Bordalo II: Lince Ibérico (Parque das Nações, Lisszabon)

Street art – utcai művészet 2. rész – Szilvási Krisztián írása

bordalo-ii-lince-iberico

Egyesek szemete mások kincse.” Portugália fővárosának egyik leglátványosabb ter(ület)én látható az a nagyjából 10 méter magas, műanyaghulladékból formázott Ibériai hiúz (Lince Ibérico) nevű street art alkotás, amelyet Bordalo II készített a Lisszabon +21 konferenciára 2019-ben.

A Parque das Nações Lisszabonban a Tagus folyó mellett fekvő újjáépített „körzet” szabadtéri alkotásokkal, ahol zöld terek kötik össze a lenyűgöző kortárs épületeket (pl. a Theatre Camões vagy a hatalmas Oceanário de Lisboa). A környék az 1990-es évek végén épült ki a mostani állapotára, főként az 1998-as Expo miatt – azok a pavilonok és építmények, amelyek a világkiállításnak adtak otthont, napjainkban mind kulturális, mind művészi szempontból jelentősek. Az itt álló Altice Arena hatalmas multifunkcionális épületében rendezték meg például 2019-ben a Lisszabon +21 konferenciát, amelyen a világ minden tájáról érkezett ifjúsági miniszterek vitattak meg különféle témákat, közöttük különösen hangsúlyosan a környezetvédelem ügyét.

Az ENSZ főtitkára, a portugál António Guterres június 23-án lezárta a nemzetközi eseményt, majd rögtön ezt követően avatták fel az aréna melletti téren Bordalo II munkáját, a műanyaghulladékból alkotott Lince Ibérico installációját. A lisszaboni születésű művésznek az ország több városában számos más állatszobra is látható a „Nagy szemetes állatok” koncepció további részeiként (pl. Loures-ban, Vila Nova de Gaia-ban, Covilhã-ban, Estarrejában). A közel 10 méter magas, számtalan színű és eredetű műanyagszemétből készült mű a védett ibériai hiúzra (spanyol hiúz vagy párduchiúz) hívja fel a figyelmet: Portugália és Spanyolország együtt küzd a világ egyik legveszélyeztetettebb macskaféléjének megmentéséért (mára összesen mindössze 650 példány él belőle a világon).

Az alkotó Artur Bordalo 1987-ben látta meg a napvilágot a portugál fővárosban, a Bordalo II nevet nagyapja, Real Bordalo festőművész előtt tisztelegve választotta. Ifjúsága a nagyapa műtermében telt, akinek szenvedélye az akvarell- és olajfestészet volt, amellyel a város tájképeit és jellegzetes jeleneteit ábrázolta, illetve otthonosan mozgott az illegális graffitik világában is. Az unoka nyolc évig járt a Lisszaboni Egyetem Képzőművészeti Karának festő szakára anélkül, hogy valaha is elvégezte volna. Ellenben ezen idő alatt sikeresen fedezte fel a szobrászatot, a kerámiát, és különböző anyagokkal kísérletezett, amelyek messzire vezették őt a festészettől.

A köztér lett Bordalo II alkotói színtere, az a platform, ahol fokozatosan alakította át szokásait, és ahol korábbi tapasztalatait művészi munkásságának kiépítésében és fejlesztésében hasznosította. Jelenlegi munkái az anyagias és kapzsi társadalom megkérdőjelezésére összpontosítanak, amelynek valójában ő is része. Központi témája a túlzott fogyasztói attitűd, amely a hulladék folyamatos termelését, és következésképpen a bolygó pusztulását eredményezi. Ez a „szemét” aztán szokatlan és egyedi nyersanyagként jelenik meg nála, amelyeket alkotásaihoz használ, és amelyek mindenekelőtt egyetemes manifesztum hordozói kívánnak lenni.

Szilvási Krisztián

Forrás: bordaloii.com, tripadvisor.com, es.dreamstime.com, nit.pt, lisboasecreta.co, timeout.pt

A kép a flickr.com gyűjteményéből származik, a szerzői jogtulajdonos a kép készítője. A felhasznált kép forráshelye a szerzői jogi feltételekkel és a szerző megnevezésével ezen a linken található.

A cikksorozat korábbi részei:
1. rész: Dan Kitchener: A Rainy Night in Tokyo (Camden, London)

2021.07.26