104

Győr a hálón: 750 – Rajta lógunk

Döntést hozott az iskolai pályázat zsűrije

gyor-a-halon-750-rajta-logunk

Győr Város Önkormányzata, a Mobility-Győr szakmai csapata és a Városi Diák Fórum közreműködésével életre hívott kétfordulós projekt a város általános és középiskolásait szólítja meg abból a célból, hogy közösen emlékezzünk meg Győr királyi városi rangra emelésének 750. évfordulójáról.

Mellette célként tűztük ki azt is, hogy a távolléti oktatás során elszigetelt osztályközösségeket közös munkálkodásra hívjuk, segítve ezzel az osztályközösségek összetartását, valamint Győr város diákjainak egy nagy közösséggé történő összekovácsolását.

A program kidolgozásával az volt a cél, hogy ne egy újabb vetélkedőt hozzunk létre, hanem közös tevékenységre sarkalljuk a fiatalokat, közösen teremtsenek értéket, amelyre kitűnő apropót szolgáltat a 750-es év. Ez a játék egyben egy pedagógiai módszer, a projektmódszer alkalmazása is, amelynek segítségével a gyerekek nem elsősorban a lexikális, hanem a gyakorlati tudásukat, kreativitásukat, kooperációs készségüket tudják fejleszteni. A középiskolások hónapok óta, az általános iskolások pedig hetek óta otthon tanultak, ez a játék lehetővé tette, hogy – ha virtuálisan is, de – ismét közösségben dolgozzanak, közösségi élményt szerezzenek.

A tavaszi fordulót, ami magában is egy nagy városi projekt, a Digitális Témahéthez kapcsolódóan indítottuk el. A verseny kiírása és feladatai itt olvashatók.

Kilenc kihívást dolgoztunk ki, amelyeknek mindegyike Győr történetéhez vagy mindennapjaihoz, a diákok életéhez kapcsolódott. A 9 kihívás közül minimum hármat kellett teljesíteni, de többet is lehetett. Mindegyik kihívás kreatív alkotói feladat volt különböző tudományterületekről, és feltételezte a digitális eszközök használatát.

1. Győr digitális diák-szakácskönyvének elkészítése az osztályok által készített recept videókból;
2. Győr kedvenc dalának, táncának megalkotása;
3. Interjúkészítés régóta Győrben élő emberekkel;
4. Győrhöz kötődő művészeti alkotás elkészítése;
5. A diákok otthonától 750 lépésen belül levő turisztikai látványosságok fényképezése;
6. Győr digitális képeslapjának elkészítése;
7. Győr város robotjának elkészítése;
8. Sportolás/mozgás közben az osztályok közösen tegyenek meg 750 kilométert, és ezt rögzítsék,
9. Idővonalon helyezzék el iskolájuk alapítását Győr jelentős történelmi eseményeivel együtt.

A kihívások teljesítéséhez 1 hónap állt a rendelkezésre március 22. és április 23. között.

Az érdeklődés felülmúlta a várakozásunkat, hiszen első ízben hirdettük meg a rendhagyó játékot, ráadásul egy olyan időszakban, amikor a járványhelyzet miatt az iskolások nem is voltak együtt, hanem egymástól elszigetelve, otthonról tanultak. Felhívásunkra a rövid határidő ellenére is mintegy 30 győri osztály jelentkezett, közel 1000 diák mozdult meg, akik szép számmal küldték el kreatív munkáikat. A kiírás szerint a kilenc felkínált kihívásból minimum hármat kellett teljesítenie a jelentkező közösségeknek. Ennek ellenére voltak olyan osztályok, akik 6 kihívást is teljesítettek.

Május hónapban a munkák kiértékelése zajlik. Egy szakmai zsűri előválogatása után június 2-án a város elöljáróiból és neves művészeiből álló zsűri választotta ki a legjobb munkákat. Június 10-én kerül sor az ünnepélyes eredményhirdetésre. Minden résztvevő jutalmat kap. A legjobb alkotásokat benyújtó osztályoknak próbálunk valamilyen élményt is adni, de ez az eredményhirdetésig maradjon titok. Minden beküldött tanulói munkát közzéteszünk. Érdemes felkeresni a Facebook-oldalt is. Az őszi forduló tervezésénél a tanulók személyes jelenlétében reménykedünk, amennyiben a járványhelyzet ezt lehetővé teszi.

A projekt megvalósítása egy nagy közös munka Győr Város Önkormányzatának támogatásával, Szeles Szabolcs alpolgármester mint fő támogató a város vezetésének részéről, Herkely Ákos, a Győr 750 projektmenedzserének irányításával, a Városi Diákfórum közreműködésével.

A kihívások kidolgozásában és az előzsűrizésben részt vett a Mobility szakmai csapata Bognár Amália vezetésével. A versenyt Győr város számos intézménye támogatja.

Az ötletgazda és a projekt: Feketéné Kovács Zsuzsa, a Péterfy Sándor Evangélikus Gimnázium, Általános Iskola, Óvoda, AMI és Kollégium tanára, az Oktatási Hivatal eTwinning nagykövete, pedagógiai szakértő és tanár tréner, számos országos és nemzetközi projekt résztvevője, a modern pedagógiai módszerek terjesztésének elkötelezett híve.

Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata
Fotók: O. Jakócs Péter (1-3. kép) és Vas Balázs (4-9. kép)

2021.06.03