott. Rossini Il turco in Italia (A török Itáliában) című operájának Narciso szerepét 1841 júliusában a londoni Her Majesty’s Theatre színpadán alakította a tenorista. A CD utolsó részletei a Tell Vilmos című zenedrámából származnak, Arnoldo szerepét Rubini óriási sikerrel alakította 1839-ben Londonban.

Annak ellenére, hogy az itáliai tenorista több Gaetano Donizetti (1797-1848) zenedráma ősbemutatóján is énekelt, közelebbi kapcsolat nem alakult ki kettejük között. A Marino Faliero című zenedrámából hallgathatnak meg az érdeklődők részleteket. Az első előadást 1835. március 12-én Párizsban tartották meg, Fernando szerepében természetesen Rubini lépett fel.

A felvételen közreműködik az Orchestra e Coro dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia, vezényel Roberto Abbado.

Ősze Mária

Felhasznált irodalom: Winkler Gábor: Barangolás az operák világában; Matthew Boyden: Az opera kézikönyve; Opera képes enciklopédia összeáll. Stanley Sadie; wikipedia

2021.08.02