141

Andrzej Sapkowski: Fecske-torony

Könyvkritika

andrzej-sapkowski-fecske-torony

Andrzej Sapkowski Vaják sorozata több tekintetben egyedülállónak mondható. Először is egy „egyszerű” novellából nőtte ki magát egy olyan epikus fantasy-szériává, amelyet ma már szinte a zsáner összes rajongója ismer, másodszor pedig sikerült bemutatnia a nyugati olvasóknak a fantasynek egy olyan szegmensét, amely elsősorban a kelet-európai mitológiákra épít. Mindemellett a fentebb említett novella az évek folyamán – minőségéből mit sem veszítve – két teljes novelláskötetre és hat regényre bővült: utóbbiak közül öt könyv a konkrét Vaják-sagát alkotja, egy pedig különálló műnek tekinthető.

A Fecske-torony a saga hatodik kötete, a sorozat egy olyan része, amelyben most először nem Ríviai Geralt, hanem Ciri áll a középpontban. Habár néhány fejezetben a híres szörnyvadász vaják is felbukkan, az író a cintrai árvára fekteti a hangsúlyt, és rajta keresztül mutatja be mindazon megpróbáltatásokat, amelyek a lányt sújtották. Ciri ugyanis amellett, hogy a regény főszereplője, egyben egyik narrátora is, így az elmúlt hónapok eseményeit az ő elmeséléséből ismerhetjük meg.

Annak ellenére, hogy évek teltek el, mióta menekülnie kellett szülőhazája lángoló romjai közül, mióta megismerkedett Ríviai Geralttal és Vengerbergi Yenneferrel, üldözői még nem mondtak le arról, hogy elkapják, és saját céljaikra használják fel. Mágusok, kémek, nilfgaardi katonák és bérgyilkosok fáradoznak azon, hogy kezük közé kaparintsák a cintrai trónörököst, a végzet azonban a legvérszomjasabb és legmegátalkodottabb ember útjába sodorja a lányt, Leo Bonhartéba.

Andrzej Sapkowski a Fecske-toronnyal megírta a sorozat eddigi legkomorabb részét, egy olyan regényt, amelynek szinte minden oldaláról veszteség, árulás és csalódás köszön vissza az olvasóra. Ciri sorsa már a saga kezdetétől fogva tele van viszontagságokkal és traumákkal, és annak ellenére, hogy néha rátalál a boldogságra, előbb-utóbb mindig szembe kell néznie a sötétséggel. Mindez a Fecske-toronyban éri el a csúcspontját, és figyelembe véve, hogy a történteket Ciri elbeszéléséből ismerjük meg, végig ott motoszkálhat a fejünkben, hogy talán nem mond el nekünk mindent, így védve meg magát és minket, olvasókat, a további szörnyűségektől.

A korábbi Vaják recenzióimban kitértem arra, hogy Sapkowski nemcsak a világépítéshez ért, hanem a karakterábrázoláshoz is, ezáltal újabb mélységeket adva epikus történetének, és olyan szereplőket, akikkel az olvasó együtt tud érezni. Legtragikusabb karaktere pedig mind közül Ciri, azáltal tehát, hogy a könyv nagy részében az író vele foglalkozik, a minimumra csökkentve a politikáról, háborúról és varázslókról szóló részeket (ezek persze, ahogyan eddig, úgy most is jelen vannak), a sorozat egyik legérdekfeszítőbb és legerősebb részét nyújtja át az olvasónak, előkészítve a terepet a saga utolsó részének.

Andrzej Sapkowski Vaják-sorozatát számos nyelvre lefordították az elmúlt két évtizedben, és 2020-ig több mint 50 millió példányt adtak el belőle világszerte. A Vajákból nagy sikerű videójáték-trilógiát fejlesztett a lengyel CD Projekt, ezek közül a legismertebb a 2015-ben megjelent The Witcher 3: Wild Hunt. 2019-ben a Netflixen debütált a 8 részes The Witcher (Vaják) című sorozat is Henry Cavill, Freya Allan és Anya Chalotra főszereplésével.

Varga Gábor
Forrás: olvasoterem.com

2021.03.01