A cinkos

Szilvási Krisztián filmajánlója

a-cinkos-film-plakat

Robert Redford a 2007-es Gyávák és hősök után 3 év elteltével hallatott újra magáról rendezőként: A cinkos (The Conspirator) című történelmi dráma a The American Film Company debütáló alkotása volt abból az irányvonalból, amely az amerikai történelmi múlt jelentős eseményeit kívánja a mozivásznon megjeleníteni.

James D. Solomon forgatókönyvíró többéves kutakodás után tett pontot a téma végére, amelyről Redford úgy vélekedett, hogy szokatlanul olvasmányos, kiforrott és történelmileg helytálló történet. A cinkos premierjére – amelyben James McAvoy, Robin Wright, Alexis Bledel, Kevin Kline, Evan Rachel Wood és Tom Wilkinson alakítják a főszerepeket – a 2010-es Torontói Nemzetközi Filmfesztiválon került sor. De miről is van szó valójában?

A polgárháború utáni Washingtonban járunk 1865-ben, ahol Abraham Lincoln, az Amerikai Egyesült Államok 16. elnöke, valamint az alelnök és a külügyminiszter merénylet áldozatai lettek. A tettek elkövetésével vádolván hét férfit és egy nőt tartóztattak le. A 42 éves özvegyasszony Mary Surrattet azért fogták perbe, mert az ő tulajdonában volt a fogadó, ahol John Wilkes Booth és társai az összeesküvés terveit szőtték. A nő védelmét egy 28 éves friss ügyvédre, a háborús hős Frederick Aikenre bízzák, aki vonakodva lát neki a katonai törvényszék előtti képviseletnek. A kihallgatások folyamán aztán Aiken egyre inkább hinni kezd az asszony ártatlanságában, és úgy véli, Mary Surrattet csupán csalinak használták, hogy fedezni tudják vele a fő összeesküvőt, a saját fiát.

Robert Redford és a Mary Surrattet alakító Robin Wright könnyen megtehették volna, hogy ponyvásítják a témát, és szenvedélyes hőskölteményként állítják be a történetet, ám úgy döntöttek, hagyják a nézőnek, hogy a felvonultatott információk alapján saját maga fejthesse ki az álláspontját és a véleményét. Talán ez tekinthető A cinkos legnagyobb erényének, ahol a kérdésre, hogy Surratt összeesküvő vagy áldozat-e, Redford maga úgy válaszolt: Mary-nek valószínűleg tudnia kellett róla, mit tervez a fia és bandája a saját otthonában, a végkimenetel azonban nem lehet az asszony bűne. A film lehetőséget nyújt a bűnösség és az ártatlanság fogalmának meghatározására, mindez pedig megköveteli a rengeteg teória felvetését és a párbeszédek súlyát. Aki igazán érdeklődik az amerikai történelem – akár negatív, akár pozitív – kuriózumai iránt, az biztosan megtalálja a számításait a filmben.

Szilvási Krisztián

2021.02.11